Waarom worden sommige hengsten alleen genoemd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Waarom worden sommige hengsten alleen genoemd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 15:25

wanneer het om vererving (eigenschappen)gaat. Neem als voorbeeld de topic op FA, waar gevraagd wordt naar wie afstammelingen heeft van ELCARO....vervolgens worden er bijna alleen maar negatieve/moeilijke eigenschappen aangehaald over de Elcaro's!.... Verward
Toch vraag ik mij dan af, waarom laten mensen dan hun merrie dekken (of ins.) door Elcaro (of b.v. Jacardo),of kopen ze daar een nakomeling van..... Maar de moederlijn speelt toch ook voor 50% mee bij de ontwikkeling van het veulen.
Als ik het zo lees dan lijkt het wel of alleen de vader (hengst) verantwoordelijk is voor negatieve- op deze topic althans -eigenschappen van hun nakomelingen.....wanneer die eigenschappen dominant overerfbaar zijn dan wordt dat toch gecompenseerd met de "bloedlijn" van de moeder (merrie)
Wanneer je b.v. op internet de naam Elcaro opzoekt krijg je alleen maar lof te lezen over deze hengst, hoe zit dat nu precies?



Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 15:42

Hoe zit dan dan met Doruto? Je zou dan denken dat bijna niemand meer een nakomeling van hem wil kopen....
En ik begrijp wel dat een hengst per seizoen veel merries dekt, maar toch vind ik het opvallend wanneer bepaalde eigenschappen genoemd worden, dat blijkbaar opgaat voor veel nakomelingen van betreffende hengst....
net zoals jij Doruto noemt.....
Het was wel interessant geweest wanneer mensen ook de moederlijn aanhalen wanneer ze m.n. de vader-eigenschappen noemen. dan zie je misschien toch wel wat overeenkomsten....

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 20:58

ok, is duidelijk...maar hoe zit het dan dat sommige hengsten -zoals ik hier lees op Bokt n.l. Elcaro -toch worden verkozen om een merrie te dekken, maar je leest/hoort eigenlijk veel minpunten over de hengst. ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 37 bezoekers