WAAROM EEN HENGST, MERRIE OF RUIN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

WAAROM EEN HENGST, MERRIE OF RUIN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 14:39

Ik vraag mij af waarom iemand persé voor een hengst kiest en een ander wil alleen maar een merrie en weer een ander 'n ruin? Ben hier wel nieuwsgierig naar. Of is dit al ooit een topic geweest ? (kon ik niet zo gauw vinden) Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:41

Ik wilde een merrie met goed papier.
Kun je misschien een leuk veulen mee fokken.
maar wat heb ik
een ruin, wel met goed papier Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:43

Lodewijk kreeg ik van mijn ouders dat ging puur om het paard.
Hinke,Waldfee en Awa zijn bewust voor de fok aangekocht. en dat gaat met merrie's wat beter dan met een ruin Haha!

Orbaldo is een goedgekeurde dekhengst ook voor de fok

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:47

Ik wilde een merrie, om eventueel later een veulentje uit te fokken Haha!
Maar ik heb nu een ruin, ook met goed papier, maarja heb je niks aan bij een ruin Knipoog
En verder heb ik nog een friese merrie met goed (vol) papier. Haar gaan we voor de fok gebruiken (en onder het zadel en voor de kar)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:51

Mijn eerste paard (Dikke) kreeg ik aangeboden en was toevallig gewoon een ruin Lachen . Als het een merrie was geweest, had ik d´r ook genomen; gewoon toevallig dus.
Bij Beer was het eigenlijk hetzelfde verhaaltje; ook "toevallig" een ruin.
Bij mijn Fries, wilde ik duidelijk graag een merrie, met de gedachte haar tzt een keertje te laten dekken. Ik heb haar drachtig gekocht Haha! , dus dat veulen heb ik nu al Knipoog !!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:55

Ik denk dat het er vaak mee te maken heeft met welk doel je een paard koopt.

Ik zou zelf denk ik het liefst een ruin hebben, omdat ze in het algemeen makkelijker in omgang zijn dan merrie's en hengsten.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:59

Mijn eerste hengstje heb ik van een familielid overgekocht. Die wou zelf een merrieveulentje, maar eindigde na twee pogingen met twee hengstveulens, dus een van hen kon ik voor een zacht prijsje kopen.

Toen ik voor mijn huidige paard ging kijken had ik eigenlijk niet echt veel eisen, alleen liever geen merrie. Ik kan zelf met de meeste merries wat minder goed omgaan.

Keuze werd dus een 2.5 jarig hengstje... inmiddels een 4.5 jarige ruin. Ben nog steeds niet zo gecharmeerd van merries. Dat gemuts...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:05

Ik heb toevallig 3 merries en 1,5 ruin.

Maar mocht ik ooit weer een paard kopen voor mezelf, dan toch liefst een ruin. Dat gejank en gemiep achter in de schuur met al die merries geloof ik inmiddels wel. Dan maar geen veulentjes weer.....

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:06

Oke, een merrie als je wilt fokken, dat snap ik wel, maar zijn er ook andere redenen? Vanwege gedrag o.i.d?

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:06

Ik wilde in eerste instantie een fjordenmerrie.. Dacht ook: Leuk, een veulen Haha! Maar, na nadenken heb ik besloten om de fjord te kopen waar ik echt meteen die klik mee had, laat dat nou net een ruin zijn Haha!

En ik moet zeggen, ik ben nog iedere dag blij met hem.. Lovers

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:08

ik wild egraag een ruin, papier onbelangrijk Haha!. Gewoon omdat je dan zeker weet dat die niet opstandig is door hengstigheid. We hadden daarvoor al twee keer een zeikmerrie gehad.
Maarja nu hebben we dus een weer een merrie met papier, die aan het begin ook idd de hele boel onder piste Bloos (gelukkig n niet meer)
en ja een voordeel van eem merrie is dat je er toch ooit een veulen bij kan nemen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:16

Dennis was er al. Toen kwam ik pas om hem te verzorgen, een jaar later heb ik hem gekocht. Als ik nu op zoek zou gaan maakt het me niet zo veel uit. Kwa karakter het liefst een hengst(ik heb alleen nog maar super ervaringen met hengsten). Maar een veulentje van Dennis zou ook wel erg leuk zijn dus dan moet het weer een merrie zijn. En als de pony gewoon perfect is mag het ook wel een ruintje zijn.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:22

ik heb zelf een ruin en mijn vriend een merrie. we hadden gezegd geen merrie en niet bruin.. en ja.. merel is een merrie en bruin Haha!
ze heeft eenkeigoed papier, dus we willen er in de toekomst een veulentje uit halen. normaal heb ik het niet zo op merries.. idd dat gedrag, dat geschreeuw.. echte zeikerds af en toe Haha! maar merel heeft helemaal nergens lastvan. zelfs als ze hengstig is is ze lief, niet schagrijnig. merel is een merrie die heel prettig is in de omgang.. heel nuchter paardje..
en mijn ruin.. ja dat was al een ruin.. heeft ook goeie papieren.. maar daar kan je zo weinig mee Haha!
ik wil in de toekomst een andalusier hengst hebben.. maar dat gaat waarschijnlijk alleenmaar een droom zijn Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:29

Heb nu een merrie.
Ze verwacht eind mei een veulentje en iedereen vraagt: wat wil je het liefst een hengst of een merrie??? En als ik dan zeg dat het me helemaal niks uit maakt en liever een gezond veulentje wil dan hebben ze zoiets van huh??? waarom maakt het je niks uit Verward
Het maakt mij echt helemaal niks uit Haha!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:31

mij maakt het ook helemaal niets uit.
ik heb ook liever een goed gezond paard dan een bepaald geslacht.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:50

Mij maakt het niet zoveel uit!
Ik heb nu 2 merries, eentje drachtig, maar stiekem hoop ik toch op een hengstje Voor de verandering Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:52

ik heb het liefst ruinen............

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:10

Als het aan mij ligt koop ik nooit een merrie (maargoed zeg nooit nooit, je weet niet waar je in de toekomst nog tegenaan loopt).
Merrie vind ik irritant met die hengstigheid enzo, nu heeft niet elke merrie daar last van, maar de kans bestaat wel!
Een hengst zou ik wel leuk vinden, maar is vaak ook weer lastiger.
Ik heb dus eigenlijk altijd al ruintjes gehad, ideaal!!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 16:17

Kan iemand mij de voordelen en nadelen van elk geslacht (ook de man-af) op een rijtje zetten? Alvast bedankt! OK dan!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:17

Als ik een paard zoek, maakt het niet echt uit of het een ruin of een merrie is. Een hengst is weer wat anders natuurlijk. Dat zou ik niet zo snel kopen want dan moet hij weer apart staan, weg van de merries enzo. Bovendien zijn ruinen over het algemeen wel makkelijker *LOL* .

Mijn moeder is wel heel blij dat onze laatste aankoop (een tinker) een merrie is. Zij zou wel heel graag een tinkerveulen zien.
En misschien rij ik wel liever met merries dan met ruinen. Het lijkt soms wel of merries je beter verstaan als je eens ongesteld bent Knipoog .

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:30

Hengsten onbetrouwbaar wel vaak meer actie´
merries zeikerts en een wisselend karakter
Ruinen zijn vaak flegmatieker maar wel constanter

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:37

Het is de bedoeling dat mijn volgende paard een merrie gaat worden, zodat mijn vader zijn oude hobby (kwpnérs fokken) weer kan gaan oppakken.

Maar dat zei ik ook toen we mijn vorige paard gingen kopen.

De klik moet er zijn, of dat nu is met een merrie, ruin of hengst maakt dan eigenlijk niet uit.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:54

gijsenkim schreef:
Hengsten onbetrouwbaar

Dat is natuurlijk b*llshit. Een hengst is absoluut niet onbetrouwbaar maar juist supertrouw. Alleen moet je het leiderschap van een hengst verdienen en als hij maar enigzins twijfelt dan zal hij altijd even testen of hij het leiderschap kan overnemen. Fair deal.
Als je zijn leider bent gaat hij voor je door het vuur.

Ik heb een hengst omdat hij een goed papier heeft en zich netjes gedraagt (staat gewoon naast een merrie en heeft neuskontakt zonder gedonder). Maar als hij te mans zou zijn dan werd het een ruin.

Merries heb ik niks mee, te wispelturig voor mij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:58

vera"]
[quote="gijsenkim schreef:
Hengsten onbetrouwbaar

Dat is natuurlijk b*llshit. Een hengst is absoluut niet onbetrouwbaar maar juist supertrouw. Alleen moet je het leiderschap van een hengst verdienen en als hij maar enigzins twijfelt dan zal hij altijd even testen of hij het leiderschap kan overnemen. Fair deal.
Als je zijn leider bent gaat hij voor je door het vuur.

[/quote]

Vera, vera vera.. ................ Jij als hengstenhouder moet toch zeker wel weten dat hengsten onbetrouwbaar zijn, Een hengst kan je nooit vertrouwen. Nooit. Dat dit soort dingen door penniemeisjes gezegd worden kan ik nog wel om lachen, maar door iemand die zelf een hengst heeft Verdrietig

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:40

Ik had hiervoor 2 merries en nu een hengst.

Wat ik fijner vind is toch een hengst die werken goed mee hebben er vaak ook altijd zin, maar aan de ene kant toch lastig met andere merries enz..

De merries waren vaak wat sikkenuriger.