Februari -> nog een keer scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Februari -> nog een keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 01:39

Ik zit met een scheervraagje.
Mijn haflinger is voor het eerst geschoren in eind Oktober vorig jaar omdat hij veel te snel zweette tijdens het trainen. Hij staat nu dag en nacht in een buitenstal met lekker warme dekens.

Maar nu is zijn vacht al weer wat lang aan het worden en zweet hij ook alweer sneller. Zou ik hem dan begin februari nog een keer kunnen scheren of kan ik dat beter niet doen??

Ik hoef het niet te laten omdat hij het misschien dan te koud ineens krijgt want hij staat in een lekker warme stal met dekens en als het nodig is heb ik nog een extra warme deken voor erbij.
Maar ik hoorde iets van dat als je je paard na december nog scheert, hij een hele slechte zomervacht krijgt? Ik weet niet echt wat ik me daarvan moet voorstellen...
En ik weet niet of het goed is om hem na 3 maanden alweer te laten scheren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:47

Februari is de maand dat je niet meer scheert. Dus ik zou dat niet doen.

Goed uitstappen lijkt mij een beter plan Haha!

In maart gaan de paarden alweer verharen, dus die 2 maanden kom je vast wel door. Daarnaast is het zo dat je paard een grote kans heeft dat hij slecht door zijn vacht komt als je hem nog gaat scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 02:43

zo lang het zomerhaar nog niet doorkomt kun je rustig scheren. Zo gauw hij eenmaal begonnen is met verharen scheer je het zomerhaar namelijk mee en dan komen ze dus niet meer mooi door de vacht.

Waarom scheer je hem dan nu niet nog een keer als ie nu al weer lang haar krijgt?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 10:50

Zijn zomerhaar is nog niet doorgekomen nee.
Het is inderdaad een idee om nu te scheren Zep, alleen ik wist niet of dat nu al wel goed kon. Hij heeft nu al wel weer wat langer haar maar niet heel veel zeg maar. Dus ik weet niet of ik dat wel goed kan scheren.

Maar als dat wel kan scheer ik hem gewoon over een weekje als dat beter is dan in Februari Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:02

kan heel goed hoor
ik heb vorig jaar loulou's paard zelfs in de zomer geschoren, die heeft een fjord en had dus een best dikke vacht, en dat gaat op zich prima, behalve als je met 25 graden een cross moet rijden met dat dier
dus zodoende hadden we hem geschoren, en aangezien hij geen dekens op hoefde met die hitte, heeft ie ook totaal geen probleem gehad met zijn vacht, vraag maar een aan haar
ik denk dat het dus veel scheelt of de vacht wel lucht krijgt of niet
onder die dikke dekens krijgen de paarden altijd zo'n grauwe vacht!

dus oftewel, gewoon doen Lachen

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:51

Ik zou het zelf niet meer doen, de meeste paarden zijn dan al begonnen met ruien en dat scheer je dus ook al wat van de zomervacht mee... krijg je dus ook weer een doffere zomervacht.

Tenzij je paardje nog helemaal niet in de rui is, dan kun je je er misschien nog wel aan wagen, maar dan zou ik niet wachten tot februari. Die van mij is nl nu al aan het ruien...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:58

kan wel, er zijn genoeg mensen die ook in de zomer scheren.
alleen zit de tijd van het ruien er weer aan te komen dus je kan ook even w8en maar als het echt nodig is moet je het doen!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 12:01

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Ik denk dat ik het maar wel doe en dan doe ik het volgende week wel direct. Want anders is het dus te laat, hij is nog niet in de rui namelijk.

En met die zomervacht... Kun je je paard ook gewoon in de zomer scheren zonder dat het slecht is dan?
Mijn paard zweet zich altijd dood in de zomer maar ik weet niet of dat dan helpt als ik hem dan ook scheer. Maar dan heeft hij ook niet zo'n last van een slechte zomervacht lijkt mij.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:04

Bij mijn paard zit de zomervacht er echt alweer onder hoor.
Dat begint altijd zo halverwege januari, maar met de zachte winter die we tot nog toe hebben gehad...
Ik zou zeker niet meer gaan scheren. Nog even en dan kan je weer mooi roskammen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:06

Mij is ook geleerd niet meer te scheren na 1 januari.
Dit omdat je dan een lelijke zomervacht kan krijgen.