Heeft iemand misschien wat tips voor mij??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Heeft iemand misschien wat tips voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 19:42

Ik heb een heel leuk paardje, maar ze kan onwijs druk zijn, en vooral in het bos. Het gaat nu al een stuk beter in de bak, maar in het bos niet echt. Als in in het bos rij dan kan ze of stappen, of ren gallop. Ze wil duz niet draven of normaal galloperen!! En elke keer dat ik met haar naar buiten ben geweest is ze de volgende dag heel vervelend ik de bak! En dan heb ik weer 2/3 dagen nodig tot dat ze weer eens normaal doet. Ik heb al aan een paar mensen op stal gevraagd wat ik er mee moest..

Een iemand zei dat ik juist vaak naar buiten moest en het met haar uit vechten en laten merken dat ik de baas ben! (en door gaan tot dat ik de baas wordt!) omdat zij nog niet weet dat ik de baas ben, en dat moet ik juist laten merken!
Een ander iemand zei tegen mij dat ik juist NIET naar buiten moest gaan omdat het heel gevaarlijk is voor: Mij, de mensen die wandelen, en andere paarden (als ik er mee aan het rijden ben). Zij vindt dat ik haar eerst echt heel goed in bedang moet hebben (in de bak) voor dat ik naar buiten ga.
En een andere zei dat als ik naar buiten ga en ze gaat er vandoor moet ik haar gewoon tegen een boom sturen.

Maarja ik weet nu niet echt meer wat ik moet doen! Verward Hebben jullie misschien idees of tips over hoe ik dit kan oplossen? Verward

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:44

Ik zou eerst in de bak blijven rijden, net zolang tot dat het helemaal goed gaat. Daarna kan je naar buiten, als je maar samen gaat met iemand. Als dat helemaal goed gaat kan je proberen om alleen te gaan (eerst met iemand die op een fiets mee gaat). Succes.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:51

Ken je niet iemand met een braaf en rustig dier die zich niet laat opfokken die met je mee kan? Liefst een paard model "tank" waar je 'm eens achterop kan zetten als je paardje doordramt. Niet tegen een boom hoor, want die ontwijken ze toch op het laatste moment en dat kost jou je knieën!
Laat de galop buiten nog maar even zitten, als 'ie daar te heet van wordt. Alleen stappen is in het begin ook best.
Eerst maar eens in de bak of aan de longe wat energie kwijt raken en dan buiten een stukje stappen samen met iemand. Niet fris van stal direct naar buiten. Gaat dat goed, dan ga je een keertje voorop stappen. Dan eens een stukje draven etc. zo verder uitbouwen. Hij heeft zich maar te gedragen buiten hoor!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:53

Net als wat Mistic zegt, kun je denk ik beter dat buitenrijden nog ff laten wat het is. Eerst zorgen dat je je paardje onder controle houdt in de bak, later kan je dan nog wel eens verder zien. En kan je geen wandelingen met haar gaan maken, hoofdstel in, longeerlijn en dan gewoon stappen, kan ze iig wennen aan een andere omgeving. Maar ook hiervoor geldt, eerst zorgen dat je haar onder controle hebt, dat ze naar je luistert, desnoods met commandos die je tijdens het longeren gebruikt. Succes!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:56

Waar ik pas op vakantie ben geweest in de Belgische Ardennen, hadden we het ook over dit onderwerp, de man die daar de paarden beleerde, zei: "ach jullie Hollanders lopen net zolang in een bakje van 20 /40 m. te klooien in hoop dat ie rustig wordt of beter luisterd, ik ga met zo'n paard de bossen in en laat hem volledig gaan, ik ben dan vaak uren weg,
in het bos kan ik een paard aan en is een paard zichzelf alleen dan kan ik een andere ruiter er vertrouwd mee weg sturen.

We hadden idd. lieve betrouwbare paarden tijdens onze trektocht, op de 2e dag vroeg ik aan hem hoe oud is het paard waar ik op rijd, uhh zei hij wil je dat echt weten, ja tuurlijk zei ik, hij is 4 jaar zei hij.
Ik was verbaasd ik had en heb nog nooit zo'n lief/betrouwbaar en rustig paard meegemaakt,

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar kan je allen vertellen wat hij deed, maar hij zat dan ook wel in een andere omgeving en veel meer ruimt om zich heen dan menig paardeneig. hier in ned.

Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 20:06

Mijn paard iz niet bang van de omgeving dat weet ik zeker! Omdat als ik met een groep ga dan gaat ze veel beter voorop dan achter en andere paard (dan stap ze wel goed) maar het iz gewoon als ik draf vraag dan gaat ze er gewoon vandoor en kan ik haar echt niet meer stoppen!! TOen ik achter een ander paard ging rijden, dan gaat ze (gewoon op een normale ruiterpad) keihard erlangs! nix wat je er aan kan doen! ik kan trekken, ik kan boos worden, of ik kan lief doen, ik kan haar laten gaan! ik heb zo veel probeert en ze doet het steeds weer!! ik rij nu ookal met martingaal... Maar dat help niet echt buiten.. Iemand had mij een tip gegeven om tiedeman te gebruiken? wat vinden jullie daar van??

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:14

als je 'sterk' genoeg ben, en zeker van jezelf dat je blijft zitten kan je misschien proberen haar een keer moe te krijgen. Ga eerst in de bak aan het werk, en dan naar buiten. Aandraven, lukt niet? rengallop, wil ze terug naar stap? neej, doorrennen. Wil ze terug? door laten rennen etc etc tot je haar terug neemt en gaat stappen. Dan weer proberen aan te draven, als ze nog energie over heeft laten galloperen tot jij vind dat ze genoeg gegallopeerd heeft enz...

ik weet niet of het werkt, maar als ze opgeeft en gaat draven waanzinnig belonen, misschien 'doet ie het dan wel'

Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 20:19

Zal ik proberen! Wie weet misschien werkt het wel!!
heel erg bedankt!

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:28

Hoi,

Ik zou niet meer alleen naar buiten gaan in ieder geval. Ga rijden met iemand met een paard wat koel en rustig is en wellicht een goede invloed op jouw paardje heeft. En inderdaad, wel doorzetten! Niet alleen in de bak rijden, daar heb je je paardje tenslotte niet voor?! Jullie zullen samen moeten leren hoe het wel kan!
Heel veel succes!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:47

Ellende schreef:
als je 'sterk' genoeg ben, en zeker van jezelf dat je blijft zitten kan je misschien proberen haar een keer moe te krijgen. Ga eerst in de bak aan het werk, en dan naar buiten. Aandraven, lukt niet? rengallop, wil ze terug naar stap? neej, doorrennen. Wil ze terug? door laten rennen etc etc tot je haar terug neemt en gaat stappen. Dan weer proberen aan te draven, als ze nog energie over heeft laten galloperen tot jij vind dat ze genoeg gegallopeerd heeft enz...


Uhm, dit lijkt me niet echt een oplossing. Ik weet niet waar je dit in gedachten had, maar ik denk niet op bochtige paadjes door bos en duinen enzo? Je kan dat dier wel door gaan jagen met de hoop dat voor haar dan de lol van het rennen vergaat, maar dat lijkt me niet echt een optie. Stel je voor dat je niet blijft zitten, stel je voor dat er een hond om de bocht springt of een kind uit de bosjes rent? Stel je voor dat dat paard gaat denken: ah, we gaan alleen nog maar racen buiten, lachen!

Nee, sorry...

Mijn idee over de situatie voor zover ik hem kan inschatten: eerst maar eens goed in de bak rijden, zodat je elkaar begrijpt en respecteerd. Dan weer eens naar buiten met inderdaad een lekker rustige tank (:D) en zo heel voorzichtig uitbreiden. Het is de bedoeling (in mijn ogen) dat ze leert dat ze er niet zomaar vandoor kan gaan en dat ze je dus leert respecteren. Het mooie zou zijn als je ervoor kan zorgen dat ze dat dus ook niet meer doet of kan. Het is moeilijk, maar aardig belangrijk. Hoe vaker ze er nog vandoor vliegt, hoe moeilijker het straks wordt om haar in de hand te houden.

Heel veel succes meissie!

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:29

tja je weet wat ik er van vind, wel naar buiten dus, Natja is je nog aan het uitproberen en er moet nog uitgemaakt worden wie de baas is en ik vind dat je dat zosnel mogelijk moet doen, dat getrut in de bak hou ik zelf niet zovan,het moet natuurlijk wel met wat beleid, maar je moet gewoon consuqwent (hoe schrijf je dat) zijn
ga maar een keer met mij mee, Pru is wel cool in haar hoofd en zal niet zosnel onderste boven worden gelopen, anders krijgt ze wel en hap Haha!
ze is wel dik Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:37

Als je het in de bak goed voor elkaar hebt...... en je hebt buiten de ruimte ......(en dan bedoel ik ook echt de ruimte) laat m maar gaan..... maar dan ook niet eerder terugkomen dan jij zegt.... Op een gegeven moment gaat ie echt wel vaart minderen..... maar dan moet ie door, en door, en door, en door....... net zolang tot JIJ zegt okee terug naar draf..... en door en door en door net zolang tot JIJ zegt Stap...... pak het paard op zn eigen gedrag...... dit hoef je dan maar een paar keer te doen en het kwartje val vrij snel......

Maar nogmaals alleen als je echt de ruimte heb om hem flink door te laten gallopperen, niet dat je de bebouwde kom tegenkomt en dan dus moet stoppen....

Heb je die ruimte niet dan alleen naar buiten gaan met een ervaren, rustig paard zoals Margreet omschrijft.

Het is een banketstaaf probleem, want je wilt lekker ontspannen buiten rijden en daar komt zo niks van terecht.....

succes

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:39

Hey spookie! ik wil je dag niet verpesten hoor Haha! ....maar ik heb ook zo'n exemplaar (zoals je weet) enne....dat gaat er niet meer uit, na 19 jaar heb ik die hoop inmiddels opgegeven Verdrietig . Ik troost me met de gedachte dat het niet aan mij ligt. Mijn andere paard dat ik zelf ingereden heb, is namelijk wel goed hanteerbaar en kan een nette dressuurproef lopen (ook in het bos als het moet!).. het zijn gewoon die arabieren-ren-genen!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:42

ik zoyu wachten totdat het in de bak echt helemaal lekker gaat en ze weet wie er nou precies de baas is, en als dat allemaal goed gaat een keertje rustig stappend naar buiten gaan, en dan telkens het tempo een klein stukje opvoeren, dan ga je waarschijnlijk vanzelf van uitgestrekte stap naar een rustige draf, dan naar een normale draf en dan naar een uitgestrekte draf.. en dn naar een rustig galopje. dit doe je natuurlijk niet in 1keer, maar daar moet je echt lang over doen en er heel erg de tijd voor nemen! anders werkt het niet!

Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 21:51

Heel erg bedankt! Nu heb ik best veel tips... En ik denk dat ik er nu alleen maar eentje moet uitkiezen? of niet?:S Ik kan ze niet allemaal proberen... Het iz toch denk ik beter als ik een van de ideeen probeer en daar mee blijf? en als dat niet werkt naar de volgende? Verward

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:04

Inderdaad, nu gewoon dingen waarvan je zelf denkt: "Dat kan ik wel eens proberen" gaan toepassen, dan zie je vanzelf waar je uitkomt. En nu maar hopen dat het lukt en dat jullie er snel weer lekker op uit kunnen!

Succes!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:12

ik zou haar eerst goed in de bak in bedwang houden tot dat je paard geen fratsen meer uithaalt en lang zaam hele kleine stukjes naar buiten .. hoeft maar 100 meter te zijn en dan terug.. maar pas op als je terug gaat.. dan kan ze erg furig worden... heb dit ook bijna het zelfde meegemaakt.. met mijn pony owja en als je naar buiten gaat.. zorg dan dat je iemand meeneemt... fietser ander ruiter op paard en als je paard toch wilt weg rennen stuur het dan op zo'n kleine volter als je maar kan.. word tie vanzelf wel rustig van...

succes!!!!!!!!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:12

Idd... ik ben het trouwens eens met gijsenkim...

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:00

Is dit ook niet iets van evenwicht? Dat ze steeds harder gaan lopen als ze geen goede balans vinden? En over sturen gesproken. Ik heb zo'n kreng gehad, dat er ook steeds vandoor vloog. Geen houden aan én geen sturen aan!! En jij bent eerder moe dan die knol van je. Niet alleen op pad gaan, lijkt me. En in een bak lopen klooien helpt geen reet!