ruin + hengstje samen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

ruin + hengstje samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 02:38

Hoi,

Ik heb een shetlanderhengstveulen van 7 maanden. Hij staat nu bij de "grote" paarden van de boer, maar straks komen de koeien erbij en moet prince uit dat weiland (prince houd namenlijk iets teveel van die koeien en dat vinden de koeien niet altijd even leuk, Rolleyes dus de boer wil dan dat hij het weiland uitgaat en in het andere weiland gaat.. dat vind ik ook wel beter..)

Maar goed, dan staat prince dus alleen.. Scheve mond nu zei de boer waarom zet je er geen shetlanderRUINTJE bij.. Maar gaat dat wel samen eigenlijk? Schijnheilig Zal wel weer een domme vraag zijn ofzo, maar ik weet het gewoon echt niet Bloos!

Prince is nu 7 maanden, kan er een (wat ouder) ruintje bij staan die gewoon gewend is bij andere pony s te staan? Verward

Bedankt! Rock-on, dudes!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 03:20

moet goed kunnen hoor
juist goed denk voor die kleine, een "wijzere"pony erbij die hem opvoed

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:43

dat denk ik ook,maar het is niet altyd het geval...
een kennis van my heeft pas haar gezelschapsshettie verkocht,omdat de grotere heel erg dominant was ,en de kleine constant alleen maar verjaagd en geschopt werd..
o.k rangorde moet er zijn,een schop af en toe moet kunnen..
maar volgens haar was dit echt TE erg...
deze twee waren dus beter af zonder elkaar,ondertussen heeft ze een nieuwe en dat gaat prima...hy doet ook af en toe wat terug..
haha,heel leuk om te zien..zo`n uppie in actie!!
maar in ieder geval,succes met het vinden voor een leuke partner,en dat gaat zeker lukken!! OK dan!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:21

je moet het gewoon proberen en er een tijdje bij blijven om te kijken hoe ze op elkaar reageren. In principe hoeft het geen probleem op te leveren.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:38

Mijn hengstje die kan echt niet met een ander paard samen (ruin) hij gaat er gwoon op zitten alsof het een merrie is en blijft maar bijten en happen maar proberen kan altijd.

Succes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:42

Doet mijn tinkerhengst ook op m'n shetje Boos!. De fjord kan ie gewoon een LEL terug van krijgen, maar het arm klein shetje gaat gillend wegrennen Clown terwijl die grote lomperd op m' blijft springen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:28

Kan best hoor! Wij hadden een 2 jarig ruintje samen met een enter en veulenhengsje. Nou ze hebben nooit wat gehad....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:44

Mijn 2 jarige Quarterhengst staat samen met een driejarige Arabische ruin en dat gaat prima! Hij wordt keurig opgevoed door de ruin OK dan!
Maar hij is zowiezo een braverd want hij staat op stal naast een A ponymerrie waar hij gewoon neuskontakt mee heeft en dat gaat ook goed.

Een hengst hoort gewoon samen met andere paarden te staan om er een sociaal dier van te maken. Ga je ze isoleren dan krijg je gefrustreerde en asociale dieren die zich, bij het zien van een ander paard, niet meer in de hand kunnen houden. Huilen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:04

Ja, hoor dat kan makkelijk. Zeker nu hij nog zo jong is. Bij ons loopt zelfs een 4-jarige hengst nog met andere hengsten buiten en ook een aantal lopen buiten met ruins. Gaat prima

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:04

Je moet natuurlijk wel opletten dat je hengstje de pony niet gaat mollen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:53

Wij hebben ook ruintjes en hengsten bij elkaar lopen, mijn ervaring is dat dat goed gaat zolang er geen merrie(s) bij lopen of naast de weide staan.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:22

Wij hebben onze 9 jarige hengst met onze 8 jarige ruin staan. Gaat al die tijd al goed (hengst hebben we nu 1,5 jaar). Ook toen mijn ruin van 12 er nog was stonden ze gewoon met z'n drieen buiten.
Ging zelfs beter dan zonder hengst, want de ruin molde mijn paard constant. De hengst is nooit agressief, maar zette 'm wel op z'n nummer en dus was het een vredig gebeuren.
Hengstlief heeft wel de eerste twee jaar van zijn leven in een kudde op de steppen in Rusland gelopen en wéét dus wat sociaal zijn inhoud. De ruin is in NL gefokt, heeft in de opfok gestaan maar is toch heel anders. Waar het aan ligt? Stukje karakter, hengst is altijd vrolijk, die krijg je niet pissig. Ruintje kan behoorlijk venijnig en chaggie zijn.
Sommige hengsten zijn met 7 maanden al helemaal gek (mijn ruin was gecastreerd op z'n 1e), anderen als ze 3 zijn (onze Polleke) en de volgende krijg je niet gek. Gevaarlijk is hij ook totaal niet, hij zit wel te veugelen en kan niet langer dan 5 minuten zijn tengels thuis houden, maar omgekeerd geldt dat net zo hard. Ruinlief moet het altijd proberen.
Ik zou het gewoon proberen, hij is pas 7 maanden dus voorlopig zal hij wel niet erg dominant worden (hoewel je dat nooit kan zeggen natuurlijk). Hij staat nu ook in een kudde, dus hij weet wat soortgenoten zijn. Alleen zetten zou ik je zeker niet aanraden, onze hengst at dan geen hap meer en stond de hele dag zielig voor zich uit te kijken. Vandaar dat we hem gewoon bij de anderen gezet hebben. Ik hield m'n hart vast, maar uiteindelijk heeft hij wat meer structuur in de groep gebracht. Hij is gewoon de baas, klaar.
Ons werd wel afgeraden om er een andere hengst bij te zetten (ik had een tweejarige op het oog). Dat zou best goed kunnen gaan, maar jonge hengsten worden oud en willen dan toch graag de baas worden. Een wat ouder beestje lijkt me ook wel goed zodat hij toch een beetje zijn plaats weet en niet van meet af aan de baas kan zijn (is ook leuker voor je zelf misschien).

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:18

Dennis loopt altijd overal bij. Merries(drachtige, veulens, jaarlingen en merries die hij mag dekken), ruinen of andere hengsten. Gaat prima altijd. Hij is altijd lief tegen andere paarden. Met jonge paarden of andere hengsten stoeit hij af en toe, maar hij zal nooit echt gemeen worden.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:51

oke, het kan dus wel, maar even er bij blijven staan misschien Lachen Bedankt voor de redakties Haha!

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:27

denk niet dat het een probleem is, succes!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:32

Denk ook niet dat het een probleem is, ik zou zelf voor een leeftijdgenootje gaan.
Maar hou er wel rekening mee dat mannetjespaarden soms graag vechten (voor de lol).

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:33

ik heb een zes-jarige hengst zeer vaak buiten staan met een 7-jarige ruin of mijn eigen jaarling hengst... soms staat hij ook wel met de jaarlinghengst van iemand anders en dit gaat echt heel erg goed!!!
ze stoeien het hele weilandje door... Haha!

dus aan de hand van mijn ervaring zeg ik:

gewoon bij elkaar zetten, kan makkelijk en ze vinden het fantastisch!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:49

Staar je niet blind op deze antwoorden, het KAN ook fout gaan! Ik kan mijn hengst samen met de fjord zetten (die kan hem makkelijk een lel terug verkopen), maar met de shet kan het niet (hij springt er voortdurend op en het shetje is te klein om hem goed af te weren). Als het goed gaat zal het normaal meteen goed gaan. Neem het alleen niet zo aan dat het vanzelf goed zal gaan Knipoog. Ik heb het al tientallen keren geprobeerd met de shet en ik moet 'r hem iedere keer weer uitvissen omdat ie gillend in paniek probeert weg te komen wat met die grote loebas natuurlijk niet lukt. Raar genoeg als de ene los is en de andere op stal staat gaan ze wel kroelen met elkaar Verward (en elkaars eten jatten in elkaars stal is ook een vaste waarde Haha!)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:41

Ik heb ooit een shet en haflinger samen gehad en die haflinger kon ook wel eens erg bazig worden tegen de shet.
Toen heb ik een gedeelte afgezet waar de shet naar toe kon vluchten, die kon nl. onder het draad door en de haf niet Haha!
Werkte prima Knipoog

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:59

Toen oscar nog een hengst was ging het ook prima (foxy is ruin)
Ze stonden zelfs naast twee merries Haha!

Maar bij ons ging dat goed, het kan ook zijn dat de hengst dan de ruin ziet als concurrentie zodra er merries verschijnen, en dan zijn ze geen goede vriendjes meer. Cool

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:52

ik heb ook een ruin en een hengst bij elkaar staan. ze staan zelfs bij elkaar in de stal. alleen met het voeren moeten ze apart staan. het ligt er maar net aan hoe bazig het ene paard tegen de andere is. ik hoor wel van veel mensen met ruinen en hengsten bij elkaar dat het een tijdje goed gaat en dan in een keer niet meer. het is gewoon afwachten. succes ermee.