pensionpaard bij een manege??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

pensionpaard bij een manege??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 12:58

Wanneer rijden de mensen die hun paard in pension hebben staan bij een manege??

Ik heb de mogelijkheid om mijn paard bij een manege te stallen, dit is een kleine manege met alleen een binnenbak dus ik zou geen mogelijkheid hebben om in een buitenbak te rijden tijdens de lessen.
De lessen worden gegeven van 16.00 uur tot 19.45 uur, ik hoef niet zelf te mesten en het voer zit bij de prijs inbegrepen.
Wat zou trouwens een redelijke prijs zijn voor deze stalling, de boxen zijn geloof ik 3x3 en er staan 3 paarden in pension de rest is manegepony. Voor de pensionpaardjes (4) is er een kleine wei aanwezig.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:18

phoeh bij ons in de buurt doet een manege ook pension klanten..
idd wanneer moetr je rijden moeilijk is dat..ik weet natuurlijk niet wanneer je klaar bent met school en of werk..
ik denk trouwens dat een maenge al snel 200 tot 250 euro kost...succes met je beslissing !!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:33

bij ons zijn het merendeels pension paarden, je betaalt 250 euro, daarin zit:
stal, voer, uitmest, gratuis gebruik van binnen en buitenbak, zoveel lessen je wilt
uiteraard mag je niet in de binnenbak rijden als er een les bezig is, je moet aof te wel meerijden met de les, oftewel wachten tot na de lessen
ik zou niet meer betalen dan 200 euro in jouw manege, zeker niet

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:37

pfff dat lijkt me wel erg rot zeg.
ik weet niet hoe oud je bent,en of je nog op school zit?
maar de lessen beginnen al om 4 uur,dus de dagen dat je vroeg uit heb,kun je dan even snel rijden,en anders pas laat naar 8 uur.

en dan neem ik aan dat het best druk is in de bak omdat dan meteen meerdere willen rijden die daar het paard hebben staan.

ik zelf zou dus ook echter niet voor deze stal gaan.

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 14:05

Ik moet 5 dagen per week werken tot 5 uur, dus dan kan ik eerst op mijn gemak eten en daarna naar de manege. Voordeel is wel dat ik dan niet meer hoef uit te mesten. Er staan daar nog 3 pensionpaarden dus zo druk zal het nou ook weer niet wezen in de bak om 8 uur Haha!

Op woensdag is de bak vrij vanaf 18.30 uur en op vrijdagavond is hij vrij vanaf 19.00 uur, daarnaast worden er op zaterdag en zondag de hele dag geen les gegeven.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:16

Kato schreef:
Ik moet 5 dagen per week werken tot 5 uur, dus dan kan ik eerst op mijn gemak eten en daarna naar de manege. Voordeel is wel dat ik dan niet meer hoef uit te mesten. Er staan daar nog 3 pensionpaarden dus zo druk zal het nou ook weer niet wezen in de bak om 8 uur Haha!

Op woensdag is de bak vrij vanaf 18.30 uur en op vrijdagavond is hij vrij vanaf 19.00 uur, daarnaast worden er op zaterdag en zondag de hele dag geen les gegeven.


nou dan valt het inderdaad alweer mee Lachen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:19

bij ons op de manege zijn 2 twee buitenbakken dus voor ons is t niet zo moeilijk.
De pensionkklanten en de manege klanten kunnen gewoon tegelijk rijden..

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 14:26

in de maanden juni, juli en augustus gaan de manegeponies naar een weiland aan de andere kant van het dorp, daar ligt ook een buitenbak waar ze dan in lessen dus dan is de binnenbak de hele dag en avond vrij voor de pensionners.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:12

en is er weide gang voorzien voor de pensionpaarden?ook in de winter?, gooien ze je paard ook eens los als je een dagje niet kunt? of als je ziek bent?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:16

Manege is niet alleen lastig met tijden waarop de bak beschikbaar is (soms zijn er ook privelessen!), maar je moet ook maar net tegen de rondrennende koters kunnen.... (en je paard ook Haha! ) Die zijn niet weg na de laatste les! Je spullen zijn vaak ook niet veilig, die worden rustig "geleend". Je moet er maar net zin in hebben...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:18

van de spullen is het handig als je een sterke,(hout zouden ze nog durven breken) kast hebt met plaats voor 1 (of meerdere Haha!) sloten, waar je alles in kunt stoppen, (ook speciaal voer of snoepjes en diverse)

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:22

Ik heb zelf op een manege gestaan en ik zeg je: NOOIT WEER !!

Ik had de mogelijkheid tot rijden om:

10 uur 'sochtends (dan werk ik)
4 uur 's middags (dan werk ik ook nog)
en 7 uur 's avonds (dus snel snel na het werk race om op tijd op je paard te zitten)
En op woensdag kun je helemaal niet rijden
En op zaterdag alleen Om 7 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds
En op zondag alleen om 7 uur 's ochtends....

En dan te bedenken dat ik dit een jaar heb volgehouden, dus uitslapen was er voor mij nooit bij, kreeg geen tijd om fatsoenlijk te eten en na een uur (zeg maar drie kwartier) moest je de bak weer uit zijn voor de lesklanten. De paarden kwamen NOOIT op de wei en hooguit tien minuten in de stapmolen.....om de dag. de andere dag mochten ze los in de bak lopen, maar dan wel 1 voor 1 want er zou maar eens iets kunnen gebeuren.

Hiervoor betaalde ik 210 euro per maand.......

Kun je je voorstellen dat ik mij de koning te rijk voel nu in op een pensionstal sta, waar ik altijd kan rijden, de paarden overdag buiten staan en waar het een stuk minder druk is????

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:43

Met de mogelijkheden die jij opnoemt, zou ik wel de stap durven nemen. Het grootste nadeel in dit geval vind ik het gemis van een buitenbak. 's Winters is een binnenbak natuurlijk ideaal, maar in de zomers lijkt het me voor jezelf, maar zeker voor je paard lekkerder en plezieriger om buiten in een bak te rijden, maar ik ken jouw voorkeuren natuurlijk niet.

Wat betreft de lesuren kan je alleen op maandag, dinsdag en donderdag pas om 8 uur de bak in, voorderest kun je vroeger, dus dat lijkt geen probleem met jou werktijden. Let wel op het voerschema en wat voor voer ze geven, ook daar moet je het mee eens zijn. En hoe vaak wordt de stal schoongemaakt. Veel maneges mesten maar 1x per week.
Allemaal dingen die je voor je zelf moet overdenken, waar niemand je bij kan helpen. Wat betreft de prijs, die zou rond de 180 à 200 euro moeten liggen, beslist niet duurder, gezien het gemis van oa buitenbak, stapmolen, longeerbak paddock ed.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:45

zijn er goede uitrijmogelijkheden? voor in de zomer, als je eens wilt buitenrijden, langs een drukke autoweg buitenrijden is ook niet alles he

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:46

ik zou het ook niet doen........ al is het alleen maar omdat ik tijdens het rijden het zonnetje op mijn lijf zou missen in de zomer, ik vind een buitenbak toch wel zo ongelovelijk fijn..........

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 17:00

Van 11 uur tot 1 uur worden de paarden los gegooid, of in de bak of het weiland op.

De 4 pensionstallen zijn apart van de boxen van de manegeponies dus de kinderen kunnen daar niet komen. Ik heb daar verder geen uitrijmogelijkheden maar die heb ik waar ik nu sta ook niet. En het is best leuk rijden door het dorp heen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:53

Ik sta op een pensionstal met binnenbak. Maar ook wel een paar avonden waar ik rekening moet houden met de tijden.
maandag en vrijdagavond is er western tussen half 8 en half 9 waar wel goed tussen te rijden is .. Als je wat anders met je paard wil doen, longeren, losgooien etc zul je dit op andere tijden moeten doen.
Woensdagavond is er tussen half 7 en half 9 ponylessen dus of ervoor of erna.
Donderdagavond maakt een hondenvereniging gebruik van de bak. En is de bak tussen 7 en 9 uur niet beschikbaar.
Ik werk de hele dag maar kan me hier wel in aanpassen.
De tijden die jij aangeeft zijn goed te doen.
Als ik uit mijn werk eerst naar huis ga, en ga eten en dan naar stal dan ben ik er ook pas vaak tussen 19.15 en 19.30 uur. dus voordat je gezadelt bent etc kun je er bij jouw dus gewoon terrecht.
Bij mij is er in de zomermaanden ook gebruik te maken van een buitenbak. Wat wel prettig is. De bodem is nu niet te doen dus deze maanden passen we ons gewoon wat meer aan.
Hoe groot is de weide voor de pensionklanten want dat is iets wat ik toch wel belangrijk zou vinden voor mijn paard.
Het feit dat de pensionpaarden er overdag een paar uur uit komen is wel fijn ! Dan hebben ze in ider geval hun benen even kunnen strekken. Ik denk dat je incl voer, mesten etc toch wel rond de 220 euro moet gaan denken.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:12

Ik denk dat je met de prijs ook rekening moet houden in welke regio je zit. In de randstad durven ze je echt een vermogen te vragen voor bijna niets, maar daar moet je in bijvoorbeeld het noorden toch niet in trappen!

en verder: als jij denkt dat je op die manege een stuk beter staat als bij je huidige stal (en de manege dus beter aansluit op je wensen): gewoon doen!

Zo niet, lekker verder zoeken.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:16

Margreet schreef:
Manege is niet alleen lastig met tijden waarop de bak beschikbaar is (soms zijn er ook privelessen!), maar je moet ook maar net tegen de rondrennende koters kunnen.... (en je paard ook Haha! ) Die zijn niet weg na de laatste les! Je spullen zijn vaak ook niet veilig, die worden rustig "geleend". Je moet er maar net zin in hebben...


Precies ja.
Ik heb een tidjje met Sabientje op een manege gestaan. Nou, ik zal het je zeggen.
De eerste week dat ik daar stond dacht ik dat ik gek werd, ik kon gewoon om me heen slaan.
Allemaal kleine kinderen met poetskistjes en allemaal wilden ze Sabientje aaien.
Allemaal vroegen ze: Is dat Romeo? en allemaal hadden ze ruzie wie erop mocht rijden.
Nou, mooi pech gehad dus, ik reed erop en niemand anders Haha!

Regelmatig was ik m'n zweep, vliegenspray, hoevenkrabber of andere borstels kwijt...
Leuk is dat. Ohja, halstertouwen verdwenen ook zomaar ineens Verward

Maar nu on-topic.
Ik reed altijd mee in de les. Koste 2,50 per uur.
Soms reed ik ook in de buitenbak maar dan had ik vliegles Haha!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:56

Bij ons op de manege heb je tussen de lessen door ur
en 2 buitenbakken en een park aan de manege.
Je krijgt bij je stalling ook 1 les per week dus dat scheelt ook weer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:11

Margreet schreef:
Manege is niet alleen lastig met tijden waarop de bak beschikbaar is (soms zijn er ook privelessen!), maar je moet ook maar net tegen de rondrennende koters kunnen.... (en je paard ook Haha! ) Die zijn niet weg na de laatste les! Je spullen zijn vaak ook niet veilig, die worden rustig "geleend". Je moet er maar net zin in hebben...


Ik weet eerder uit ervaring dat je eerder last heb van de andere pension gasten dan de manege klanten. En ook qua leen werk. Vooral ouders die een paard hebben staan en de kids laten rondrennen op stal. Of kids die een ponyhebben staan en na het rijden samen tikkertje spelen in de gangen. Dit zie ik de manegekids niet doen. Een stal of gang is geen speelterrein vooral nu in de winter is het lastig. Van de manegeklanten heb ik geen last en ik sta op een grote stal (manege, pension en hengstenhouderij). Meeste komen maar 1x in de week en als de stal het goed geregeld heeft staan de pensionpaarden niet tussen de manegepaarden in.

Het is maar net hoe de stal het geregeld heeft. Ik stond al op mijn stal toen we nog maar een binnenbak hadden en een buitenbak die altijd goed was. Mocht hij wel slecht zijn door regen en kou hebben we altijd nog een molen waar ze in konden. Op zaterdag en zondag na 15 uur was de binnenbak altijd vrij door de weeks savonds helaas niet. Nu heb ik daar geen last meer van omdat we nu 3 binnenbakken hebben Haha!. Ik probeer verder altijd de rustige tijden op de zoeken dus na 21 uur savonds en op zaterdag en zondag na 16 uur. Wij hebben op stal ook een mededelingenblad waar alle activiteiten op staan dus je weet precies wanneer je wel of niet kan rijden (helaas wordt die slecht gelezen).

Een combinatie stal heeft voordelen en ook nadelen voor iedereen is het anders. Het ligt maar net hoe de stal het allemaal regelt. Ik sta hier nu al zeker 11 jaar en het wordt alleen maar beter klagers hou je altijd ook een een kleine pensionstal want daar heb ik ook zat nadelen ondervonden een paar jaar geleden. Als mijn paard daar nog stond was hij na de koliekaanval van vorig jaar wel mooi dood geweest.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:17

dat valt toch wel mee je kan je toch een beetje aanpassen aan de tijden van de lessen. ik zou daar wel mee kunnen leven denk ik. het klinkt wel goed toch?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:50

mmm wij hebben 3 bakken dus in principe weinig gedoe maar
soms rijden we met 15 man in de bak als het bijv heel hard regent
en in de andere bak les is dus dan is het wel irritant ja.
maar er zitten zoveel voordelen aan een manege bij ons dat ik me
dan gewoon aanpas.

ik rijd ook niet veel vrij alleen als het lekker weer is in de buitenbak.
ik vind dat hobbelen zo irritant en als je gaat vrijrijden kan je ook niet
lekker je figuren etc rijden want dan stapt de helft weer op de binnenhoefslag dus als het echt echt moet dan hobbel ik een beetje
zonder zadel rond is ook wel eens lekker!!
en anders gaan we gewoon lekker buitenrijden! Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:15

Ook ik sta met Licor op een manège. Gelukkig is het maar tijdelijk, in de lente komt hij weer naar huis.
Wij hebben wel een buitenbak, maar daar kan nu toch niet in gereden worden, dus ook wij moeten rekening houden met de 'vrije uren'. En dta zijn er bijzonder weinig... Ik studeer nog en heb meestal in de late namiddag les, de lessen op de manège beginnen meestal pas rond 16u, dus door de week ga ik altijd in de voormiddag rijden, en dan heb ik ook de bak voor mij alleen: heerlijk.

Maar 's avonds is het enkel vrij rijden tussen 21 en 22u. Dus alle werkende en schoolgaande pensionklanten kunnen pas om 21u beginnen rijden... Als ik enkel die optie zou hebben, zou ik er niet staan... Gelukkig kan ik het dus wel anders.

Ik betaal 280 EUR.

Ik zou zelf ook liever op een pensionstal staan, maar die zijn hier heel schaars. Ik zou al 40 minuten moeten brommeren om op zo'n stal te staan... En dat gaat gewoon niet.

Als ik de keuze had, zou ik dus wèl voor een pensionstal gaan!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:22

Ik sta ook op een manege.

Wij hebben 2 bakken, in de binnenbak zijn het grootste deel van de dag lessen(slechte bodem), in de overdekte buitenbak kun je de hele dag rijden(goede bodem).

In de binnenbak kun je dagelijks tussen 12.00 en 13.30 en 18.00 en 19.00 of na 22.00 rijden. Op woensdag ipv 18.00 tot 19.00 van 17.15 tot 19.00. Op zaterdag na 16.45 en op zondag voor en na de wedstrijden of andere de hele dag.

Ik rijd meestal gewoon in de "buitenbak", alleen daar zijn geen spiegels dat is wel een nadeel. Soms zijn er wel privelessen, maar dan mogen er 2 pensionklanten bij in de bak rijden.

Tja, ik vind vooral die kinderen het ergst...gelukkig zijn die er vooral op zaterdag en dan longeer ik meestal aan het eind van de middag dus dan zijn de meesten al naar huis. Alleen gister was er nieuwjaarsreceptie en toen liepen die kinderen fijn tikkertje te spelen terwijl hun ouders zich aan het bezatten waren.