Wanneer kun je in de sneeuw rijden/ wandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Wanneer kun je in de sneeuw rijden/ wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:02

Morgen komt er dan toch eindelijk sneeuw in nederland die waarschijnlijk ook blijft liggen!
Nu ga ik morgen ook naar mijn verzorgpony maar wat kan ik doen als er sneeuw ligt?
Ze heeft geen ijzers. Kan ik nu buiten gaan rijden/wandelen of moet ik daar nog voorzorgsmaatregels treffen?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:04

Volgens mij kan je gewoon buiten gaan rijden, omdat je ponny geen ijzers heeft!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:04

zonde ijzers weet ik niet, maar Evita en Prima hebben allebei ijzers. En als het glad is draai ik daar kalkoenen onder, dan hebben ze meer houvast.

Anders moet je morgen heel eventjes aan de hand over de sneeuw lopen (want ik kan je zelf niet zeggen als sneeuw zonder ijzers glad is) en dan zal je wel onmiddelijk kunnen zien als je pony zich onzeker voelt Knipoog Maar ik zal iig het galoperen zeker en vast laten als 1 van jullie twee zich niet zo zeker voelt.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:12

Heel voorzichtig zijn! Misschien kun je wel rijden ligt er ook een beetje aan hoe brenda er op loopt. Sommige paarden krijgen wel van die klonten onder de hoeven..Maar of dat alleen met ijzers is.. Verward

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:25

ik heb gehoord dat als je pony wel ijzers heb dat je of sokken of vet/groene zwwep er onder moest smeren.. =) Maar zonder ijzers heb ik nog nooit last gehad van blokken onder de hoefen door het ijs..! succes!! Maar wees wel Voorzichtig....!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:46

ik zou even opletten of er geen dikke klonten sneeuw onder komen zodat hij op dikke sneeuwballen loopt Haha! (had Evita vorig jaar) na een klein stukje stappen op de laan zaten er al enorme klonten onder en bij 1 hoef hebben we het echt met heet water eruit moeten krijgen.

sokken aan doen inderdaad Knipoog schijnt wel te helpen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:38

Mijn paard heeft sneeuwbeslag

Hij heeft sneeuwzooltjes vóór en widea's achter. Nu komt ie uit Oostenrijk en heeft ie voor de slee gelopen, dus iets zegt me dat ie morgen wel blij zal zijn..... *LOL*

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:46

Kan jij uitleggen hoe die zooltjes eruit zien???

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:55

die ik eronder heb komen uit Oostenrijk, hier in Nederland slaan ze er iets anders onder.

Mijn paard heeft een rubberrand tussen de hoef en het ijzer, met aan de binnenkant een soort ring zodat de sneeuw eruit valt, hier in Nederland slaan ze een stukje plastic/rubber ter grootte van de hoef tussen de hoef en het ijzer, maar dan kan je de straal niet meer in de gaten houden.

Mijn paard had ze onder toen hij uit Oostenrijk kwam en ik heb ze bewaard, mijn smid heeft ze besteld (ergens in september) en had ze op tijd binnen. Ze gaan waarschijnlijk de hele winter mee en kosten 4 euro per 2, dus de kosten zijn het niet.

Ik heb ze alleen vóór laten doen omdat ie achter toch widea's heeft

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:56

Mijn paardje is onbeslagen. Ik zal zo veel mogelijk het besneeuwde gras opzoeken, omdat ik denk dat ze hier meer grip op heeft dan op de verharde weg, maar dan luister ik wel eerst of er niet nog veel vuurwerk her en der wordt afgestoken.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:05

Wij willen graag een keer een lekkere bosrit maken. Dat betekent dat we een stuk over de weg moeten en dan het bos in. Met de marathonwagen dus .... Ik weet niet goed hoe we dat met beslag moeten oplossen.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:13

Je moet wel goed uitkijken!

Ik ging altijd met mijn shet in de sneeuw rijden, maar die kon zich overal goed staande houden zelfs op het ijs (ijs in de bak en dan natuurloik zonder ruiter!!)

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:13

Je moet wel goed uitkijken!

Ik ging altijd met mijn shet in de sneeuw rijden, maar die kon zich overal goed staande houden zelfs op het ijs (ijs in de bak en dan natuurloik zonder ruiter!!)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:57

ik heb op een huifkarbedrijf gewerkt daar gingen we altijd op stap met die karren, er was immers geboekt!

We hebben wel eens in de sneeuw gereden dat het 4-span 5 cm groter was geworden en dat we met hoevenkrabbers en beitels de sneeuw eronder uit moesten hakken......maar gereden werd er en er is nog nooit een paard onderuit geklapt in de sneeuw (wel op de gewone droge straat of een zandpad, maar in verhouding rijd je natuurlijk minder in de sneeuw in nederland)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 01:35

Ik kan niet wachten. Heb zin in de sneeuw.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 02:55

ik heb gehoord dat je je paard gewone sokken om kan schuiven *LOL* en van die grote elastische rijsokken blijven ook wel goed zitten.
En met hoefschoenen kun je ook gewoon in de sneeuwrijden

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:12

ik denk eerst even kijken hoe ze der op reageerd, en als dat goed gaat kun je gewoon buitenrijden maar wel goed oppassen voor de gladheid want dat gevaar bestaat ook nog :S veel plezier Lachen groetjes barbara

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:27

Ik heb mn fotorolletje al klaar liggen Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:35

Mijn Morrie is wel wat sneeuw gewend:

Afbeelding

je ziet z'n hoeven niet eens meer.....

daantje666

Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:02

Met onze shet gingen we ook altijd lekker door de sneeuw banjeren Haha! . Zonder ijzers hebben ze in principe (zonder kalkoenen dan) meer grip dan met ijzers. Onze smid raadde ons aan de hoeven goed te vetten (dan gaan die klonten er dus makkelijk weer uit )
Met die shetlander ging t prima, maar of je gaat rijden zou ik van je pony af laten hangen. Als ie bv schrikt glijdt ie sneller uit enzo Ach gut .

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:23

klodder vaseline in de hoeven wil ook wel helpen en als je een pony met kleine hoefjes hebt en ijzertjes, kan je er sokken overheen doen