jullie ervaringen met paarden inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 13:37

Ik ben momenteel bezig mijn paard in te rijden. Gelukkig gaat alles tot nu toe erg goed (even afkloppen aub)

Ik ben nu een week of 5 bezig (dwz vanaf de eerste keer aan de longe) en ik heb nu een paar keer op Sydney gestapt en gedraaft aan de longe.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe lang zijn jullie ongeveer bezig geweest met longeren, eerste keer erop, eerste keer los enz. En hoe oud was je paard toen je ermee begon? Hoe reageerde je paard op bijv eerste keer zadel erop? Helemaal gek of gaf hij geen kick.

Kortom jullie verhalen graag. Ik ben benieuwd.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:41

mijn eerste keer dat ik een pony ingereden heb, was ik zelf nog vrij jong. Het was een new forest, en dat ging vrij makkelijk.
Daarna heb ik het een tijd niet meer gedaan. Van de zomer zijn we begonnen met een merrie. Ik had haar zadelmak gemaakt.
Na een maand of wat, ging ik er voor het eerst op. Ik dacht er te makkelijk over, want met die new forest ging ook al zo makkelijk. Ik voet in de beugel en erop. Maar voordat ik het wist, lag ik er ook alweer af. Sh*t. Was de eerste keer weer na 5 jaar. Ik heb het nog een tijdje doorgezet, maar ze was zo ontzettend bang. Van het voorjaar, ga ik het echt door zetten, dan heb ik meer tijd. Toen ik begon erop te zitten, was ze een jaar of drie.

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 13:58

De eerste en de laatset keer dat ik een paard heb ingereden lag ik er met 5 minuten af en had mijn arm dubbel gebroken. 5 maanden revalidatie en 2 ijzeren platen in m'n arm Frusty
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze geen makkelike merrie was en ik had beter moeten weten Frusty
Maar goed,
veel suc6

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 14:59

Ik ben er gewoon een keer op gaan zitten, na gelongeerd te hebben. De eerste 3x heb ik aan de longe gestapt en daarna ben ik los gaan rijden.

De eerste keer dat ik Razinda een zadel op deed, werd ze helemaal gek. Bokken, niet normaal!! Ik kon haar niet eens houden aan de longeerlijn en al snel liep ze los te bokken door de bak. Ik dacht nog: dat wordt wat als ik er op moet! Ik vond het in het begin echt doodeng! Maar tot nu toe is ze heel braaf, ze kent de hulpen voor alle gangen, laat zich goed sturen en loop netjes rond.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 15:17

Zeg Jura, hoelang duurde het voordat Razinda de hulpen een beetje door had?

Sydney begrijpt het sturen eigenlijk al erg snel, maar voorwaarts gaan doet ze momenteel vooral nog op mijn stem.

Arme Barbara, dat is goed balen, 5 minuutjes rijden en daar vervolgens 5 maanden lang de gevolgen van ondervinden.

Zijn er meer mensen die zo'n heftige ervaring hadden met de eerst keer erop?

Eh ik geloof dat ik liever positieve verhalen hoor Schijnheilig

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:53

laatste paard wat ik voor iemand aan heb gereden:

op dinsdagochtend voor het eerst longe, s middags erop, woensdag voor het eerst alle gangen gereden en op donderdag in de week erna liep ze aan de teugel. Duidelijk een paard met veel aanleg. Binnen 2 maanden liep ze evenwichtig aan de teugel met stelling en na 3 met buiging in alle 3 de gangen. In totaal ongeveer 4x gebokt en een paar keer nagetrapt met aangaloperen. (niet echt trappen, maar dat haar kont te hoog gaat, logisch?)
Na 4 maanden, contragalop, wijken en werkpiroetten. En dat omdat ze zelf aanbood verder te willen. Niet zozeer, omdat ze van ons snel moest. Dit is wel echt een succesverhaal. Komt niet vaak voor hoor.Die piroetten, heb ik haar niet meer geleerd, dat doet de echte eigenaar. Paard is nu 4, was toen 3 en 2 maanden, recht uit de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 22:27

Zoooooo verschillend.... Ik heb er gehad die ik een keertje aan de lijn had gezien waar ik gewoon op ben gaan zitten, en ik heb er ook gehad waar gewoon echt nog maanden longewerk aan vooraf moest gaan.
En wat nou het leukste was? eh...... *denk denk* ik denk toch degenen waar meer voorwerk aan zat, toch wat meer opbouwen met het paard.

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:26

Ik heb voor de manege waar ik toen reed een aantal pony's ingereden. Heel rustig opbouwen, eerst longewerk, daarna wennen aan het zadel, een dagje later een paar keer hangen en een paar stapjes laten doen, vervolgens een dag later rustig gaan zitten en een paar stappen doen en er weer af. Dan aan de longe terwijl ik er op zat, en dan kun je wat meer gaan doen. Heel rustig aan dus, en het paard de tijd geven aan die nieuwe dingen te wennen. Als het dan aan de longe goed ging in alle gangen, maakten we de pony los en begon het zelf sturen (en goh, wat vonden sommige pony's dat moeilijk in het begin). Het hele proces nam meestal wel een maandje in beslag, maar dan heb je alleen een eerste voorzichtige basis en moet het dier natuurlijk verder nog wel veel leren.

Ik vond het altijd wel erg leuk om te doen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:03

Ik heb er verschillende ingereden, maar ik kan niet zeggen wat voor tijdsbestek ik iedere keer gebruikte. Dat was namelijk iedere keer anders. het hangt er vanaf hoe groot het vertrouwen van het paard in jou is.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:29

Joy was 3,5
Ik heb 5 maanden gelongeerd, (opgebouwd, eerst gewoon, dekensingeltje, zadel enz)
toen erop
Ging helemaal geweldig! natuurlijk verloopt het niet zonder vallen en opstaan
Joy vond het een beetje raar en liep onregelmatig, waardoor ik eenkeer terugklapte in het zadel
Ze schrok zich dood! Ze stond recht op haar achterbenen (ik heb het op film)
Dit was allemaal nog aan de longe
Ik geloof dat ik wel UREN door kan gaan
Ik hou er helemaal niet van als paarden met zoveel haast ingereden worden zoals hierboven net beschreven
Dit is veel te veel voor zo'n jong beestje
en dan maar zeggen "hij akte het allemaal op zelfs wijken enz enz
echt ONZIN
maar goed heel veel succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:17

Tjody heb ik nooit gelongeerd (is niet goed voor een jonkie vindt ik), wel heel veel aan de hand gewandeld en gedraafd (meteen oefenen voor de keuring en eigen conditie op peil brengen).
Op een gegeven moment veel aan freestylen (grondwerk) gaan doen.
Toen ze 2,5 was begonnen met zadelmak maken (dus alleen wennen aan zadel) dmv dekensingeltjes en shabrakjes, daarna zadeltje erop.
Met zadel wel 3x gelongeerd (10 minuutjes met klapperende beugels en het interesseerde haar niks) en toen ze 3 was, zadel erop en gewoon normaal opgestapt (niet eerst hangen of wennen aan ruitergewicht).
Ze heeft nooit 1 bok gegeven is nooit raar gaan doen t was net of ze het al jaren deed.
Eerste tijd heeft mijn vriend er nog wel naast gelopen langs de weg. Maar dat was meer voor mijn angst omdat ze natuurlijk nog niet te sturen was.

Het sturen (in de bak) was met 2x rijden geleerd (10 minuutjes per keer stappen), daar was ze erg snel mee, beenhulpjes ook. Ze is erg snugger (ook als ze iets niet wil).
Na 2 maanden zijn we begonnen met draven van lange zijdes en in stap wat figuurtjes (volte, gebroken lijntje, van hand veranderen).
Nu na een half jaar stappen we over op western en zijn we de galop erin aan het bouwen. Lekker op t gemakje in de vorm van een spelletje (pak het baasje).
Als ze aanspringt is het meteen in de goeie galop, maar als ze geen zin heeft tsja vergeet het dan maar. Tis ook nog geen moeten dus als ze een dag geen zin heeft, nouja morgen dan maar weer.
We rijden 3-4x per week een half uurtje, voornamelijk stappen en beetje draven en dan nu 2x aanspringen op 2 handen in galop. De rest van de week lekker spelen in de bak en 1x per maand een sprongetje van 20cm-30cm.

Buitenrijden vind ze helemaal toppie, lekker in stap tussen de auto's doorsukkelen aan een lang teugeltje, geweldig vind ze dat.

We hebben geen wedstrijdaspiraties dus ik neem alles zoals het komt, ik ga niks lopen pushen want dan raakt ze dr vertrouwen kwijt. Ze leert nu alles op dr eigen tempootje en dat gaat prima.

Groetjes, Viv

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 19:43

IK heb een tuiger ingereden. Zij kwam ook zo van de wei vandaan en er was nog nooit wat mee gedaan. Ze was ook heel schrikerig. Longeren ging niet echt en we hadden ook geen zadel. IK ging er eigelijk meteen opzitten en stappen en draven. HEt ging heel goed alleen sturen nog niet. EN galoperen hebben we ook niet aan de longeerlijn geleerd maar dat de ene op haar ging zitten en de ander op een ander paard en dan een wedstrijdje rijden.( wie is er het snelst aan de overkant) Toen ik een zadel kocht had ik het erop gedaan en het maakte eigelijk nix uit. NIet bokken ofzo. Alleen in de winter ging ze heel erg bokken en racen omdat ze energie te veel had. Maar nu kan ze heel goed lopen, stelling geven gaat nog niet maar aan de teugel wel een beetje en galop kan ze hardstikke goed. Ze kan ook heel goed om paaltjes heen wenden. EN springen gaat ook wel een beetje.

Volgend jaar wordt ze gedekt en we gaan haar binnenkort verkeersmak maken ook al zijn we een beetje aan de late kant. Pling Party!! Tong uitsteken

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:40

Ik heb mijn huurpony ingereden, een andere pony half + was kleine shetjes Lachen Ik heb ze nooit alleen ingereden, altijd met behulp van anderen. Dan hield de een bijv. de pony vast en dan stapte ik erop.
Ik heb ze eerst gelongeerd en gepoetst etc... Zodat ze je wel kennen. Ben er daardoor gelukkig nooit afgevallen tijdens het inrijden Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 20:51

Nou mijn ervaring met Barley.

Ik ben begonnen toen ze bijna drie was. Eerst zadelmak maken wat met veel gebok gepaard ging. dat heeft twee weken geduurd en toen was ze het gewend. Ook met de beugels omlaag en dat was allemaal geen probleem.

Toen ze drie en twee maanden was ben ik begonnen met erop hangen etc. dat ging heel goed. Niets geen gebok. Nu is ze drie en vier maanden en het gaat best goed. Je kunt er goed opzitten. maar ze wil alleen maar hard. Ophoudingen begrijpt ze nog niet echt goed en als je je benen aanlegt dat schiet ze in galop er vandoor. We hebben nog genoeg om aan te werken!

maar ja ze is echt een hele pittige tante. Atijd haast. Ze is ook nog niet echt ontspannen met een ruiter op haar rug. Als dat eenmaal beter gaat dan zal ze vast wel wat meer gaan ontspannen. Nu is het alleen nog zitten en zorgen dat ze rustig blijft.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:01

Hoi,
Ik ben in aug. begonnen met het inrijden van een 7 jarige New forest merrie. Binnen 1 week zat ik erop. Eerst aan de longe. Daarna gelijk los in de bak. Binnen 2 weken ging ik het bos met haar in. Nu gaat ze heel braaf. Is af en toe erg druk, maar het gaat steeds beter. Begint goed te ontspannen en werkt braaf mee. Ik doe alles met haar, in acht nemend dat ze nu 7 maanden drachtig is, dressuur, springen.cavalettie en bosritten. Ze was super braaf alleen heel druk, ze is erg leergierig en ze is daardoor gauw verveeld.