Hoeven krabben..hoe vaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 17:38

Ik krab namelijk zelden de hoeven van Barrley. Niet mijn idee maar idee van de hoefsmid. Zo houdt ze mooiere hoeven zegt-ie.

Dinsdag kwam de hoefsmid en ik heb sinds de laatste keer niet meer gekrabt.(zeven weken) Wel een paar keer gekeken of er niets in zat maar dus niet echt uitgekrabt. De hoeven zagen er heel netjes uit zei hij. Ik heb gekeken en was het met hem eens.

Barley komt iedere dag in de wei en verder doet ze lichte arbeid in een binnenbak. Hoe vaak krabben jullie uit? en hebben jullie ooit nagedacht waarom je ze zo vaak uitkrabt? Of waarom niet natuurlijk..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:40

Dagelijks de mest er in ieder geval uit. En daarbij vind ik het ook wel belangrijk als een stukje controle hoe de hoeven er aan de onderkant uitzien. Als ik het een dagje oversla vind ik het geen ramp, maar normaal gesproken dus iedere dag.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:41

Ik krab elke dag de hoeven uit, het is hier nl klei en ne dahele dag wei zitten de hoeven vol. Ik wil die klei niet in mijn bak, vandaar. het zand van de bak laat ik altijd zitten

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:41

Ik krab altijd uit vóór het rijden. Mijn ervaring is dat er altijd wel stro, zaagsel, mest of zand onder de hoeven vastklontert en dat loopt niet zo lekker voor het paard. Stro dat tussen de ijzers zit staat ook niet zo verzorgd met rijden. Soms krab ik ook uit na het rijden, maar alleen als ik flink door de blub heb gereden. Op de dressuurstal in Australië waar ik heb gewerkt werden de hoeven ook altijd uitgekrabt als de paarden de wei in waren geweest, gewoon ter controle, om te zien of ze geen losse ijzers hadden of dat er scherpe steentjes ofzo in vast zaten.

Overigens krab ik altijd heel losjes uit, ik ga nooit lopen raggen met de hoevenkrabber. Wel ga ik er altijd nog ff met het borsteltje langs. Als het ergste vuil maar weg is.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:41

bij gerald iedere dag een of twee keer. voordat ze de stal uitgaan (anders slepen ze troep mee naar buiten) en als ze bij Sprengenhorst in de binnenbak hebben gelopen daar willen nog wel eens kleine steentjes zitten. en na een buitenrit om te controleren op steentjes. best vaak dus eigenlijk. maar ja t zijn niet de eigen paarden van gerald dus moet uitermate goed voor gezorgd worden.
bij mn vz pony's krab ik ook bijna nooit uit, hoeven zijn ook goed

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:43

Ik krab de hoeven uit voor ze naar buiten gaan (rijden of wei) en als ze weer binnen komen.
Zo haal je alle troep eruit en er kan altijd iets scherps (een steentje) in de hoef zitten. Als dat blijft zitten heb je kans op kneuzingen en hoefzweren. Ik zou in ieder geval NOOIT 7 weken achter mekaar de hoeven niet uitkrabben, geheid dat er eentje met rotstraal of een zweer staat en daar heb ik geen zin in. IK vind het ook best wel raar dat je hoefsmid zegt dat dat niet hoeft, maar ik ben dan ook geen hoefsmid. Die van mij is toch wel erg precies wat hoefverzorging betreft en zegt dan ook dat de hoeven goed schoon moeten blijven, eens per twee weken was ik de hoeven uit met betadine en smeer de hele onderkant dan in met teer, zo blijven ze mooi droog en komt er een beschermend laagje over de zool.
Maar ik denk dat de meningen over hoeven uitkrabben wel verdeeld zullen zijn. Party!!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:45

Iedere dag meestal voor het rijden (of iig voordat we de bak in gaan) Na het rijden ofzo meestal niet, weet ook niet waarom, maarja Verward

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 17:46

Ik krabte ook eerst netjes iedere dag uit. Maar nu blijkt dat Barley echt mooie hoefjes heeft gehouden. Ik krab toch echt niet hard uit ofzo.

Bij Julius moest ik ook al minder uitkrabben omdat hij gewoon hele zachte hoeven had en als ik er maar aankwam dan brokkelde er hoef af.(witte hoeven he?)

Barley heeft dus ook vier witte hoefjes. Misschien daarom het advies?

Heb echt wel een goede hoefsmid hoor. Ik ga ze wel wat vaker controleren maar echt uitkrabben ga ik gewoon minder doen. is wel makkelijk. Ik krab er al genoeg uit. (manege ponies)

_________________
<FONT COLOR="PURPLE">"Be wary of the horse with a sense of humour."
</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-11-07 16:47 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:49

Mijn pony's staan op de wie en als ik ze opzadel moet ik (als ze op één bep. wei staan) een stukje opver straat. De konters modder vallen er dan zo uit, dus zo'n porbleem is dan niet, even 20 meter wandelen en opgelost is porbleem.
Ik zit meer in met steentjes en kleine stukjes hout enzo. Ik check/krab de hoeven dus altijd een keertje voor het rijden. Voor de rest niet.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:05

Ik krap ze uit voor het rijden (dan zit er bijna alleen zand in) en na het rijden omdat ik dan vaak van de weg afkom en er dan steentjes in (kunnen) zitten.
Maar wat is er dan slecht aan uitkrabben?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:13

Voor en na het rijden. Stalregel, anders gang vegen.
Denk overigens dat het ook uitmaakt of je paard wel of niet op ijzers staat, in beslagen hoeven blijft naar mijn idee meer rotzooi zitten.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:16

voor het rijden krab ik meestal de hoeven uit

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:23

Voor het rijden en als we naar buiten zijn geweest nog een keer na het rijden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:33

Bijna altijd voor het rijden (idd voor de klonten) en als ik naar buiten ben geweest met kiezeltjes ed nog een keer als ik terugkom.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:46

mhhh Lot heeft geen ijzers en krab ik alleen na het rijden uit. ivm steentjes tijdens een buitenrit en de klonten zand die ik mee sleep uit de bak.
Voor het rijden krab ik eigenlijk nooit uit.
Ben namelijk ook van mening dat ik anders teveel langs die hoef 'kras' waardoor er eerder viezigheid in de hoef trekt.

Expiriment heb ik nu pas 2 weken om te rijden hij staat rondom op de ijzers en ik krab me een ongeluk jee wat blijft daar veel inhangen.
Lijkt me ook niet gezond voor de hoef ivm rotstraal etc. Bij Lodewijk zit er zelden wat in de hoeven wat ik er bij ex in 2 dagen uithaal zit er bij lodewijk in 1 jaar nog niet in.
Bij hem krab ik voor en na het rijden uit.

Lodewijk heeft ook erg goede voeten.
de smid zegt altijd dat als hij meer van zulke paarden had hij kon stoppen Lachen

Ik laat de smid 2 maal per jaar komen voor de stralen.
De hoeven slijten even hard als ze groeien.
Nog een voordeel is dat ik ook al een jaar gratis ben geholpen (ach dat kleine beetje *LOL* )
Mijn smid is weer een voorstander van 5 keer in de week olie-en van onder en boven geen vet maar hoefolie.Moet zeggen sinds ik dat doe zijn de hoeven nog sterker /mooier geworden.
Lot heeft 2 zwarte en 2 witte hoeven de witte sleten altijd sneller dan zwart maar tegenwoordig maakt dat geen verschil meer

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:49

Ik krab ze uit voor het rijden, heel soms een dag niet als hij een dagje vrij heeft Lachen
Maar ik doe het niet fanatiek, gewoon links rechts de groef naast de straal schoon, klonten modder eruit en zorgen dat er niks onder het ijzer zit.
Als het echt heel erg vies is op de weide en hij tot zijn knieen (bij wijze van) onder droge/natte modder zit dan spuit ik de benen en onder de hoef.
Als ik vind dat zijn straal of hoef er wat zacht uitzien, dan was ik zijn onderbenen met betadine en ook de hoef, die ik daarna schoonborstel Lachen
met water en doe ik boven en onder hoefolie op de nog enigzins natte hoef.

Volgens de hoefsmid heeft mijn paard hele mooie hoeven en zou menigeen er jaloers op zijn Lachen
Das altijd leuk om te horen....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:55

Er blijft idd meer vuil zitten onder beslagen hoeven, daar krab je je een ongeluk bij. Mijn oude schimmeltje had geen ijzers en die had net zulke hoeven als Lodewijk. Bij hem hoefde maar 3 x per jaar de smid te komen om de hoeven wat te fatsoeneren en de straal bij te werken, voor de rest sleten ze net zoveel als dat ze groeiden. Dat beestje had echt stevige hoeven, mijn smid zei ook dat er daar meer van moesten zijn (krom eigenlijk, want dan hebben de hoefsmeden weer minder te doen Haha! ). Ik hoefde bij Manjo ook niet zo fanatiek te krabben, wel altijd eventjes met dat harde borsteltje langs de straal om zand en vuil weg te borstelen maar niet krabben, want dan kwam er ook allemaal witte hoefschilfer van af.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:09

Ik krab meestal voor en na het rijden de hoeven uit... ter contole en omdat het gewoon niet lekker loopt voor je paard als het heleaal vol zit.
Als ik bij fleurtje ben doe ik het soms vaker maar dat ook omdat ze pas 2,5 is en dus moet weten dat dat heel normaal is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:40

nooit. maar dan ook echt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:57

Ik doe het sowieso vo rhet rijden, even de modder en mest er uit. Vak doe ik het na het rijden vrij oppeervlakkig. Alleen even checken of er geen steentjes inzitten en de groten stukken er uit halen verde bakzand laten zitten want dat is beter dan mest en urine. Niet dat Pablo zo'n vieze boks heeft maar hij gaat 's nachts altijd midden in de mest staan met zijn achterhoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:05

Eigenlijk alleen na het rijden, ik stap vaak buiten en daar ligt nog wel eens een steentje. Heel fanatiek uitkrabben doe ik niet, zand mag blijven zitten. Het voornaamste is het controleren op steentjes enzo, dat doe ik dan weer voornamelijk op gehoor.

springkoe

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:13

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: springkoe op 2001-11-07 20:26 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:18

Als ik niet rijd, krab ik ook niet.
Voor en na het rijden controleer ik even de hoeven op steentjes, vooral de buitenste lijn op hele kleine kiezeltjes.
Ik let er wel op dat ik niet hard in de hoeven purk, Isolda's hoeven zijn ook niet altijd even sterk. (vooral in het natte seizoen)

Als ik onderweg ben heb ik wel altijd een krabber bij me, voor het geval er iets onder blijft hangen. Steentjes, maar ik heb ook wel eens last van woodchips, die gemalen boomsnippers in het bos.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:20

Citaat:
Op 2001-11-07 19:13, schreef springkoe:
we kunnen nou wel allemaal gaan vertellen hoe vaak we de hoeven uitkrabben , maar da's de vraag toch niet !!
de vraag was of iemand wist of het echt nodig was elke dag te krabben ,,,, wel bij de les blijven he dames



*LOL* Dat was de vraag dus WEL!! Haha!