Wat doen jullie aan preventie mbt blessures?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Wat doen jullie aan preventie mbt blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 15:37

Als je een paard hebt waar je prestaties mee moet leveren moet hij daar lichamelijk wel toe in staat zijn.
En zoals bij veel dingen: Voorkomen is beter dan genezen.

Wat doe je ter preventie hiervan, waarom en hoe vaak?
Denk aan masseur, fysio, ostheopaat, check van de dierenarts, bloedonderzoek of wat je dan ook doet.
En zo ja, ben je daar veel wijzer van geworden? Of is een goede observatie voldoende?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:25

Inmiddels is het alweer beland op de 2e pagina.

Is er helemaal niemand die een regelmatig terugkerende preventieve check laat doen?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:51

Ik doe geen van allen.
Mijn paard loopt goed zoals tie nu doet,alleen hoor ik over et algemeen goede verhalen over krakers, dat paarden die echt vast zitten er soepeler van worden enz.
Maar ik laatg een preventieve check doen, ik laat wel de DA komen als ik merkdat me paard ziek is, maar om nou bv elke 3 maanden de DA te laten komen vind ik een beetje van de zotten.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:55

Ik doe ook geen van de dingen die je noemt. Met springen doe ik wel vaak peesbeschermers om, maar of dat ook echt nut heeft weet ik niet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:09

Idd is voorkomen beter dan genezen...

Om blessures te voorkomen werk ik eerst mijn paarden goed los, na het rijden natuurlijk een goede 'cooling-down'.

Dan benen afspuiten met koud water, afdrogen en paard droog op stal zetten.

Verder doe ik eigenlijk niets bijzonders ter voorkoming van blessures, maar als ik een vraag heb, kan ik gelukkig de DA bellen en advies vragen.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:48

Zelf zou ik een paard die moet presteren en dus goed in z'n vel moet zitten preventief na laten kijken door bv eens in het half jaar de fysio er naar te laten kijken.
Zo weet je gelijk of of je op de juiste manier bezig bent. Ook zul je eerder op de hoogte zijn van evt. problemen en kan je hier gelijk op inspelen.
Als paarden ergens last van hebben zullen ze proberen zich daar over heen te zetten en merk je vaak niks aan het gedrag.
Een fysio bv. zal een probleem eerder constateren waardoor je er op tijd bij bent om erger te voorkomen.

MerelMaestro

Berichten: 68
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:49

Maar als je steeds de fysio ernaar laat kijken kost dat ook geld....

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:12

Ja als je paarden hebt dan weet je dat het geld kost ! De gezondheid van je paard gaat toch boven alles *LOL*

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:19

Tja dan laat je 2x per jaar de fysio komen, die doet zn kunstjes, trekt je paard weer een beetje recht, vervolgens gaat de ruiter weer op de zelfde manier door, en dan??
Zelfde liedje.

Nee wat fysio betreft, merk je t zelf wel wanneer je fout bezig bent. In mijn ogen is dat wanneer een paard keer op keer zo vast zit als een huis aan een en de zelfde zijde.
Dan kun je dus beter op een andere manier gaan rijden.

Verder qua blessure preventie, Goed opwarmen, goed uitstappen. En heel belangrijk: Controleer voor t rijden de benen. Bij een dik been, zet ik m liever stil dan dat ik doorrijd, dat vocht komt er niet voor niks te zitten(dit is wat anders met stalbenen uiteraard) Doorrijden betekend vaak nog een vele langere revalidatie periode......

En verder ter voorkoming: Wel peesbeschermers, maar deze gewoon omdoen en NIET aantrekken!! Dit voorkomt de zogenaamde ShoreShins.

En uiteraard zorgen voor goed passend harnachement, Ten Alle Tijden!!!
Laatst bijgewerkt door Unity op 12-01-04 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:19

imker schreef:
Idd is voorkomen beter dan genezen...

Om blessures te voorkomen werk ik eerst mijn paarden goed los, na het rijden natuurlijk een goede 'cooling-down'.


Verder doe ik eigenlijk niets bijzonders ter voorkoming van blessures, maar als ik een vraag heb, kan ik gelukkig de DA bellen en advies vragen.



idem

en ook probeer ik zo vaak mogelijk een kwartier in of uit te stappen op het harde, liefst elke dag, maar dat gaat helaas niet
op deze manier stimuleer je de bloedsomloop in de benen en worden pezen 'afgehard'
zeker omdat ik doe crossen,moeten de pezen gewoon okay zijn!!
verder doe ik echt geen fysio oid ter voorkoming....
ik heb ook nog nooit een stal meegemaakt die zoiets dergelijks wel ter voorkoming deed

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:25

Gewoon trainen, de paardjes in training krijgen geen speciale behandeling, ook geen beenbescherming. In de koers krijgen ze dat wel. Thuis loopt een van de paarden als ze getraind wordt wel met strijklappen achter. Ofir rij ik standaard met bandages. Na zijn peesblessure(s) neem ik het zekere voor het onzekere.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:43

[s
Laatst bijgewerkt door jacobien op 12-01-04 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:49

essie79 schreef:
Als je een paard hebt waar je prestaties mee moet leveren moet hij daar lichamelijk wel toe in staat zijn.
En zoals bij veel dingen: Voorkomen is beter dan genezen.

Wat doe je ter preventie hiervan, waarom en hoe vaak?
Denk aan masseur, fysio, ostheopaat, check van de dierenarts, bloedonderzoek of wat je dan ook doet.
En zo ja, ben je daar veel wijzer van geworden? Of is een goede observatie voldoende?


Mijn dravers moeten zeker prestaties leveren. Eigenlijk is er maar 1 remedie om blessures echt te voorkomen: zorgen dat je paard zó goed getraind is, dat hij zijn prestaties aankan, maw zorgen dat hij klaar is voor het werk dat hij moet doen. Goed observeren is daarbij inderdaad het belangrijkst.

Verder doen wij niets "preventiefs", al ga ik dit jaar wel een cursus sportmassage voor paarden volgen, puur om meer kennis te verkrijgen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:52

Mhh blessures voorkomen tja helaas zijn ze vaak niet te voorkomen soms haal je je paard ook kreupel van stal.

Goed loswerken en goed passend tuig is een 1ste vereiste. En met de juiste begeleiding moet er weinig fout gaan. Ik hou niet van opeens losgooien als je paard al 24 op stal heeft gestaan en doe altijd wat om om ongelukken te voorkomen. Zo zijn er een hoop dingen die je kunt doen om verwondingen of blessures te voorkomen. MAAR goed nadenken en kijken wat je doet is het allerbelangrijkste.

Bij mij komt 1x in de 3 a 4 maanden een fysio langs even de spieren controleren even de tensen op zijn rug. En vaak krijg ik nog wat oefeningen mee om mee verder te gaan. Ik doe dit omdat leys zich rechtsachter nog wel eens vast wil zetten en echt voelen kan ik het niet zit vrij diep. Je vraagt veel van je paard en helaas kunnen ze niet praten maar op deze manier hoop ik toch ellende te voorkomen. Ik ben blij met deze controle de laatste 2x is er niets meer gevonden en kwam hij er super doorheen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:46

Hmm... elke dag minimaal 1x de box uit. Goed losrijden en uitstappen, afspuiten na het rijden (of even door het water stappen) Met springen strijklappen en peesbeschermers om. Veel afwisseling in het werk en goed je paard observeren en daar gerichte actie op ondernemen. (meestal door kleine aanwijzingen op te pakken en iets te wijzigen in de training) Verder doe ik er niks aan... Is ook nog nooit nodig geweest gelukkig. (klopt nu af op hout)