springen met enter ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NNDCTR
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 15:32

De eigenaar van het paard waar ik op rijd wil zijn enter eens laten vrijspringen. Ik ben er persoonlijk niet echt voor, maar ja, wie ben ik Verward .
Wat vinden jullie ervan? Hieronder een korte situatieschets van hoe hij het voorsteld.

De merrie is van Mei 2000, springafstamming. Ze is nog iets aan de kleine kant, vanwege groeiachterstand, maar al wel vrij sterk in de beweging en achterhand (voor zover dat kan bij een enter). Hij wil haar over een hindernisje van 60 cm een stuk of 3 keer laten springen, gewoon om te kijken hoe ze reageert, niets meer en niets minder. Zonder longeerlijn, maar gewoon een straatje maken van lint. Het is echt maar 1malig, het is zeker niet de bedoeling om dit weer een keer te doen voor ze 3 jaar is!!!

Wat vinden jullie ervan?

ps: ik ben er geen voorstander van, dus reageer het niet op mij af, please!!! Schijnheilig

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:46

tja ik weet het niet
volgens mij kanje het beter niet doen
ze krijgt toch een hele klap op haar voorbenen.
maar nogmaals ik weet het ook niet zeker.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:48

Ik vind het ook maar niks hoor. Kunnen ze niet tenminste tot de 2,5 wachten? Ja, ik ken wel iemand die een jaarling wilde zien springen voordat ze hem kocht. MIsschien kan het voor 1 keer ook echt geen kwaad.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:52

Kijk eens bij de Waiboerhoeve paarden onderzoeken... daar springen ze op die leeftijd gewoon vrij hoor, tenzij ik me heel erg vergis... gewoon lage sprongetjes he..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 15:58

ik vind 60cm toch nog een behoorlijke hoogte, en een jaarling???? Persoonlijk zou ik het niet doen. Benen, botten en pezen zijn nog lang niet gesterkt en een sprong vraagt toch behoorlijk wat van de voorbenen (klap opvangen).
Zou ik komende jaar toch eerst beenwerktraining geven (op harde bodem half uur per dag minimaal stappen) en over een jaartje eens kijken.
Zoiets blijft nooit bij 1x als ze het leuk doet natuurlijk.
Tsja das altijd het nadeel met een jonkie, daar moet je mee wachten en dat kunnen veel mensen niet.
Al helemaal als ze een groeiachterstand heeft, dan moet je met dit soort uitspattingen helemaal voorzichtig wezen. Groeiachterstand bevat het hele lichaam niet alleen de hoogte (ook botjes enzo).

Ik hoop dat de eigenaar zich bewust is van het risico.
Succes ermee!
Viv

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:00

Ik denk dat als het echt eenmalig is, om te kijken hoe haar techniek is Verward Dat het niet echt kwaad kan. In de wei maken ze ook wel eens een sprong, huppel of rare sprong.
Zolang het niet structureel gebeurt maar echt 1 malig en niet veel sprongen. Tja dan zou ik zoiets hebben van laat maar gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:10

Als het echt maar 1 malig is voor het kijken of het paard enige aanleg heeft (al is dat onder het zadel over 4 jaar beter te bepalen) zeg ik ok.
maar ook zeker niet meer als die ene keer.

NNDCTR
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 16:49

Citaat:
Op 2001-11-09 14:58, schreef Vippie:
Zoiets blijft nooit bij 1x als ze het leuk doet natuurlijk.
Tsja das altijd het nadeel met een jonkie, daar moet je mee wachten en dat kunnen veel mensen niet.



Het blijft zeer zeker wel bij 1 keer, omdat de eigenaar zich wel een beetje bewust is van een risico. Hij wil gewoon kijken of de merrie enige aanleg heeft; anders wil hij hem verkopen.

De groeiachterstand is al zo goed als ingehaald, de merrie staat goed hard op haar benen en is goed gezond. Voor zover je dit nu al kunt beoordelen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:56

ik denk neit dat dat echt goed is voor dr groei, als er met dr gesprongenw rod er komt dan veel op dr in de groei zijnde benen.
Ik zou het zelf achterwege laten en over 1,5 jaar weer ff kijken.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:01

Als het eenmalig is en niet een hele hoge sprong, kan dat heus wel een keer hoor! net zoals iemand anders ook al zei, ze maken in de wei ook wel eens een rare sprong of bok ofzo....
En ik neem aan dat ze in de natuur of in een kudde ook niet zeggen, als ze ergens overheen moeten springen van dat is nog maar een jonkie, we lopen wel ff om met zijn allen Haha!
Dat is natuurlijk niet echt te vergelijken, das andere situatie en als het niet anders kan, maar volgens mij maakt eenmalig een laag sprongetje om te kijken wat haar techniek is, niets uit.
Misschien is 60cm wel iets te hoog, maar dan doe je toch 40cm ofzo??

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:34

eenmalig dan zal ze er niets aan overhouden helemaal als hij niet van plan is om haar een half uur achter elkaar door te springen maar het moet idd bij eenmalig blijven en niet bij nog een keer over 4 mnd ofzo.

Maar of je nu al iets van aanleg kunt zeggen...?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:45

Wat kun je nou nu van de aanleg zeggen?
60 cm. vind ik voor een enter heel erg hoog!
Zo'n beestje hoort in de jonge jaren dartel te zijn, te kunnen genieten van een heerlijke jeugd.
Zo'n beestje weet uit zichzelf niet wat de bedoeling is. Dus de zweep gaat erachter en het diertje wordt opgejaagd. Dus eigenlijk gedwongen. Je zet een baby toch ook niet aan de wiskunde om te kijken of het aanleg heeft. En als het niet snapt wat de bedoeling is krijgt het toch ook geen klap.

Nee, ik vind het niets. Laat hem gewoon nog even wachten. Misschien is het niet heel erg slecht voor het beestje want als ze los rennen maken ze ook gekke sprongen, maar het gaat om het principe. Laat het dier lekker genieten en kom terug wanneer de tijd rijp is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 17:56

een keer kan geen kwaad. Denk je zelf dat ze in de vrije natuur geen rare sprongen maken?
Maar ik zou dan geen 60 cm pakken. met 30 ofzo zie je toch ook wel of ze mooi springt?
en 2 keer is meer dan zat, m isschien maandje later nog 2 ker maar das echt wel genoeg!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 08:14

Eenmalige kan geen kwaad. In feite is een sprong gewoon een grote galopsprong dus als je de hindernissen niet te hoog maakt komt er niet zoveel kracht op de voorbenen terecht. Vergelijk het maar met spelen en bokken in de wei. Alleen ik vraag me af of het zin heeft. Het is nog maar een jaarling en op die leeftijd kun je nog zo barweinig zeggen over wat het gaat worden. Als ie nou straks als een slungel er overheen glijdt wil dat nog niet zeggen dat ie later ook niet kan springen. Andersom natuurlijk ook, als ie graag van het hout afblijft (op zich een goede eigenschap) en erg overspringt wil dat nog niet zeggen dat ie onbeperkt vermogen heeft. Maar ja, my 2 cents..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:36

Ik ben het helemaal met Vippie eens. En trouwens als het de eerste keer heel super gaat dan moet het hele dorp daar even van meegenieten en blijft het dus niet bij die ene keer.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 16:29

misschien was ik wel verkeerd bezig hoor, maar als ik met mijn pony ging rijden was het veulen dr altijd bij (een paar weken geleden issie dr bij weg gegaan)
en als ik ging springen sprong de kleine dus ook wel eens mee, niet gedwongen ofzo, nee gewoon helemaal uit zichzelf! over draf srongetjes, zo'n 30 cm denk ik.
Over dat springen in de wei ben ik het ook mee eens, wij hebben van die kleine greppeltjes in de wei voor het water, daar sprong ze ook wel overheen met vier benen tegelijk in de lucht als ze aan het spelen was, (het andere veulen deed dat trouwens nooit, die maakte wel eens een bokke sprong maar sprong niet echt ergens over heen.)
Dus een laag sprongetje zou wel kunnen denk ik, maar of het zin heeft is idd weer een andere vraag...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 22:33

't Is inmiddels al meerder malen gezegd (val een beetje in herhaling *LOL* ), maar een paard in de vrije natuur maakt inderdaad ook weleens een sprongetje.
Over het nut ervan kan je uiteraard een discussie voeren.
Naar mijn idee kun je springaanleg voor een groot gedeelte herkennen bij het los springen, ook bij een jonger paard.
Echter: het gaat hier niet om de hoogte, maar meer om het inzicht en de techniek op de sprong.
En dit kun je ook beoordelen bij een sprongetje van bijv. 20 cm. (evt. met een losse balk op 2 a 3 galopsprongen voor het hindernisje).
Door de hindernis goed te omsluiten (niet met een touwtje, maar met stevige balken en over een grote afstand) hoef je geen gevecht met je paardje aan te gaan en zal ze bijna automatisch het sprongetje nemen.
Heb je trouwens weleens het vrijspringen tijdens de hengstenkeuring gezien ???
Heel interessant en leerzaam, ook door de manier waarop ze de paarden naar de hindernis toe begeleiden en de rust waarmee dit gedaan wordt !