jaarling: wat bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

jaarling: wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 01:37

Ikheb een jaarlingmerrie, die bij de buren staat. Ze staat overdag met de fokmerries, sportpaarden en een andere jaarling samen in het land, 's nachts gaat het hele spul naar binnen en staat ze in een indoor-paddock, samen met de andere jaarling. Op stal krijgen ze kuilvoer van goede kwaliteit gevoerd.
Nou zijn er van de week nieuwe zoutblokken opgehangen, en die jaarlingen heben daar al een heel gat ingelikt na een paar dagen.....

zou dit erop kunnen duiden dat ze zo niet genoeg mineralen/vitaminen binnen krijgen?
is het sowieso nodig om een jaarling brok(oid) te voeren, als er goede kuil gevoerd wordt?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:13

Ja, de voederbehoefte van jaarlingen en zeker twenters ligt een heel stuk hoger dan voor volwassen paarden...
Ze worden ook heus wel groot op een dieet van gras en kuil, maar eigenlijk moet er wel wat onderhoudsbrok bij...
Het groene Boekje voor Paardenvoeding kan je verder helpen de hoeveelheid te bepalen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:14

Sommige paarden eten zo'n zoutblok in een dag op. Vaak vinden ze het gewoon lekker, of doen ze dat uit verveling.
Ik heb zelf altijd wel iets van veulenbrok bijgevoerd. Daarin zitten alle benodigde vitaminen en mineralen en met het voeren van enkel kuil weet je niet of je pony al zijn voedingsstoffen binnen krijgt.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:23

Yorghos schreef:
Sommige paarden eten zo'n zoutblok in een dag op. Vaak vinden ze het gewoon lekker, of doen ze dat uit verveling.
Ik heb zelf altijd wel iets van veulenbrok bijgevoerd. Daarin zitten alle benodigde vitaminen en mineralen en met het voeren van enkel kuil weet je niet of je pony al zijn voedingsstoffen binnen krijgt.


dat deed ik ook altijd.