paar vraagies over stang en trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

paar vraagies over stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:50

ik zat me ens af tevragen hoe je eenpaard leert op stang en trens te rijden.
niet dat ik er aan toe ben hoor.. ik ben nogmaar een b ruiter met me paard Haha!
maar ik had dus iemand op stal staan dieklaar was voorhet z en die heeft met stang en trens geprobeerd te rijden ofiets en sinds dien ist paard helemaal gek met zunhoofd.
dus ik vroeg me af hoe je dat dan aanleerd.

als ik in de winkel loop zie ik ook tig stangen hangen. nou heb je ook wel heel veel verschillende trensen.. maar daarvan weet je over het algemeen al snel waar ze voor zijn.. maar bij de dressuurstang sta ik altijd te kijken waar hetnou voor dient. hoe weet je welk bit joupaard nodig heeft en welke onderlegtrens je moet gebruiken. want lijktme welbelangrijk anders krijg je misschien zowiets als het geval wat ik hier boven heb geschreven.

hoe kan je het beste jezelf aanlerenmet stang entrens te rijden?
heb wel gehoord van een dubbele teugel, maar daar zit maar 1 bit bij in de mond. met de stang heb je toch een hefboomwerking? die moet je toch niet te strak vastpakken enzo? of kanje dan alvast oegenen met een pessoabit of?

ik weet er dus helemaalnix vanaf, maar ik wil in de toekomst wel graag eenpaard die wat meer kan alsdie vanmijnu. dus dan ist altijd handig om alvast te weten hoe het zit.

ikhoop dat iemand mijkanhelpen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:09

Als je voor 't eerst gaat rijden met een stang en trens moet je weer opnieuw beginnen bij de basis.

En doet de spatie 't slecht bij jou ?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:11

Als je paard een normaal gebit, een normale mond heeft en goed aan de hulpen staat,
maakt het in principe niet uit wat je erin hangt.
Je zou zelfs nog de Banana hose van Albert kunnen proberen Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:14

Bij het kiezen van een s&t is het goed om een gevorderd iemand om advies te vragen. Meestal kies je voor een stang die niet te scherp is (scherpte/inwerking is oa afhankelijk van lengte van de scharen en de dikte van de stang).

Als je voor het eerst met s&t rijdt dan is het belangrijk om dat onder begeleiding van je instructie te doen zodat er gecontroleerd wordt of je het niet verkeerd gebruikt. In principe kan er dan niets misgaan lijkt me.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:20

Toen ik met stang & trens ging rijden was het niet alleen nieuw voor het paard, maar ook nieuw voor mij, dus beide moesten wennen.
We begonnen in de les (met de instructeur die ik toen had) met een S&T van hem (hij had er meerdere hangen). De stangteugel moesten we voornamelijk nog maar laten voor het was, wel vast, maar niet 'mee rijden' ofwel vrij losjes.. Zo eerst wennen voor paard en ruiter..
Toen in overleg eigen S&T hoofdstel gekocht (wat beste zou zijn voor haar mond etc) en verder rijden..
De eerste keren alleen maar in de les met S&T gereden, zodat er geen fouten in konden sluipen, nadat dit lekker ging en ook de stang teugel er steeds meer bij genomen werd, ook eens buiten de les om ermee rijden..

Ik heb verder dus niet met allerlei andere bitten of teugels lopen kl*ten, gewoon met begeleiding begonnen.. Magic is niet altijd even makkelijk met dr mond en liet t ook prima weten wanneer ik iets fout deed. Makkelijk was dan dat er instructie was om me er meteen op te wijzen..

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 08:06

tnx allemaal.
ik zat ut me al steeds af te vragen hoe dat ging.

en ja mijn spatiebalk doetvaak vervelend Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:18

idem als MacavityL, en dat is prima gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:41

gekke_koei schreef:
tnx allemaal.
ik zat ut me al steeds af te vragen hoe dat ging.

en ja mijn spatiebalk doetvaak vervelend Haha!

hetisnietleukomeenkapottespatiebalktehebben Haha!

Sorrie, ik kon het niet laten Knipoog