Voor de eerste maal naar buiten toe...hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Voor de eerste maal naar buiten toe...hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:52

Onze jongste fjord is nu een aantal maanden onder het zadel beleerd.
Hij word nog niet echt heel aktief gereden maar we proberen het wel bij te houden......straks in het voorjaar willen we met het echte werk gaan beginnen.
Maar nu is mijn vraag, hoe je het beste voor het eerst naar buiten toe kan gaan onder het zadel?
Hij is nog niet super verkeersmak........hij staat langs een drukke weg maar we zijn nog nooit buiten met hem wezen wandelen Scheve mond (hij is wel enorm koel in het hoofd OK dan! ).
Wij staan aan de rand van het bos, we hoeven dus geen wegen over.
Kunnen we het beste eerst een aantal keren met hem aan de hand gaan wandelen of is het het beste dat er meteen iemand op gaat en dat er dan iemand meeloopt met een longeerlijn aan hem vast?
Hoe zouden jullie het doen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:56

Wij gingen vaak eerst een paar keer aan de hand naar buiten.
Ernaasy voelt het voor het paard toch vaak net wat vertrouwder in een enge situatie dan wanneer 'die stem' van bovenaf komt.
En dan na een paar keer gewoon erop, met een ervaren paard ernaast.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:59

iig met een ander ervaren paard erbij Knipoog
als er een ander paard bij is dat rustig en goed verkeersmak is zal hij zelf ook wat meer op zijn gemak zijn.
Het beste is ook dat je op voorhand al in de bak een paar keer oefend met wat plastieken zakken en wapperende linten en rammellende flessen enzo, als ze dan op straat het geluid horen sullen ze minder snel verschieten.

Toen wij met Prima de bos in gingen was het de tweede keer in haar leven. Langs Evita, en dat ging perfect. Ze was wel wat kijkerig en in het begin een beetje knorrig, maar op een gegeven moment had ze zelfs een heel stuk op gelopen, zelfs langs een plaats waar er wegenwerken waren en het vol stond met 'enge' spullen, en dat ging supergoed.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:01

Eerst aan de hand wandelen, tot ie dat goed doet, en daarna erop met iemand erlangs, en evt een ervaren paard mee laten lopen..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:11

Idd eerst maar eens kijken zonder iemand erop hoe je paard het buiten doet.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:15

Eerst wat wandelen aan de hand idd en daarna met iemand erop (en braaf paard ernaast). Lekker achter het andere paard parkeren in geval van nood Lachen.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:26

Ik ben gewoon van de een op de andere dag met Destiny naar buiten gegaan samen met een ander paard.
Gewoon gedaan.
Slof dr aan als (als het nodig zou zijn) extra grip,want als Dest gaat gaat ze goed aan de kletter!!

Eerst aan de hand naar buiten is geen optie,want als ze dan uit dr dak zou gaan of aan de kletter zou gaan houd ik dr gewoon niet meer!!En dan zit ik er liever op.
Ik heb Dest gewoon overdonderd,ik ben gewoon ineens naar buiten gegaan.
Nu heb ik ook wel het geluk dat het niet zo'n verschrikkelijk heethoofdje is hoor Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:28

aangezien ik niet kon (en nog steeds niet kan) lopen met mijn paard, ben ik er gewoon op gaan zitten en heb een betrouwbaar iemand op een braaf paard meegenomen.

Verder is er veel een fietster meegegaan, zo veel dat mijn paard ervan moest afkicken toen de vakantie voorbij was en de fietser weer naar school moest......

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:37

ik ben met ynskje al de derde dag dat ik er op zat (en dus de derde keer dat ze een ruiter op haar rug had) gewoon naar buiten gegaan. Wel met een ervaren paard, die zij goed kende mee.
Wij moeten wel een weg oversteken, geen drukke weg, maar wel eentje waar mensen vrij hard overheen kunnen/gaan razen.
Dus wij hebben haar gewoon overdonderd.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:43

Ik ben met Es gewoon gegaan. De eerste keer in mn eentje gelijk. Maar hij was wel al verkeersmak dat scheelt denk ik wel een hoop.
Ik zou er eerst aan het verkeer laten wennen door met hem langs de weg te gaan wandelen.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:12

ik ben ook altyd gewoon mee naar buiten geweest met een jong paardje.
een ervaren paardje voorop,en als het kan nog eentje erachter.
by de stoetery waar ik ook paardjes inry,doen we het met een buitenrit precies hetzelfde.
werk tot nu toe prima!!
veel succes..