Paard kopen of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 12:08

Ik heb nu een paard op proef. Hij is heel braaf in de omgang en is met dressuur al verder geweest. Met rijden weet ik nog niet hoe ik hem ontspannen naar beneden kan krijgen. Als hij in draf is en met zijn hoofd in de lucht gat weet ik niet hoe ik hem weer naar beneden moet krijgen. Maar als hij ontspannen is rijdt hij ook heeeel fijn. Het ligt waarschijnlijk ook aan mij want ik heb weinig ervaring met verschillende paarden.
Zou dit een gewoon rijkundig probleem zijn wat met de tijd op te lossen is of zou je me afraden het pard te kopen. Verward

Ik hoop op veel reacties

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 12:14

je moet je paard wel de tijd gunnen om te te leren kennen en te vertrouwen! als er iemand naar jou toe komt die je niet kent, vertel je toch ook niet meteen je diepste geheimen! er moet een band groeien tussen het paard en jou, dan komt het vanzelf wel! laat hem wennen aan jouw hand, meer kan je er niet aan doen. ik weet niet of je les hebt met dat paard, maar dat moet je anders een keer doen. doe hem niet weg omdat hij nu tegen de hand is, dat is een paard niet waard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 13:17

Het duurt een half jaar voor je paard aan je gewend is, dus gun het wat tijd. Ik heb een ander paard gehad, maar na een half jaar was het nog steeds niks. Imker kwam voor haar in de plaats en dat klikt nu prima, natuurlijk lukt het allemaal nog niet zo goed met rijden in het begin, maar jullie moeten aan elkaar wennen. Is het paard fijn in de omgang?? dat zegt al veel over het karakter. Als het karakter ...Piep... is, dan kun je beter maar het paard terugbrengen. Je rijd voor de fun en niet om met een chagrijn op stal te staan!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 14:06

Ik ben het helemaal eens met Blaffie en Imker. Ik heb mijn paardjes nu 2,5 maanden en we raken nu een beetje gewend aan elkaar!! Hahaha en het zal nog wel heel lang duren voordat we perfect rijden met z'n twee maar dat is niet erg!!! Gewoon les nemen met je paard, dat zou ik je aanraden!! Als het paard inderdaad een goed en lief karakter heeft en hij rijd lekker, waarom zou je hem dan niet kopen?? Lachen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 14:17

Als je er geen goed gevoel over hebt moet je hem niet kopen. Maar vergeet niet dat je een paard niet zomaar een twee drie kunt rijden. Het beestje moet ook de tijd krijgen om aan jou te wennen en jij aan hem. Ik zou zoiezo je trainer om advies vragen, die ziet over het algemeen wel of het paard bij je past. Maar het belangrijkste is dat jij er een goed gevoel over hebt en dat je alle vertrouwen hebt dat alles goed komt heb je dit niet dan zou ik hem persoonlijk niet kopen. Je moet er voor 100% achter staan!
groetjes jeannette

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 16:08

met dat sjacho ben ik het niet helemaal eens..
paarden zijn niet van nature zo,
mijn pony was ooit ook een dikke sjacherijn.. nu nog wel eens tegen andere paarden maar nooit meer tegen mij..
Dat zegt niet dat je niet naar het karakter moet kijken want het ene paard heeft wel meer aanleg om kwaad/gemeen of whaterver te worden dan het andere paard. Maar het belangerijkste is dat het klikt tussen jullie en dat kun je op het eerste moment al zien... als je het maar wilt zien! (paarden zijn soms net jongens! Haha! )

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 19:22

Hij heeft inderdaad een heel lief karakter. Hij kijkt heel levendig en betrouwbaar uit zijn ogen.
Vandaag ging het al wat beter tijdens het rijden. Sommige stukken liet hij zn hoofd al wat zakken en ging hij ontspannen. Ik denk dat als hij doorheeft wat ik bedoel het een superpaard is... maar dat zal nog ff duren.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:33

Je moet het wat meer tijd geven!
heel veel succes ermee

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:25

Gezien mijn eigen ervaringen is mijn reactie iets anders dan die van de rest. Ik zou hem heel goed laten keuren als je hem wilt kopen en dan niet alleen de standaardkeuring, maar ook zijn rug en nek na laten kijken door een manueel therapeut.

Ik kocht Bolivia ook op deze manier. Ik kon haar niet nageeflijk laten lopen, maar dacht dat het kwam door mijn eigen onervarenheid. Anderhalf jaar later loopt ze nog niet ontspannen en na een riedel bezoeken aan de kliniek in Bodegraven beelk haar rug vast te zitten (dit is op te lossen) en heeft ze iets in haar nek (wat niet is op te lossen).

Bolivia is te moeilijk voor mij. Een goede ruiter met veel gevoel kan haar goed rijden. Een onervaren of middelmatige ruiter komt niet weg met haar.

Mijn tip is dus om iemand anders die wat langer rijdt dan jij (maar ook weer geen topruiter) er ook op te laten rijden om te kijken of het echt alleen maar door jouw onervarenheid komt.

Daarnaast zou ik m echt goed na laten kijken. Ik kan je BOdegraven zeer aanbevelen, maar dat is te ver weg voor jou.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 17:13

Citaat:
Op 2001-11-11 10:25, schreef Manon 2:
Gezien mijn eigen ervaringen is mijn reactie iets anders dan die van de rest. Ik zou hem heel goed laten keuren als je hem wilt kopen en dan niet alleen de standaardkeuring, maar ook zijn rug en nek na laten kijken door een manueel therapeut.

Ik kocht Bolivia ook op deze manier. Ik kon haar niet nageeflijk laten lopen, maar dacht dat het kwam door mijn eigen onervarenheid. Anderhalf jaar later loopt ze nog niet ontspannen en na een riedel bezoeken aan de kliniek in Bodegraven beelk haar rug vast te zitten (dit is op te lossen) en heeft ze iets in haar nek (wat niet is op te lossen).

Bolivia is te moeilijk voor mij. Een goede ruiter met veel gevoel kan haar goed rijden. Een onervaren of middelmatige ruiter komt niet weg met haar.

Mijn tip is dus om iemand anders die wat langer rijdt dan jij (maar ook weer geen topruiter) er ook op te laten rijden om te kijken of het echt alleen maar door jouw onervarenheid komt.

Daarnaast zou ik m echt goed na laten kijken. Ik kan je BOdegraven zeer aanbevelen, maar dat is te ver weg voor jou.


Dank je voor je tip! Ik heb er inderdaad al eens iemand (die echt goed kan rijden) op laten rijden en toen liep hij heel netjes door de nek. Ze zei zelf tegen mij dat hij bij haar wel aan de teugel liep omdat ik wat minder ervaring met verschillende paarden heb (en dat is ook zo).
Vandaag zijn we het bos ingeweest. Hij liep iets gespannen maar dat komt omdat hij de omgeving nog niet kent. Verder liep hij hele stukken mooi met zn nek naar beneden.

Ik denk nadat ik al jullie reacties heb gelezen dat het zeker wel goed zal komen en dat we met hulp van mn instrucrice het wel op kunnen lossen.

Bedankt allemaal! Pling