Lespony, welke denken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Lespony, welke denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 14:19

Ik wil mijn vriend graag leren paardrijden op een van hun eigen pony's. Het gaat enkel erom dat ik hem leer lichtrijden en de basishulpen een beetje leer en daarna gaat hij wel les nemen van iemand met meer leservaring. Ondertussen kan ik hem natuurlijk altijd nog wel helpen. Hij gaat ook les nemen van dezelfde instructeur als ik heb dus zitten we allemaal op een lijn. Het lesgeven zal wel lukken, nu nog de juiste lespony uitzoeken. Ze hebben 8 prive paarden/ pony's aan huis dus daar moet er wel eentje tussenzitten zou ik denken Haha!

De friese hengst en de KWPN merrie vallen af want die zijn te jong.
De KWPN ruin is niet geschikt voor beginners, dit is trouwens zijn eigen paard haha, maar daar rij ik lekker op Tong uitsteken
Drie fjorden waarvan er 1 niet beleerd is onder het zadel, die valt dus ook af.
En twee haflingers waarvan er 1 niet geschikt is voor beginners.

Dus houden we over:
1 fjorden ruin
1 fjorden merrie
1 haflinger ruin
Ik vindt het moeilijk om te kiezen welke het beste is als lespony voor hem. Ik zal over iedere pony iets vertellen en ben benieuwd welke jullie zouden kiezen.

Het fjorden ruintje: Dit is een 5 jarig ruintje van ongeveer 1,36, een kleintje dus. Hij is onder het zadel in de bak nog wat onwennig maar erg braaf. Hij luisterd goed naar de hulpen en draaft lekker rustig. Hij zal er nooit zomaar vandoor gaan maar er kan wel eens een klein laag bokje vanaf. Het nadeel om met deze pony les te gaan geven vindt ik de leeftijd en de grootte van de pony, maar daarintegen is het wel een erg braaf en rustig beestje.

De fjorden merrie: Dit is een 13 jarige merrie van ongeveer 1,43. Ze is vrij hard in de mond en wil het in de bak wel eens op een lopen zetten. Ze is dan niet gemeen maar gewoon erg snel zeg maar. Ze luisterd goed naar de basishulpen en bokken doet ze nooit tot zeer zelden.

Het haflinger ruintje: Dit is een 14 jarige ruin van ongeveer 1,46. Hij is goed te rijden in de bak en is vrij makkelijk nageevelijk en voorwaards te rijden. Hij draaft rustig en reageerd goed op de hulpen. Soms is hij wat sloom en moet je hem dus goed voorwaards rijden. Hij kan alleen erg goed bokken.

Welke zouden jullie kiezen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:24

Ik zou hem een paar manegelessen cadeau geven!
Voor een volwassen man (dat neem ik aan tenminste) zijn alle 3 de dieren erg klein. Ook zijn ze niet 100% betrouwbaar.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 14:48

gabyfedde schreef:
Ik zou hem een paar manegelessen cadeau geven!
Voor een volwassen man (dat neem ik aan tenminste) zijn alle 3 de dieren erg klein. Ook zijn ze niet 100% betrouwbaar.


Dat is misschien ook een idee... Dat hij eerst manegelessen neemt en daarna op zijn eigen paarden het verder leert.
De fjord merrie en de haflinger ruin zijn trouwens wel klein maar erg breed dus opzich moet dat wel kunnen....

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:57

Qua gewicht zou het op zich wel kunnen, maar ik vind het zelf ook niet fijn rijden op een ponymaat. Je kan toch je benen etc minder lekker kwijt.

En wat heb je eraan als de fjordenmerrie ervandoorgaat en de haflingerruin een bok-bui krijgt? Dan is je vriend de lol meteen weer kwijt!

Steffiegek
Berichten: 303
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Me Huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:58

alz ik zou moeten kiezen dan zou ik denk ik de haflinger nemen..!!

wat je ook kan doen hem even op ze laten rijden en dan welke het beste gaat ...daar gata hij dan op verder

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:00

De tip van gabyfedde vind ik ook een goede.
Verder zou ik kiezen voor de fjorden merrie of de haflinger ruin. Je zegt zelf dat de fjorden ruin af en toe een beetje fris is dus dat lijkt me geen oplossing voor een beginner. Misschien als hij een paar lessen verder is wel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:03

Ik zou de fjordenmerrie nemen. Manegelessen zijn ook een optie, maar manegepaarden zijn niet per definitie de meest brave paarden. Ook die kunnen weleens een sprintje trekken. Of doodleuk op het midden stil gaan staan. Of de hoeken afsnijden. etc. etc. etc..

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:36

Ik zou voor de haflinger gaan, zoals je zelf beschrijft is die rustig
maar als ie veel bokt is die 1e fjord toch wel beter ..
moeilijk, zijn allemaal niet super braaf voor een beginner zo te lezen ? Tong uitsteken

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:09

ik vind ze eigenlijk alle drie niet zo geschikt, sorry Haha! Haha!

zou je vriend gewoon vertellen dat het het beste is dat hij eerst de basis leert op een manege en daarnaast wel thuis en onder begeleiding kan oefenen op de fjorden ruin

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:12

Ik zou de fjordenmerrie nemen. Ik neem aan dat je het paard toch voorlopig aan de longe hebt, dus dan kan ze er ook niet vandoor gaan Lachen en kan je vriend zich helemaal concentreren op het vinden van evenwicht...

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:12

Als je per sé uit deze drie moet kiezen, dan lijkt de Haflinger me nog het meest geschikt Lachen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:10

ik zou ook voor de haf gaan

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:16

de haf ivm zijn stokmaat

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:16

Ik zou voor de Fjordenmerrie gaan, gewoon aan de longe doen, kan ze het ook niet zo gauw op een lopen zetten.

Maar eigelijk vind ik ze alledrie niet zo geschikt Scheve mond

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:31

Ik zou voor de hafligner gaan.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:48

Ik zou ook voor de haflinger gaan maar eigenlijk vind ik ze alle 3 niet zo geschikt...

Vind het idee van Gabyfedde wel goed

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:24

Ik zou voor de haflinger kiezen.
Als ik jou was zou ik hem gewoon manegelessen geven

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:32

Ik zou de haflinger nemen. en een paar manegelessen dn kan hij daarna op zn eigen paarden verder leren rijden

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:14

de fjorden merrie, die is al at ouder, dus ook vast wel wat braver

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:29

gabyfedde schreef:
Ik zou hem een paar manegelessen cadeau geven!
Voor een volwassen man (dat neem ik aan tenminste) zijn alle 3 de dieren erg klein. Ook zijn ze niet 100% betrouwbaar.


Dat zou ik ook doen. Verder is de een te snel, de ander bokt en die ander is ook niet echt geschikt. STraks valt je vriend en wil hij nooit meer.. Ik zou m toch maar manegelessen geven en hopen dat het daar goed gaat

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:34

De Fjordenmerrie, die is wat ouder en groter dan de andere fjord. Ik weet niet hoe groot je vriend is? Maar ik vind het ook niet nodig dat hij haar aan de teugel gaat rijden, dus de hardheid in de mond maakt niet zo veel uit. Maar ze gaat er toch niet heel erg vandoor? je kan dan toch wel blijven zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:56

RockyLover schreef:
De Fjordenmerrie, die is wat ouder en groter dan de andere fjord. Ik weet niet hoe groot je vriend is? Maar ik vind het ook niet nodig dat hij haar aan de teugel gaat rijden, dus de hardheid in de mond maakt niet zo veel uit. Maar ze gaat er toch niet heel erg vandoor? je kan dan toch wel blijven zitten?


Zijzelf wel neem ik aan Haha!, maar haar vriend is een beginner, dus is het mogelijk dat het hem niet lukt...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:04

ilovehorses4ever"]
[quote="gabyfedde schreef:
Ik zou hem een paar manegelessen cadeau geven!
Voor een volwassen man (dat neem ik aan tenminste) zijn alle 3 de dieren erg klein. Ook zijn ze niet 100% betrouwbaar.


Dat zou ik ook doen. Verder is de een te snel, de ander bokt en die ander is ook niet echt geschikt. STraks valt je vriend en wil hij nooit meer.. Ik zou m toch maar manegelessen geven en hopen dat het daar goed gaat
[/quote]

Ik ben daar mee eens.. ik vind jullie paarden wel best betrouwbaar klinken ( behalve dat ze bokken etc.. ) maar toch je weet t nooit ik zou eerst manege lessen nemen.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:24

Ik zou voor de haf gaan.. Als ik dat zo lees reageerd ie goed op de hulpen en is goed voorwqarts zeg je dus heeft ie ook nog wat tijd om op andere dingen te letten als alleeen het voorwaarst drijven.. Verder is ie goed nageeflijk. is altijd makklijk dan kan hij dat ook gelijk vanaf het beign lerenmet niet al te veel meoite!! Suv=cces