WAAROM EEN HENGST, MERRIE OF RUIN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:49

Na het lezen van de zwarte hengstserie was ik verkocht voor hengsten.

Maar ik had besloten om een ruin of merrie te kopen omdat iedereen het afraadde om een hengst te nemen als eerste paard.

Het is toch een hengst geworden. Om de hele eenvoudige reden dat een merrie van zijn ras (Akhal-Teke) ver buiten mijn budget lag en er bijna geen ruinen van dit ras te vinden zijn in Europa. En hij ontzettend lief was.
En ik hoop hem hengst te houden omdat er maar heel weinig paarden van dit ras op de hele wereld zijn en dus is ieder vruchtbaar individu van dit ras belangrijk voor het voorbestaan ervan. Ik hoop dat hij zijn steentje hieraan kan bijdragen.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:04

Alle generaliserende opmerkingen over zowel hengsten, ruinen als merries zijn b*llshit. Dus ook dat merries wispelturig zijn...... is net zo goed (on)waar als dat hengsten onbetrouwbaar zijn.

kipsie

Berichten: 134
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:06

Een merrie kan heel vervelend zijn wanneer ze hengstig is.
Een hengst kan niet altijd in de buurt van merries of ruinen zijn, die zijn vaak erg dominant. ( vind ik.)
Maar, het belangrijkste is dat het paard bij je past en dat het klikt
tussen beide, dan maakt het allemaal niet uit!
alle paarden hebben hun voor en nadeeltjes. Lovers

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:06

Ik heb 2 merries en vind ze geweldig Haha! .

Merries zijn qua karakter over het algemeen echten 'vrouwen' met een veel lawaai en je weet nooit wat ze vandaag weer bezielt. De ene dat zijn superbraaf en doen ze alles perfect, en een dag later zijn het plots vergeten en doen ze alsof ze no nooit van dezelfde oefening hebben gehoord. Ook als ze hengstig zijn heeft vooral Evita wel in omgang haar kuren, dan komt ze zo heel onhandig tegen je aanduwen en als je haar dan wegduwt dan gaat ze lekker terughangen enzo.

Maar ik vind het er juist het fijne aan dat ze niet elke dag dezelfde lamzakken zijn. Ik hoef ook geen schrik te hebben dat ze mij gaan bijten, maar iedere dag opnieuw is het toch weer van hoe gaan ze mij vandaag begroeten, gaan ze weer eigenwijs de ander kant op kijken of komen ze op mij afgestormd om mijn zakken leeg te halen Clown

Een positief punt dat ik persoonlijk ervaar met merries, is dat ze over het algemeen wel netjes zijn in de stal Haha! . Vrijwel alle merries die ik ken doen hun behoefte netjes achteraan, terwijl verschillende ruinen die ik ken het door elkaar schoppen, maar dat kan ook toeval zijn dat ik ze ken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:20

Ik heb een ruin en heel bewust ook voor een ruin gekozen.

Hengst is bijna niet te stallen hier in de buurt en ik wil dat mijn paard lekker naar buiten gaat met andere paarden elke dag en dat kan dus niet met een hengst.

Ook geen merrie, kunnen vreselijk wispelturig zijn en ik wil dan toch een keer een veulentje en die kan ik dan weer niet weg doen, een stukje zelfbescherming dus.

Ruinen zijn qua karakter vaak evewichtig en makkelijk in de omgang. Karakter houden ze evengoed wel, de mijne ook, dus ik hoef me niet te vervelen en geen dag is hetzelfde.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:28

Tenfold schreef:
Alle generaliserende opmerkingen over zowel hengsten, ruinen als merries zijn b*llshit. Dus ook dat merries wispelturig zijn...... is net zo goed (on)waar als dat hengsten onbetrouwbaar zijn.



Last van je hormonen Verward

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:30

Altijd voorkeur gehad voor ruinen, en na 2 ruinen nu een merrie...
ach, wie weet, ooit een veulentje... Iig, iedereen raadt het aan, als ze haar afstammeling horen... Zonda om niet te doen, toch Schijnheilig

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:03

Mij maakt het niks uit; met een merrie kun je heerlijk ruzie maken, zonder later een schuldgevoel te hebben. Maar ik vertrouw van de andere kant geen enkele merrie vwb de achterbenen, bijvoorbeeld met scheren.
Ruinen zijn over het algemeen wat gemoedelijker, wat makkelijker.
Hengsten blijven over het algemeen niet lang hengst bij mij...dus daar kan ik niet echt over oordelen.

Vwb het stalgedrag; Mijn merrie loopt alles door elkaar, m'n ruin is pietje precies, heeft zijn stal keurig 'ingericht'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:10

Als ik dan nu kijk bij de 2 die ik nu rij en welke knol de zeikerd is en welke knol het minste te vertrouwen is en wispelturig?
Denk dat Kawa en Twilight maar eens van sexe moeten ruilen
Kawa is een grote zeikzak, die altijd wat verzint.
Twilight daarin tegen heeft helemaal geen merrie kuren en ook geen onstabiel karakter.

Verder heb ik om de een of andere reden altijd weinig last van merrie met kuren.
Merries die wel die kuren hebben met peotsen of rijden straf ik derect op hun gedrag af en dan ben je al half weg.

Een hengst zou ik niet vlug willen.
Ik ken hele brave waarmee je langs elke merrie kunt lopen, stallen of op de trailer zetten.

Maar ik ken er ook die meer brullen op 2 benen staan (of bijna 3) en dat alleen al in de stal, laat staan op concours.
Die zou ik niet direct betrouwbaar willen noemen.
Daar pas ik ook direct voor.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:13

Hmmmmm. ................ ik had er niet eens op gelet toen ik mijn paarden kocht Bloos Knipoog . Ik voel een klik of niet met een paard en het maakt me niets uit wat het is. Alleen ik wil geen hegst omdat ik er ook een merrie heb lopen Schijnheilig , maar die kunnen ook nog wel geholpen worden Bloos! Schijnheilig .
Ik heb overigens totaal geen problemen met mijn merrie, nooit last van een humeur en ik mag overal aanzitten zonder boze blik Haha! . Maar mijn ruin is ook heel makkelijk in omgang .

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:03

Ik heb een merrie, en een échte wel te verstaan Extreme duivel
Wil tzt een Friese hengst.
Hengsten zijn meestal wat lastiger in de omgang, brutaler, maar áls een hengst voor je werken wil dan gaat ie voor je door t vuur. Met Friezen heb je dan meestal het geluk dat ze als ze gewoon fatsoenlijk opgevoed zijn over het algemeen heel nuchter zijn en niet gelijk gaan flippen (moet je ze niet laten dekken of met een ander in de wei gooien Schijnheilig )
Verder heeft een hengst gewoon meer bravour, en dat is nu juist wat ik aan Friezen zo geweldig vind, naast het karakter. OK dan!

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:09

Merrie!!

Heerlijk, af en toe van die mutsen, die op sommige dagen niet anders kunnen dan miepen Lachen Heerlijk Haha!
En mijn paardjes waren mijn beste maatjes, en ook merries.

Ruinen heb ik niet heel veel mee. Zijn ahrstikke luek, maar zal ik dnek ik niet zo snel een heel goed maatje mee worden. Maar ja, dat zeg ik nu, je weet maar nooit hoe het over een paar jaar zit Haha!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:41

Ik heb een ruin, en vind het goed zo.
Ik vind fokken erg leuk, heb nog geen ervaring, maar lijkt me erg leuk! Haha!

Een merrie vind ik weer niks Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:51

Absoluut een ruin, ik heb ook een merrie, maar ik vind dat die zo door kunnen drammen (vrouwen he Schijnheilig ) ..nee, geef mij maar een ruin, die zijn heel wat makkelijker

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:55

Ruin --> hengsten vind ik te druk en merries worden hengstig... Nee ik ben blij met mijn ruintje!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:09

Ik dacht dat ik altijd een ruinen-fan was, maar als ik terugkijk, val ik altijd op merries en wel de echt pismerries Lachen)! Ik hou van de pittige karakters en de eigen willetjes, de dames! Maar ach, het gaat er idd om dat het paard gewoon bij je past!!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:06

Citaat:
Last van je hormonen


Nou nee hoor, ik heb nergens last van. Vind het alleen onbegrijpelijk dat iemand een algemene opmerking over het onbetrouwbaar zijn van hengsten b*llshit vind en dan vervolgens enorm generaliserende opmerkingen maakt over merries. Kon het niet laten om daar even op te reageren.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:15

Ik heb bewust gekozen voor een Ruin *LOL*

Dus waarom geen:

Merrie
Dat hengstigheid valt me altijd zwaar, dat gepies en gemuts.
Gaan ze express tegen andere paarden (aanrijden) en ze zijn gewoon zeikerig.
Vind ze persoonlijk lastig in omgang.
Dadelijk koop ik er een die op mezelf lijkt Bloos! , nou dan kan ik me lol op Bloos


Hengst
Ben van mening dat ik daar nog niet klaar voor ben.
Je moet met een hengst zo enorm oppassen met wie je rijdt en geen merries in de buurt zijn.
Vooral geen hengstige merries Haha!
Op wedstrijden toch ook niet geheel makkelijk.
En je moet continu de baas zijn.

Vind ze overigens wel stoer.
Misschien voor de volgende keer.


Noureyev is mijn eerste paardje en kan daarom geen betere bedenken dan op save te spelen.
Ik dacht overigens dat ruinen makkelijker in omgang zouden zijn.
Nou dat heb ik toch weer een speciale Haha!
Maar dat maakt niet uit, hij is heel lief en super om buitenritten mee te maken en het rijden gaat elke dag voorruit.

Ik kan heerlijk rijden met al mijn vrienden en vriendinnen.
Of het nu merries of hengsten zijn.

Dit vind ik persoonlijk wel heel fijn.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:30

gijsenkim"]
[quote="vera"][quote="gijsenkim schreef:
Hengsten onbetrouwbaar

Dat is natuurlijk b*llshit. Een hengst is absoluut niet onbetrouwbaar maar juist supertrouw. Alleen moet je het leiderschap van een hengst verdienen en als hij maar enigzins twijfelt dan zal hij altijd even testen of hij het leiderschap kan overnemen. Fair deal.
Als je zijn leider bent gaat hij voor je door het vuur.

[/quote]

Vera, vera vera.. ................ Jij als hengstenhouder moet toch zeker wel weten dat hengsten onbetrouwbaar zijn, Een hengst kan je nooit vertrouwen. Nooit. Dat dit soort dingen door penniemeisjes gezegd worden kan ik nog wel om lachen, maar door iemand die zelf een hengst heeft Verdrietig
[/quote]
Kim, Kim, Kim, ..................Ik ben bang dat je twee dingen door elkaar haalt.
Onbetrouwbaar zijn paarden die trappen en bijten voor no reason. Die vals zijn, bokken en stieren.

Hengsten zijn niet onbetrouwbaar maar testen elke dag weer of zij de leider kunnen worden.
Je moet dus altijd alert blijven met een hengst en vooral vooruit denken.
Als jij dat onbetrouwbaar noemt dan is dat jammer voor de hengsten waar je mee te maken hebt.

Daarnaast vind ik het karakter van een hengst ook rasafhankelijk.
Kijk op een westernshow waar hengsten aan de hand worden geshowd. Die lopen met z'n 30tigen tegelijk in een binnenbak te wachten tot ze aan de beurt zijn, waar merries (ook soms nog met veulen) tussendoor lopen, en er gebeurd niks. Alle paarden lopen braaf mee, geen gegil, gesteiger of andere hengstenfratsen.

Dat zou ik met 30 KWPN hengsten niet willen proberen (niks ten nadele vaneen KWPNer maar die zijn gewoon wat heter Ach gut )

Mijn hengst staat naast een merrie op stal en die kunnen zelfs over hun staldeur kroelen met elkaar maar er gebeurd niks.
Dus om nu alle hengsten over een kam te scheren (net als wat je met de merries doet) vind ik erg kortzichtig.

Enne.....laten we elkaar gewoon volwassen aanspreken ipv dat "tut tut-vingertje" >;)
Laatst bijgewerkt door Vera op 16-01-04 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:56

Vera, jouw hengst heeft misschien nog niet door dat hij hengst is, dus op grond van jouw ervaringen kun je niet veralgemenen.

Ik hoop dat jouw hengst zo zoet blijft als hij eenmaal heeft gedekt (als je dat al van plan was)

En voor de rest ga ik met Tenfold mee. Niet alle merries zijn pismerries, en niet alle hengsten zijn goed te hanteren. Maakt niet uit met welk ras je te maken krijgt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:11

Cassidy schreef:
Vera, jouw hengst heeft misschien nog niet door dat hij hengst is, dus op grond van jouw ervaringen kun je niet veralgemenen.


Dat hij hengst is weet hij al een tijdje Knipoog hij heeft ook al eens een merrietje gedekt bij de vorige eigenaar.
Maar hij zal zeker nog veranderen.
Kim veralgemeent met haar eerste statement en dit wilde ik weerleggen. Niet alle hengsten zijn zoals zij schrijft. Daarnaast vind ik weldegelijk dat er een verschil zit tussen de rassen en hun hengsten. Ik ben ik Portugal op stallen geweest waar volwassen Lusitano dekhengsten in stands naast merries stonden......
En je kunt niet ontkennen dat het gedrag van Quarterhengsten op shows heel anders is van bv. KWPNers.
Daarbij blijft natuurlijk altijd dat het een hengst is met zijn speciale gebruiksaanwijzing......
Maar je moet niet de hele bubs over een kam scheren, dat vind ik kortzichtig. Knipoog

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:15

ik was gewoon op zoek naar een leuk paardje.. maakte me niet uit wat het was.. en als ik weer een pony zou kopen.. zou ik een merrie kiezen zijn misschien een beetje chaggie maar een leuk karakter

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 12:48

Dank je Noureyev voor je opsomming OK dan! Mijn situatie is vergelijkbaar met de jouwe. Alleen heb ik nog geen paardje. Ben me nog aan het orienteren. Maar als ik er een aaschaf wordt het ook mijn eerste en ik wil het paard voornamelijk voor buitenritten. Gevoelsmatig trok ik ook al meer naar een ruin. (hoewel ik ook wel 's aan een merrie heb gedacht, maar dan puur voor een veulen). En als ik hierzo de opmerkingen lees dan zal het wel waarschijnlijk een ruin worden, vanwege hun stabiliteit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:53

Ik zal nooit een hengst kopen: mij te lastig; kan niet bij andere paarden in de wei en is veroordeeld tot isolement. Niets voor mij.

Ik zal ook geen ruin meer kopen. Ligt niet aan iones; hij is HET paard voor mij. MAar..... je kunt er geen veulen mee fokken.

Dus voortaan altijd een merrie.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:57

Mijn voorkeurging altijd uit naar een ruin. Ik rijdt nu een merrie die als ze hengstig is echt nix pikt, dit wilde ik eigenlijk voorkomen door voor een ruin te gaan, maar ja het is zo uitgekomen.