Wat is een handige drinkbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Wat is een handige drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 11:40

Wij zijn nu waterleidingen aan het aanleggen en nu heb ik dus nieuwe drinkbakken nodig. Op dit moment gebruik ik gewoon van die cementtonnen dus ik heb helemaal geen verstand van drinkbakken.

Welke drinkbakken vinden jullie handig? (met een lepel, of een staafje, etc.?) en welke zijn makkelijk om schoon te houden. Misschien hebben jullie enkele handige tips!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:11

Staafje is makkelijker schoon te houden dan een lepel Lachen

Paarden kunnen met een staafje ook makkelijk drinken....
Een lepel gaat soms wat zwaar.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:28

Er zijn ook waterbakken met een minder zware lepel want die bij mij in de stal is niet zwaar, maar daar heb ik geen idee van welk merk/model het best zou zijn.
Het is wel handig om een speciaal systeem aan te leggen dat de waterstroming door de gehele leiding is en dat de temperatuur van het water altijd boven 0 is, dat scheelt bevroren leidingen in de winter. Maar dat kost natuurlijk wel iets meer dan een standaard systeem...
Geen idee hoe het heet, bij ons op stal heeft een van de stallen dit systeem (helaas de half-pensionstal waar ik in sta niet... maar daar heb ik een kunstofwaterbak (95L) klaar staan voor het geval de waterleiding bevroren is)
(toen ik nog verzorgpony's had, hadden we daar op stal dat de leidingen 3 meter ondergronds liepen en bevroren dus alleen bij extreem langdurige kou/vorst, de vorst kwam dan te diep in de grond zegmaar.)

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:04

Let er wel even op dat de lepel lang genoeg is. Ik zag vorige week drinkbakken met een piepklein lepeltje, dat hoorde zo. Zo'n dier moet een dag zoeken voordat ie een druppie water heeft. Maar gewoon een grote lepel of een staafje is gewoon het handigst. En dan is een staafje inderdaad handiger schoonmaken denk ik.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:15

Neem geen waterbakken met plastic lepels, bij ons werden die kapot gedrukt door de paarden. Wij hebben nu bakken met een vlottersysteem (vullen zich automatisch als het paard gaat drinken) en die gaan niet kapot. Schoonmaken is ook makkelijker omdat je niet met/om die lepel hoeft te staan knoeien.

En ik zou inderdaad investeren in gloeidraad of iets dergelijks en het gelijk met de waterleiding mee aan laten leggen. Wij lopen elke vorstperiode weer met emmers te slepen en dat is *geen* aanrader!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:29

Ik vind de nieuwste van de nieuwste top!
Die heeft een drinkkom die er af gedraaid kan worden, en zo dus heel mooi schoongemaakt kan worden! OK dan!
De kom is van doorzichtig kunststof en zo valt je in 1 oogopslag op of de bak vervuilt is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:49

kebie schreef:
Neem geen waterbakken met plastic lepels, bij ons werden die kapot gedrukt door de paarden. Wij hebben nu bakken met een vlottersysteem (vullen zich automatisch als het paard gaat drinken) en die gaan niet kapot. Schoonmaken is ook makkelijker omdat je niet met/om die lepel hoeft te staan knoeien.

En ik zou inderdaad investeren in gloeidraad of iets dergelijks en het gelijk met de waterleiding mee aan laten leggen. Wij lopen elke vorstperiode weer met emmers te slepen en dat is *geen* aanrader!



Deze heeft een zeer groot nadeel en dat is als er iets vies in de bak komt te liggen dat het water gewoon blijft vullen en je zo onmogelijk de bak deftig schoon kan maken. Ik heb kunststof drinkbakjes met staafje

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:21

Ik heb net voor Dennis een waterbak met lepel gekocht. Een blauwe van kunstof, bij Faunaland. Heb geen idee van het merk. Vanavond word er naar gekeken door een loodgieter en die word zo snel mogelijk aangesloten.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:25

Sjuimpje schreef:
Ik vind de nieuwste van de nieuwste top!
Die heeft een drinkkom die er af gedraaid kan worden, en zo dus heel mooi schoongemaakt kan worden! OK dan!
De kom is van doorzichtig kunststof en zo valt je in 1 oogopslag op of de bak vervuilt is.


Ik wilde al reageren met 'stuur Sjuim eens een pbtje' , maar je was er al Tong uitsteken.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:55

sonjabelgium"]
[quote="kebie schreef:
Neem geen waterbakken met plastic lepels, bij ons werden die kapot gedrukt door de paarden. Wij hebben nu bakken met een vlottersysteem (vullen zich automatisch als het paard gaat drinken) en die gaan niet kapot. Schoonmaken is ook makkelijker omdat je niet met/om die lepel hoeft te staan knoeien.

En ik zou inderdaad investeren in gloeidraad of iets dergelijks en het gelijk met de waterleiding mee aan laten leggen. Wij lopen elke vorstperiode weer met emmers te slepen en dat is *geen* aanrader!



Deze heeft een zeer groot nadeel en dat is als er iets vies in de bak komt te liggen dat het water gewoon blijft vullen en je zo onmogelijk de bak deftig schoon kan maken. Ik heb kunststof drinkbakjes met staafje
[/quote]

Op de pensionstal waar ik sta hebben we ook drinkbakken met een vlottersysteem
Ik vindt het erg makkelijk omdat ze zichzelf vullen als een paard drinkt.
Dat ze moeilijk schoon te maken zijn vindt ik wel meevallen, het is even een handigheidje en dan gaat het best makkelijk

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:58

wij hebben groene plastic met zwarte lepel die niet zwaar gaat. Het mooie hiervan is dat er een 'ijzeren' boog omheen zit. Een paard van stal heeft een keer tegen een drinkbak geslagen en de bak was kapot gegaan waardoor zijn hele been heel erg beschadigd was (kliniek in;kliniek uit). Met deze drinkbakken heb je dat gevaar niet. Bevallen prima.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:12

Ik werk ook met cementbakken, heb nu net automatische drinkbakken besteld!
Ik heb drinkbakken besteld met een lepel. (van Agradi, zwarte drinkbak)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:02

Ik heb een ouderwetse gietijzeren met grote lepel. Er worden ook andere gebruikt bij ons op stal, maae met deze hebben we goede ervaringen. Ze lopen goed door. Schoonmaken gaat ook goed. Ik wip de lepel even omhoog en kan er dan goed bij met een schuursponsje. Ik denk dat het officieel koeiendrinkbakken zijn, er stonden vroeger koeien in onze stal!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:02

Ik heb eerst gietijzerenbakken gehad, die gingen behoorlijk roesten en lekten nogal eens. Ik heb nu groene kunststofbakken met lepel en ook die zijn bij het minste of geringste lek. Je kunt maar moeilijk aan nieuwe onderdelen komen en bij een beetje vorst beginnen ze weer te lekken.

Ik zou graag die ameriaanse bakken hebben, waarbij de leidingen onder de grond aangevoerd worden en er alleen water in de bak loopt als het paard gaat drinken (soort vlotter maar net anders). Ook is er een zwakstroomaansluiting die er voor zorgt dat bij koud weer het water wordt bijgewarmd. De drinkschaal is verwijderenbaar en dus makkelijk schoon te maken. Het geheel is van RVS.

Het nadeel van vlotter-gewende paarden is dat je bij een andere drinkbak (met lepel) in de gaten moet houden dat het paard wel gaat drinken omdat de bak niet vol water staat.