oren in de nek bij doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

oren in de nek bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 16:46

Ik heb een vraagje:
Mijn paardje is nu bijna 6 weken onder het zadel. Ik probeer nu soms een stukje op haar door te zitten tijdens het draven. Ze doet dan 1 oor plat in de nek (het andere oor doet ze niks mee) en een btje krengig....
Zou dit komen door schokken in haar rug ofzo? Ik heb een vrij diep zadel en kan dus best stil blijven zitten.
Zou het een oplossing zijn een schapenvacht onder het zadel te doen? (ik las dat dat schokken absorbeert) Ik wil dit best voor haar kopen als het helpt, maar als het niet helpt gooi ik 80 euro over de balk...
Heeft er iemand een oplossing voor mijn (chagerijnige Tong uitsteken ) paardje?

Groetjes Ellen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:51

een zadel met een diepe zit vind ik funest voor een jong paard!!!
het feit dat ie de oren naar achteren doet, zegt al genoeg, als ik jou was zou ik voorlopig nog niet doorzitten met dat paard! en zeker niet met een zadel met diepe zit blijven rijden
ik heb al zoveel paarden onderuit zien gaan door een veels te diep (dressuur) zadel , zoals ainsly oid
dus wees voorzichtig!!
en neem anders op een ander paard zitles, misschien moet jouw doorzitten worden verbeterd?
succes iig!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:02

Ik heb het eerste half jaar amper doorgezeten, laat die spiertjes eerst maar even aan je gewicht wennen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:13

batje schreef:
Ik heb het eerste half jaar amper doorgezeten, laat die spiertjes eerst maar even aan je gewicht wennen..

Idd, laat hem eerst maar gewoon wennen aan het 'gewone' lichtrijden. Later kun je altijd nog met doorzitten gan oefenen.
Verder kan het natuurlijk nooit kwaad om bijv. een gelpad onder het zadel te doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-03 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:16

En houd ook rekening met haar afstamming. Friezen zijn laat volwassen.

Als ze de oren in de nek doet bij het doorzitten is het beter om daarmee nog even te wachten. Oren in de nek betekent onvrede/pijn.

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 19:05

Ik ben in ieder geval gestopt met doorzitten, zeker voor het eerste half jaar. (behalve met aanspringen galop).
Toen ik gister in de stal kwam had ze een kleine drukking helemaal achter bij het zadel.
Ik heb nu een bontje en een gelpad onder het zadel gehad en dat gaat stukken beter. Ze doet de oren niet meer in de nek en ze rent ook niet meer onder me weg.
Dit zal denk ik de beste oplossing zijn, dus koop ik dr ook maar 1.
Bedankt voor alle tips ze waren zekers waardevol
Groetjes Ellen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:08

Quissie schreef:
Ik ben in ieder geval gestopt met doorzitten, zeker voor het eerste half jaar. (behalve met aanspringen galop).
Toen ik gister in de stal kwam had ze een kleine drukking helemaal achter bij het zadel.
Ik heb nu een bontje en een gelpad onder het zadel gehad en dat gaat stukken beter. Ze doet de oren niet meer in de nek en ze rent ook niet meer onder me weg.
Dit zal denk ik de beste oplossing zijn, dus koop ik dr ook maar 1.
Bedankt voor alle tips ze waren zekers waardevol
Groetjes Ellen



wat beter is als een dikke laag rommel tussen jou en je paard dauwen, is een zadelmaker naar jou zadel en de ligging op jou paard kijken ! misschien kan hij met opvullen het probleem oplossen, en dan kan daarbij een gelpad altijd nog
om én een bontje én een gelpad ertussen te doen vind ik persoonlijk geen goed plan, je verliest zo heel veel contact met je paard, waardoor je bijvoorbeeld je beenhulpen met verscherpen, gewichtshulpen komen nl zo veel minder door en dat bevorderd het rijden ook niet bepaald

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 19:21

hmm foutje van mij, ik bedoel of een gelpad of een bontje... nie allebei.. dat gaat denk ik nie eens passen Verward...
voor de rest is het zadel nieuw, dus opvullen is dan toch nog niet nodig of wel?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:29

ik heb mijn zadel ook na drie weken op laten vullen, ook omdat hij toch niet helemaal naar wns lag. nu wel weer. Toen ik hem kocht heeft er wel een zadelmaker nagekeken, en na het opvullen weer.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:24

Als je paard een drukking krijgt wil dat zeggen dat het zadel niet goed past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:30

Ik heb nog nooit ervaren dat een paard last krijgt door een diep zadel.
wel door een niet passend zadel.
Of door doorzitten als een paard dat helemaal niet kan verwerken.
Lichtrijden is niet voor niets uitgevonden.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:30

gabyfedde schreef:
Als je paard een drukking krijgt wil dat zeggen dat het zadel niet goed past!

dat wilde ik net schrijven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:32

Juist, dus zadel helemaal niet meer gebruiken, ook niet om licht te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:59

Begin met rijden zonder zadel. Vind nog altijd dat daar uiteindelijk het beste resultaat mee behaald wordt. Kan je ook wel zien aan dat mensen die zich bezighouden met natural horsemanship dit doen. Gewoon voor de eerste paar maanden.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:24

Rijden zonder zadel op een jong paard vind ik geen goed idee, tenzij je echt heel goed evenwicht hebt. Veel mensen gaan zonder zadel behoorlijk zitten bonken (je bent verplicht om door te zitten), hun benen aanklemmen, zich spannen, en schuiven, en dat is behoorlijk onplezierig voor de rug van elk paard. En zeker een jong paard zou ik op zo'n manier niet willen inrijden, en quissie's paard heeft het al lastig met doorzitten, dus dan zou ik er zeker niet zonder zadel op gaan zitten. Alleen doen als je heel zeker van je eigen zit bent, dus; een zadel is niet voor niks uitgevonden. Het maakt dat je steviger zit, en verdeelt je gewicht over de rug van het paard. Als je zonder zadel kúnt rijden is dat fijn, omdat je dan veel beter contact met het paard hebt, maar dan moet je het wel echt kunnen. Anders wordt het paard er echt niet blij van...

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 18:13

Ik ga weer andere zadels passen op de manege... Kijken of het dan beter gaat.
Vroeger reed ik altijd zonder zadel, maar nu bij dit jonge beestje lijkt het me geen goed idee. Daarvoor is ze veel veel veel te druk en soms bokt ze heel hoog. Als ik eraf val heb ik het weer verloren... (het was nogal een werk om haar in te rijden...)
Bedankt voor alle tips,
Groetjes Ellen

xSilliex
Berichten: 14
Geregistreerd: 31-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:55

niet doorzitten op zon jong paard ..als je pech hebt verknal je zn rug er voor zn hele leven mee. de rug en/of de spieren kunnen het vaak nog niet aan. En omdat het je paardje pijn doet issie chaggo... logisch. Idd het eerste half jaar alleen mr ligtrijden en voorla rusitg aan doen

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 14:57

en met het aansrpingen in galop? dat kan ik alleen vanuit het doorzitten bij haar... Moet ik haar dit anders gaan leren?

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:18

doorzitten komt nog wel.. als ik jou was zou ik eerst die draf onder controle hebben voor je al gaat gallopperen