help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 12:31

Hallo,

Ik heb een probleempje. Als ik mijn paard uit het land wil halen dan loopt ze altijd supersnel en gaat vaak ook draven. het is dan vaak moeilijk om haar te houden.
Wel doe ik het touwtje wel eens om haar neus. Dit helpt vaak wel redelijk.
Heeft iemand nog andere tips.

Nou hoorde ik laatst ook dat er een halster bestaat waarmee als je aan het touwtje trekt dat er dan druk ontstaat op drukpunten bij het oor waardoor ze gewoon gaan lopen. Volgens mij heet dat be-nice halster. Kent iemand dat.

Groetjes mirjam

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:48

Een controller halster bedoel je ?
Als ze dan trekt komt er druk op de neus en achter de oren te staan.

Wees consequent, gaat ze harder dan jij wil, meteen stilzetten net zolang tot je weer wilt lopen. Gaat ze een keer te zacht ? Laat haar dan meteen harder door lopen.
Als ze goed loopt, goedkeurend tegen haar praten en belonen.
Gewoon haar altijd laten lopen hoe jij het wil, niet hoe zij het wil.
Niet denken van.. laat maar gaan deze keer, gewoon ALTIJD laten luisteren

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:56

Mijn pony heeft een gewoon halstertje. Hij wilde mij vroeger ook wel eens voorbij lopen, maar ik heb een aantal keer gedreigd te "bijten" zoals een kuddeleider ook doet als een paard te snel gaat.
Met gestrekte arm naar achter zwaaien (richting neus) komt bij een paard over alsof de leider probeert te bijten. Ze zal automatisch achter je blijven, omdat het voor een paard een natuurlijke beweging is (bijtbeweging), waar een instinctieve reactie op volgt (achterblijven).
Mijn pony probeert soms nog wel eens om mij voorbij te steken, maar een beetje mijn elleboog optillen is meestal genoeg om hem achter mij te houden.
Veel succes

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 13:54

Hoi,

Bedankt voor julie reacties. Als ik het touwtje over haar neus doe dan glijd het nogal eens weg.
Weten jullie hoe ik het het beste kan vastmaken door welke ringen moet ik het dan doen. Wil dat eerst eens goed proberen en dan kijk ik wel verder als dat ook niet gaat.

Groetjes mirjam