bestaat een depressie bij een paard?of gewoon lui?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

bestaat een depressie bij een paard?of gewoon lui?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 00:49

Hallo allemaal

Troy is een beetje langzaam.... normaal als ik met der aan het lopen is ze altijd aan het dribbelen enzo maar nu moet ik der echt mee slepen, ze wil niet echt actief mee, als ze eenmaal een beetje op gang is dan gaat het wel maar ze is niet vooruit de branden.

van de week heeft ze nog gewoon voor de kar gestaan, dat ging goed wel gewoona ctief maar ik ging net wandelen op de weg en ze wilde gewoon echt niet,
ik ga der ook niet echt dwingen want ja straks heeft ze pijn ofzo.

ze doet niet zielig verder en als ik het zo zie lijkt het niet of ze pijn heeft.
bestaat er een paarden depressie ofzo?

ze staat in de wei het hele jaar door en ze krijgt gewoon hetzelfde eten als normaal. alleen hoi en als ze voor de kar heeft gelopen een beetje biks.

tja verder hoefsmid hoeft nog niet, wormenkuur gehad.

ik weet gewoon niet wat het kan zijn!
heeft iemand misschien ervaring? of een idee?
of iets herkenbaars?

als het blijft laat ik even een da naar kijken maar misschien herkent iemand dit.

dank je wel alvast
groetjes lindsay

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:56

Misschien eens een bloedonderzoek laten doen door je DA? Daar kunnen ze vaak ontzettend veel uithalen.
En er zijn inderdaad paarden die af en toe helemaal niet lekker in hun vel zitten, ben je toevallig net verhuist, heeft ze een andere stal of zijn er andere veranderingen geweest?
Een bloedproef lijkt me aan te raden in jouw geval, vraag sowieso even de DA zou ik zeggen...

Succes ermee!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:02

Ik heb een poosje geleden hetzelfde gehad. Paard ging met tegenzin mee de stal uit en was alleen nog maar op de zweep vooruit te krijgen. Eerst dacht ik dat hij me voor de gek hield en geen zin had. Maar toen ik er iemand anders op heb gezet en hem bestudeerde zag ik dat de achterhand echt heel slap was, en hij had gewoon geen puf.

Eerst een paar wormkuren gegeven. Daar knapte hij niet van op. Toen mest en bloed laten nakijken door veearts en daar werd niks op gevonden. Van de veearts moesten we hem meer gaan voeren en ook ander voer. Toen knapte hij binnen 2 weken heel erg op.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:18

Misschien heeft ie koud? De ene van mij gaat juist rennen en aktief doen als hij koud heeft terwijl de andere in elkaargedoken gaat staan zielig kijken ...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:57

mijn paard is al niet 1 van de snelste.. maar het was van de zomer echt heel erg. hij had geen zinmeer in springen.. dressuuur deedie zunbestniet.. we haalden met moeite 156 punten.. hij keek dof uit zun ogen.. zun vacht wasniet glanzend..
maar daarvoor was de dierenarts al geweest, voor zijn dikke been. en die heeft ff een checkup gedaan..maar kon verders nix vinden..
ik heb hem toen maar rust gegeven.. geen wei.. wel gewoon 3 keer per week longeren en de rest lekker buiten wandelen en grazen enzo..
2,5 maand lang gedaan.. en je zag na de zomer hem weer helemaal opbloeien.. ind e tussentijd hadie ook nog eens last van zijn rug..
dat isnu allemaal over, ik geef hem nu elke dag eenkilo pavo herbasan bij en hij zit weer lekker in zijn vel. hij is nog steeds sloom hoor Haha! daar nie van.. maar kijkt goed uit zun ogen.. springt weer.. halen minstens 161 punten op een wedstrijd en hij doet weer bokken enzo Haha! en zijn rug krijgt meer bespiering..

dus het kan best zijn dat ze een beetje depri is hoor.. die van mij heeft jarenlang rondjes moeten lopen in de manege.. en die had er ff zat van.. geef hem eens ongelijk.. komende zomer gaatie lekker een paar weken de wei op Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:18

Misschien moet je hem een beetje meer biks bijvoeren, een paard verbruikt best veel energie om zich warm te houden in de winter. Trix heeft er ook een beetje last van, maar ik weet gewoon dat dat komt doordat ze niet al te veel voer krijgt.
Maar de dierenarts er even naar laten kijken kan nooit kwaad natuurlijk. Knipoog

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 19:00

Hallo allemaaal,

bedankt voor de reacties!
de dierenarts is vanmiddag geweest, ik kwam vanmiddag opo stal en ze liep slecht, bevangen leek het wel...

nee toch dacht ik?? dit kan toch niet in de winter??
geen ander voer, niks anders in de bewegiung, niet te dik helemaal niks!

maar goed DA erbij en ze is dus hoefbevangen!!
hoe het komt kon die eigenlijk ook niet verklaren, in mei is ze bavnagne geweest en ik ben zo voorzichtig sindsdien. heel langzaam opgebouwd en weinig eten.

de enige reden die de da kon bedenken waren de ijzers, dus hoefsmid ook erbij net. nou ze staat al 5 weken op deze ijzers dus dat klopt eigenlijk ook niet dat ze daar nu dan pas last van krijgt...

net twee hoefsmeden erbij, zij vonden haar allebei niet hoefbevangen maar eerder spierbevangen.

nou ga ik morgenochtend de da maar weer bellen of het ook spierbevangen zou kunnen zijn.... ze hebben geen bloed afgenomen omdat de da gelijk zei oh ja hoefbevangen...

nou ik baal flink, het ging zo goed met haar, ik had dit niet zien aankomen Boos!

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:16

he wat een pech voor je.
en wat raar dat de da concludeerd dat ze hoefbevangen is en dat de hoefsmid zegt dat ze spierbevangen is.Nou is het voor jou ook een raadsel wat het zou zijn.Ik hoop dat je gauw duidelijkheid hebt en dat je paardje weer snel gezond is.
veel succes ermee

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:34

Even de dierenart afwachten en als het mag(ivm eventuele bevangenheid) een vitaminestoot geven.

Succes.