zonder neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

zonder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 23:24

is het een groot verschil om zonder neusriem te rijden? Het lijkt me voor Noortje fijner maar is dat wel zo? En voor ik ga experimenteren hoor ik wel graag jullie mening.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:30

Zonder neusriem kun je makkelijk het bit door de mond heen trekken (dus handen stil). Maar het ligt er ook aan wat voor neusriem je hebt. Een hoge neusriem heeft niet zoveel nut, maar een sperriem bij een gecombineerde neusriem of een lage neusriem zorgen ervoor dat het paard de mond niet opent tijdens het rijden.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:02

Ja, klopt. Als je paard goed reageert op je handen, en jij je handen goed stil kan houden, kan je het doen. Ik doe het ook af en toe Haha!

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:23

Als je zonder neusriem rijdt kun je het beste een bit met wat grotere ringen gebruiken in verband met het eventueel door de mond trekken. Een D-trens ligt ook vrij stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:26

Een bit met grotere ringen?
Het word dan tijd dat je wat aan je handen gaat doen, want ook zonder neusriem hoor je niet het bit door zijn mond te kunnen trekken, afleren dus Haha!

Zelf heb ik bij mijn paard wegens een wondje wat hij in de wei opgelopen had, met klieren bij elkaar een poos zonder neusrien gereden.
Ik merkte geen verschil.
Maar ik heb zowel neus als sperriem vrij los zitten.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:32

wat wordt er nou bedoeld met 'bit door de mond heen trekken?'

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:16

Bit door de mond trekken is precies dat wat er staat: als je rechts aan de teugel trekt tot het bit er aan de rechterkant uitkomt en links de ring dus in de mond verdwijnt. Ik hoef er vast niet bij te zeggen dat dit dus niet rijtechnisch verantwoord is, hè?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:36

Dennis wil een heel enkele keer z'n hoofd om hoog gooien en z'n mond open doen. Dan is een neusriem handig. Maar ik merk zelf ook weinig verschil. Dennis doet het met en zonder even goed(op een heel enkele keer na dus).

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:42

wanneer je dressuurwedstrijden (gaat) rijden moet er een neusriem aan je hoofdstel zitten.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:47

Bedankt Waratje

(en nee, dat was me voor de uitleg ook al duidelijk geloof ik Knipoog )

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:52

YouKnowWho schreef:
maar een sperriem bij een gecombineerde neusriem of een lage neusriem zorgen ervoor dat het paard de mond niet opent tijdens het rijden.


Je kunt je ook afvragen wáárom een paard zijn mond opend. En dat is dus meestal rijtechnisch ---> verzet! Neem de oorzaak weg en je kunt zonder neusriem rijden zonder dat je paard z'n mond opend Lachen

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:55

rhijnauwen schreef:
wanneer je dressuurwedstrijden (gaat) rijden moet er een neusriem aan je hoofdstel zitten.


Waarom? Omdat het helaas in het regelement staat. Mogen ze wat mij betreft fijn gaan veranderen. Door zonder neusriem te rijden kun je als jury beter zien of het paard wel eerlijk gereden wordt zonder trek en plukwerk en gedwongen wordt om aan de teugel? te lopen. Het openen van de mond is altijd verzet tegen de teugel!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:21

Gewoon eens proberen! Mij bevalt het prima!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:01

De dochter van mijn vriendin, had op tweede kerstdag mijn paard mee op een rit. Halverwege de rit, viel mijn vriendin op, dat z´n neusriem er vreemd bij hing. Ze stapte van haar paard, om te kijken wat er aan de hand was.
Er bleek een naadje lost te zijn gegaan, maar op zo´n manier, dat de hele neusriem er naast lag Clown !
Ze heeft hem de neusriem er toen maar helemaal afgedaan en dat ging prima. Toen ik weer thuis kwam uit Ned. vertelde ze me meteen dat de neusriem kapot was. Ze vertelde er ook bij, dat hij er super gaaf uitzag zonder neusriem en dat het absoluut geen probleem was, om hem zonder dat ding te rijden Lachen .
Ik rijd hem nu zelf ook sinds 2 weken zonder neusriem en ik merk niet dat hij anders loopt als mét !

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:05

Ik rijd altijd alleen met een hoge neusriem, sinds ik dat extra losse riempje van mijn dubbele neusriem ben kwijtgeraakt. Vaak rijd ik ook zonder, maar ik vind het met mooier staan (ik heb hetzelfde motiefje op front- en neusriem), en volgens mij hebben ze er met zo één totaal geen last van, dus daarom laat ik hem er meestal aanziten.

Ik merk het verschil ook niet; als het goed is heb je die neusriem ook niet nodig... tis net als met allemaal dubieuze bijzetteugels enzo. Ze zullen best effectief zijn, maar éigenlijk zou je ze niet nodig moeten hebben.

Ik heb trouwens wel bitringen aan mijn bit zitten, maar dat komt omdat ik die er niet afkrijg. Misschien moet ik ze eens doorknippen, maar dat vind ik ook weer zo drastisch.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 03:59

Ik rijd zonder neusriem als ik buiten ga rijden. Wel heb ik zo'n klein riempje zoals in de western gebruikt wordt wat onder zijn kin aan de bitringen hangt. Gewoon voor de zekerheid, als er eens wat geks gebeurt geeft dat toch meer controle geloof ik.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:28

ik rijd meestal met neusriem omdat ze nog wel eens haar mond open wil doen! maar soms rijd ik ook zonder hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:26

ls je een neusriem nodig hebt om het bit niet door z'n mond heen te trekken, hoor je nog geen teugels in je handen te hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:27

je mag dus wel springen zonder neusriem!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:18

ik rijd western.. maar wij mogen niet eens met een neusriem rijden op wedstrijden... omdat je dan je paard kan dwingen om zijn mond dicht te houden.. als je goed rijdt.. moet je zonder neusriem ook een nette proef kunnen rijden.. zonder verzet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:42

Sonja schreef:
ls je een neusriem nodig hebt om het bit niet door z'n mond heen te trekken, hoor je nog geen teugels in je handen te hebben.

idd, sluit ik me helemaal bij aan!!!

En is dat zo Lielle, dat wist ik helemaal niet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:20

ja, ik kwam er nl laatst een tegen op concours en ben het toen gaan opzoeken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:40

schaapjuh schreef:
Waarom? Omdat het helaas in het regelement staat.

Wel geining. In de WRAN regelementen (western) mag je juist NIET met een neusriem rijden Lachen

Bij jonge paarden doe ik wel een neusriem, om ze niet aan te leren dat ze de mond open kunnen doen. Jonge paarden doen soms de mond open omdat ze helemaal geen druk gewend zijn. Met een neusriempje (vrij los uiteraard) voorkom je dat. Na een maandje ofzo kun je als het goed is zonder en vaak meteen eigenlijk al. Vooral als je het jonge dier lekker los laat lopen Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:41

pacster was me voor Knipoog

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:10

hahaha.. Tong uitsteken