Kiezen uit twee kwaden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Kiezen uit twee kwaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 14:51

Ik heb een klein dilema, Dar is herstellende van een blessure en vorige week is de DA geweest, en vertelde dat het best goed gaat met d'r en dat ik ze weer rustig aan het werk mag zetten (Dar was/is kreupel en vorige week liep ze alleen nog een beetje kreupel op de volte op het harde) maar ja rustig is er natuurlijk niet bij: in de bak is ze vrij rustig maar deze is mommenteel veels te nat en te zwaar en dat durf ik voorlopig nog niet aan, maar buiten is ze werkelijk knetter gek en springt ze alle kanten uit, lijkt me ook niet zo goed voor d'r been, wat te doen, iemand tips?
Op haar kracht voer kan ik niet minderen, ze krijgt nog geen halve schep op 'n dag.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:17

Meer buiten doen. Een paard dat bijna nooit buiten komt is helemaal uitgelaten als ie dan een keer wel buiten mag. Dus meteen 's morgens buiten doen. En lang buiten laten. Verder zou je anders kunnen gaan voeren. Dus buikvullend voer met weinig calorieen erin (geen prestatiebrok ofzo) en niet teveel eiwitten erin, zolang je niet op hem rijdt. En dan kun je ook meer voeren zonder dat het kwaad kan.

Qua rijden zou je hem kunnen stappen. Gewoon een buitenrit maken van een half uurtje per dag in stap. Als je een stapmolen hebt (die heeft bijna niemand maar mss is die gelegenheid er wel bij jouw stalling) dan zou je het paard daar in kunnen laten stappen.

Is speciaal beslag mss een optie? Ik heb daar niet zoveel verstand van, maar wellicht kan een hoefsmid je daarin adviseren?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:18

Ik zou dan even wachten tot de bak weer begaanbaar is. Buitenrijden lijkt me zeker geen optie voor haar been. Je kunt misschien ook met haar wandelen en laten grazen? Komt ze er toch een beetje uit....

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:32

Goede hoge laarzen aan en toch de blub in!!!
Als ze alleen kreupel is, is dat vocht misschien wel lekker verkoelend aan haar been. Een een beetje blub wordt ze echt niet slechter van. Als je paard in de bak (in de blub) rustiger blijft is deze oplossing het beste. Na het wandelen, rustig even de beenjes schoonspuiten en klaar is klara.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:35

Ik zou ook nog even wachten met rijden in de bak, een natte bak kan heel zwaar zijn. Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar bij ons wel. Ik zou met haar wat gaan wandelen of meer in de wei zetten.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:11

Misschien kan je haar rustig longeren in de bak. Of naast haar blijven lopen in de bak zodat ze dan toch wat beweging heeft en dan een 30 min samen stappen.....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 17:14

Helaas heb ik geen mogelijkheid om haar buiten te zetten (en ook geen stapmolen) Ik heb 3 weken met haar gewandeld (buiten) dit gaat goed, maar nu mag ik ook weer draven (rustig) en mijn conditie is erg bagger, dus het handigst is er op, in de bak durf ik echt niet, die ligt zo zwaar, dan ben ik bang dat ik alles weer in kapot loop, ik ben zojuist naar buiten geweest met een Gogue, (ik ben geen voorstander van allerlei hulpteugels) en dit ging redelijk, ze is dan nog wel druk, maar heeft minder de neiging om weg te springen, het voordeel van buitenrijden is dat je dan gewoon rechtuit kan rijden, dat was ook het advies van de DA, Dar krijgt een basisbrok met daar bij kuilgras (madam eet geen hooi) ik wil daar toch niet echt op minderen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:21

het risico zou ik niet nemen om buiten te gaan met haar vanwege het herstellende kreupele been.
muisjes door het voer in de juiste hoeveel heid en dan kan je rechte stukken op de weg of erf draven ernaast of erop.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:34

letizia80 schreef:
Helaas heb ik geen mogelijkheid om haar buiten te zetten (en ook geen stapmolen) Ik heb 3 weken met haar gewandeld (buiten) dit gaat goed, maar nu mag ik ook weer draven (rustig) en mijn conditie is erg bagger, dus het handigst is er op, in de bak durf ik echt niet, die ligt zo zwaar, dan ben ik bang dat ik alles weer in kapot loop, ik ben zojuist naar buiten geweest met een Gogue, (ik ben geen voorstander van allerlei hulpteugels) en dit ging redelijk, ze is dan nog wel druk, maar heeft minder de neiging om weg te springen, het voordeel van buitenrijden is dat je dan gewoon rechtuit kan rijden, dat was ook het advies van de DA, Dar krijgt een basisbrok met daar bij kuilgras (madam eet geen hooi) ik wil daar toch niet echt op minderen.

Zoals je het hier beschrijft zou ik het voorlopig, tot de bak weer beter is, aanhouden.