Als beginner gelijk een rit maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Als beginner gelijk een rit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 17:23

Mijn vader vind het best leuk dat ik al een jaar of 7 knolhobbel, ben ook met een aantal buitenritten meegeweest en eigenlijk wil hij dat ook. Hij heeft nog nooit op een paard gezeten (ja op zon pony die dan een rondje met je stapt, maar dat telt niet) en heeft eigenlijk ook geen tijd/geld (das het belangrijkste, gebrek aan geld) om op paardrijden te gaan. Ik heb hem nu zover dat hij wel een x een priveles gaat nemen om iig een klein beetje te leren rijden. Ik kan hem ook geen les geven omdat ik geen paard heb om dat op te doen.

Maar nu dus mijn vraag. Is het mogelijk dat mijn vader als beginnende zijnde met een buitenrit meekan op een manege, gewoon onder begeleiding en dat die rit ook nog een beetje spannend is qua niveau, dus wel een galopje ed?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:26

Ik zou eerst je vader eens in de bak laten rijden. Dan kan je al heel goed zien hoe snel hij zich aanpast. Persoonlijk denk ik dat als hij de eerste of tweede keer op het paard zit het nog wat te vroeg is voor een 'spannende' buitenrit, maar moest hij toch snel zijn evenwicht vinden altijd met een echt betrouwbaar en rustig paard Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:27

Zo'n vader heb ik dus ook... Ik denk dat het ervan hangt hoe je vader het de eerst les doet. Gaat het erg goed, dan zou een klein galopje denk ik wel kunnen. Hangt ook wel een beetje van de rijstijl af (western of gewoon Engelse manier, denk dan dat western ietsjes makkelijker is vanwege het zadel)

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:30

lijkt mij vragen om moeilijkheden, buitenrijden, en dan ook nog galopperen met iemand die totaal niet rijden kan...zoooo makkelijk is paardrijden nou ook weer niet hoor, of eh wil je'm kwijt? (flauw grapje)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:30

als je vader een beetje kan lichtrijden, en beetje kan doorzitten en niet te erg trekt, en het is een braaf paard en in een groep, dan denk ik wel dat het kan, maar probeer hem toch eerst 1of 2 lesjes te laten nemen, eenmaal ze onderwag zijn kan hij niet meer terug keren he

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 17:31

Dat vind ik dus ook, hij moet van mij eerst een aantal lessen nemen om te kijken of ie het een btje kan. We willen dan ook samen met die rit mee, lijkt me wel leuk!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:00

Laat hem inderdaad eerst een paar lessen nemen, zodat hij iig weet "hoe een paard werkt" en zich er zekerder op voelt. Dan aan de instructie overlaten wanneer het veilig is om hem mee te nemen. Ik ga er uiteraard wel van uit dat ze hem op het braafste paard van de manege hijsen... Haha!

Wij hadden eens een meisje mee in de groep naar buiten. Kende haar niet, maar "ze kon wel rijden", had haar zus gezegd. Na twintig minuten zag ik haar nog steeds een beetje verward door de stal lopen. Vraag of het allemaal gelukt is met opzadelen.... wist ze nog niet eens wat ze met een borstel aanmoest. Dus snel voor haar opgezadeld, haar in de bak erop gehesen: grijpt ze de teugels en trekt er (in paniek dat het (bijna dooie) beestje er vandoor gaat?) keihard aan en blijft vasthouden. Resulaat: de pony stuift er achteruit vandoor.... Scheve mond
Instructrice ingelicht dat ze er iemand tussen had die dus echt helemaal niet kon rijden, zodat ze er rekening mee kon houden. Onderweg ging het mis: in draf stuiterde ze er bijna af, de pony uit balans, die begint te galopperen met die zak piepers scheef op z'n rug, begint steeds harder te rennen, de groep voorbij.... vooraan konden ze haar gelukkig tegenhouden, anders was het leed niet te overzien geweest.

Vraag me niet waarom de instructrice niets met mijn info gedaan heeft, maar ze had gewoon niet meegemoeten. Levensgevaarlijk. Voor haarzelf geen prettige ervaring en voor ons ook geen fijne rit (dus niet kunnen galopperen), waar we toch ook voor betaald hadden.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:05

Jouw vader kan het beste eerst een paar lessen nemen, zodat hij weet hoe het voelt en de basis al een beetje kent. Als hij zichzelf zeker voelt op het paard en zelf ook wel op buitenrit wil kan je het best proberen, zolagn er maar met hem rekening gehouden wordt, zodat hij ook kan aangeven als hij het niet meer zo ziet zitten.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 18:12

Thnx voor de tips! 'Ga hem idd eerst wat lessen laten nemen, liefst priveles zodat hij het zo snel mogelijk leert, tenminste, meer leert dan wanneer ie in een groepsles zit. En ik ben dr dan waarschijnlijk altijd bij dus kan ik m ook begeleiden enzo. Lijkt me echt leuk om samen te ritten!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:57

Leuk dat je vader mee wil!

Ik zou hem idd eerst ook een paar lessen laten nemen. En dan mee op een 'beginnersbuitenrit' (als die er bij jullie zijn), zo'n buitenrit waar alleen gestapt en gedraafd wordt en waar je alleen op hele veilige paadjes komt... Lachen

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 18:58

Miko schreef:
Ik zou hem idd eerst ook een paar lessen laten nemen. En dan mee op een 'beginnersbuitenrit' (als die er bij jullie zijn), zo'n buitenrit waar alleen gestapt en gedraafd wordt en waar je alleen op hele veilige paadjes komt... Lachen


Tsja die moet ik dan eerst nog ff zien te vinden, zit nogal in een natuurloze omgeving, alleen polders, das nie echt boeiend...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:01

Onder geen voorwaarde zou hij zo met mij mee mogen! Je moet echt *minstens* kunnen lichtrijden en een paar galopsprongen uit kunnen zitten voordat je echt buiten kan rijden. Anders word het paard er niet blij van ook. Heeft hij geen zin om dat eerst te leren, dan is een 'toeristen-treintje' buitenrit op paarden die alleen de neus in elkaars' staart stoppen en doorsloffen eigenlijk de enige mogenlijkheid. Laat hem eerst maar eens een paar lessen nemen, het zal hem waarschijnlijk nog vies tegenvallen, hoe 'makkelijk' het is...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:09

mijn ouders zijn vorig jaar op vlieland met een buitenrit meegeweest! mijn vader had nog nooit op een paard gezeten, mijn moeder heeft gereden maar dat is al 20 jaar geleden. ze hebben daar een rit in de bossen en duinen gemaakt, ze zijn met een beginnersgroep meegeweest, zonder galop. (mam had de cap van mij op en pap had de cap van monqiue op(die was zowieso te groot gekocht, hij paste pap nog!)
maar als al echt een galop erbij dan lijkt me beter om eerst eens in de bak te laten rijden.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:15

Ik zou het persoonlijk niet doen. Heb het gisteren ook gedaan, en het ging dus mis. Haar paard schrok en kreeg hem niet meer onder controle. Mijn paard wou mee, maar ik kreeg hem terug, maar het was glad en ging dus onderuit, kwam boven op mij terecht en weg was ze: achter het paard van de beginner aan.. (ze kwam wel weer terecht uiteindelijk) En ik heb er een hersenschudding en gekneusde botten aan over gehouden..

Conclusie: Je weet maar nooit of het paard van je vader schrikt, en of hij hem dan houdt. Zo niet, dan kan er vanalles gebeuren Scheve mond

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:17

Kunnen lichtrijden is een minimale vereiste, ook voor een beginnersbuitenrit. Je vader zal dus echt eerst een paar lessen moeten nemen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:21

Ja, en hij moet voldoende overwicht hebben over het paard (en natuurlijk evenwicht Lachen )

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:23

waarom moet er altijd gegaloppeerd worden???

ik rijd altijd buiten en ik galoppeerd nooit, echt helemaal nooit.
Ik ben er te oud voor, vind ik, en ik weet wel dat Morrie kan galopperen, ik weet precies hoe hard ie kan en hoe lang ie dat volhoud, ik bedank ervoor.

Stapritjes zijn net zo leuk hoor, waarom moet het altijd zo hard en zo spectaculair????

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:25

De meeste mensen willen gewoon ook galopperen, maar zelfs in stap kan er wat gebeuren!!
Zoals mijn verhaal hierboven verteld.. Scheve mond

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:27

Ik wilde hier zelf net ook al een topic over plaatsen, omdat ik met ongeveer hetzelfde probleem zit.

Mijn vriendin heeft ook nog nooit gereden (nou, misschien een keertje heel lang geleden), maar die wil nu ook met alle geweld op een buitenrit. Het gaat dan wel om een buitenrit waarop alleen gestapt wordt, maar ik houd mijn hart vast. Een buitenrit met draf en galop zou ik echt nooit doen ... ga maar eens bij een beginnersles kijken; die stuur je ook niet naar buiten.

Ik hoop dat je vader toch eerst wat lesson volgt en niet (zoals mijn vriendin) bij de gedachte aan hoevenuitkrabben het helemaal niet meer ziet zitten. Zorg in ieder geval voor een goed zittende cap! Het kost misschien wel veel geld, maar aan een slecht zittende cap heb je niks.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:30

Humm Smurf,

Ik ben afgelopen zomer eens met twee beginners op beginnersbuitenrit gegaan op het strand. Dat was dus 'eens maar nooit meer'. De een kon nog wel een soort van blijven zitten, de ander was al uit balans als haar paard 1 drafpas maakte. Let wel: dit ging om een groepje van 3 oude brave manegepaarden (gemiddelde leeftijd tegen de 20 Haha!).

Probleem was dat er dus helemaal geen reserves waren. 1 klein schrikje of drafpas en de ruiter zou ernaast liggen. Ik heb 3 kwartier gestapt met die mensen op het strand, ondertussen wetend dat er dus niets mocht gebeuren.
Ook voor alleen een stapritje vraag ik toch van mensen een soort basis paardbeheersing. Kunnen ze lichtrijden dan kunnen ze iig een klein schrikje opvangen.
Laatst bijgewerkt door Apple op 04-01-04 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:31

Maar toch kunnen wij niet beslissen wat jij (en Guinevere) het beste kunnen doen. Ik denk dat jullie zelf wel het beste kunnen aanzien of het wel of niet gaat lukken. Succes iig OK dan!

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 19:50

YvonneAa schreef:
Maar toch kunnen wij niet beslissen wat jij (en Guinevere) het beste kunnen doen. Ik denk dat jullie zelf wel het beste kunnen aanzien of het wel of niet gaat lukken. Succes iig OK dan!


Ik ben ook zeker niet van plan hem mee te nemen op een rit terwijl hij nog nooit op een paard gezeten heeft. Is dus iets voor in de toekomst, als hij op zn minst een paard een beetje onder controle kan houden. En maybe hoeft er niet eens een galop in te zitten, gaat draf hem al hard genoeg! Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:55

YvonneAa schreef:
Maar toch kunnen wij niet beslissen wat jij (en Guinevere) het beste kunnen doen. Ik denk dat jullie zelf wel het beste kunnen aanzien of het wel of niet gaat lukken. Succes iig OK dan!


Dank je! Lachen Helaas, is het niet mijn beslissing. Ik heb haar vanaf het begin af aan mijn mening gegeven en over de risico's gepraat, maar ik kan haar natuurlijk niet dwingen. Juist om wat jij vertelde vind ik het erg angstig. Nou ja, we hebben een cap gekocht en gaan op een Westernrit (zadels met zadelhoorn )... wat kan ik verder nog doen?

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:01

Ik heb een goede vriendin van me een jaar geleden 10 privelessen gegeven zodat we in mei samen op Vlieland ritten konden maken. Daar (stal Edda) worden ook ritten gemaakt met complete beginners, maar Annika vond het eng om meteen naar buiten te gaan en wild graag eerst de gangen beheersen.

Als ik op Vlieland een complete beginner bij me had liet ik die direct achter me rijden zodat ik hem/haar onderweg wat instructies kon geven en in de gaten kon houden of alles wel goed ging. Vaak waren ze zo onder de indruk van het rijden en het eiland zien vanaf een paardenrug dat ze het wel prima vonden om alleen te stappen en af en toe een stukje te tolten.

Als het heel erg goed ging maakte ik wel eens een galopje, als de persoon in kwestie naar mijn idee stevig genoeg zat en het paard enigzins onder controle had. Dit deden we op een pad dat omhoog liep zodat de paarden niet zo hard gaan en bovenop stopten we meteen. Ik heb hier nooit ongelukken mee gehad, maar ik deed het ook echt alleen als ik het aandurfde. Ik ben iemand die altijd liever het zekere voor het onzekere neemt en als de persoon niet goed genoeg was stelde ik het ook niet voor.

Of ik ook heb gegaloppeerd met absolute beginners durf ik niet te zeggen. Wel heb ik een galopje gemaakt met een heel stoer vrouwtje van in de 60 die altijd bang was geweest voor paarden, maar het wel wilde proberen op onze leuke ijslanders want die waren niet zo groot en zagen er lief uit! Haha! Ze vond het uiteindelijk zo leuk dat ze 3x is meegeweest en op die laatste dag hebben we heel voorzichtig een galopje gedaan. Ze zou thuis ook gaan lessen, we hebben haar helemaal paardengek gekregen! OK dan!

[edit] strandritten met beginners worden daar absoluut niet gedaan, het gebeurde allemaal in het bos.