Wat doen jullie met je paarden met het vuurwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Wat doen jullie met je paarden met het vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 13:57

Mij paard staat altijd buiten op de wei, en heeft een stal waar hij binnen en buiten kan lopen.
Maar ik heb wel een beetje bang voor vanavond als er vuurwerk is.
Zou ik hem op stal zetten? Maar als hij dan hard schrikt breekt hij zijn stal mischien af en kwets hij zichzelf.
Buiten laten staan? Dan loopt hij mischien door de draad.
Ik weet het niet, wat gaan jullie doen? Mijn paard is nu vier en heeft nog geen vuurwerk meegemaakt.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:59

ik zou als ik jou was je paard op stal zetten. Straks zijn er van die mensen die vuurwerk naar je paard gaan gooien. Er zijn altijd zulke mensen dus daar moet je mee uitkijken. Zazou staat op een manege dus die staat gewoon op stal.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:04

ligt eraan waar je paardje staat, ligt de wei verder van het dorp vandaan,
dan zou ik hem lekker laten staan, met een goed gevulde ruif met hooi/kuil.
Staat hij dicht bij het dorp(je snapt het wel) dan kan je hem wat saladin(of hoe je het schrijft0 geven en natuurlijk die goed gevulde ruif. Je paardje voelt zich het best op zijn plekje, en als je het niet vertrouwt blijf je er toch een uurtje bij, van 23.30 tot 0.30 uur dan zijn de ergste knallen voorbij. Succes

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:08

mijn paarden staan gewoon op stal, met wat hooi om te knabbelen. Ze staan niet middenin het spektakel maar ze kunnen het wel goed horen en als onze buren er ook gaan afsteken ook zien waarschijnlijk. Evita is andere jaren altijd rustig gebleven als ze hooi had, Prima weet ik nog niet hoe ze gaat reageren. Maar wij gaan altijd iets na middernacht even kijken hoe het met de paarden is, en als ze wat zenuwachtig zijn kalmeren we ze of geven we ze wat brokken, daar worden ze ook rustig van Haha!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:10

Die van mij staat vandaag gewoon in de wei.
Ik moet zelf tot 17.00 uur werken, dat is notmaal geen probleem. Nu laat ik hem door een stalgenoot voor het donker binnenzetten. Dan heeft hij er niet zo'n last van.
Voordeel van in de wei boven stal is dat hij zich niet gaat staan opvreten van de zenuwen. In de wei kan hij tenminste nog helemaal naar achter in de wei rennen, op stal staat hij opgesloten.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:14

Mijn paard staat gewoon op stal, maar hij staat gestald in een boerengat en aan de rand van een natuurgebied. Vuurwerk? Hebben ze daar nog nooit van gehoord. Haha!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:25

Die van mij staat gewoon in ze loopstal hoor en rond half 11 nog even kijken en wat hooi geven. Red ie het prima!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:30

ik heb hem op stal ( zou ik met die van jou ook doen, als ik jou was) anders zou ie zo op hol slaan en misschien iets breken oid.
verder zorgen dat er wat te eten ligt, evt een speeltje en ik laat de radio aan staan...

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:31

vanochtend waren ze nog lekker even buiten, zonet zijn ze begonnen met carbit schieten. dus nu staan ze lekker binnen. met een dikke plak hooi en de radio een streepje harder als normaal!!!!!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:33

Dandy stond vorig jaar helemaal te flippen, dus dit jaar heb ik maar wat maatregelen getroffen. Rond 10 uur geef ik hem sedalin (of wat er dan ook op lijkt), ik zet hem rondom in de bandages, en zorg dat hij lekker wat te knabbelen heeft. Als je paard in een wei staat waar veel vuurwerk wordt afgestoken, zou ik hem binnenzetten, je zit toch niet te wachten op een paard wat door het draad heen rent ... Op stal hoort hij wel de knallen, maar ziet hij in ieder geval niet al die kleuren in de lucht enzo.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:46

ik zou hem binnen zetten!
die van mij is er ook niet weg van,
hij krijgt al een paar dagen rescue remedy van Bach, ik hoop dat dat wat helpt..

maar binnen halen dat zou ik zeker wel doen!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:57

Gewoon op stal, zoals altijd s'nachts, hier hoor je toch niet veel, je hoor wel dof geluid uit het dorp.
En ik zet zachtjes de muziek aan.Mn moeder blijft s'nachts toch thuis dus er is altijd iemand thuis, maar hier hoor je gelukkig zo goed als niets.

Ik zou m;n pony's iig niet buiten laten staan.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:57

bij ons is het vreselijk met knallen, maar ze staan vandaag gewoon buiten op de plaat en ze gaan tegen donker naar binnen, zoals altijd. De boer maakt ze om 11 uur wakker, doet het licht aan en geeft een rondje hooi. Als het geknal klaar is, doet ie het licht weer uit en wenst ie ze weer welterusten.

Er staan nog een stel pony's op de wei, die staan achterin de polder en zijn het geknal wel gewend onderhand. De boer fietst daarheen en houdt de doodlopende weg in de gaten, hij heeft een nachtkijker en iedere auto (brommer, fiets, wandelaar) die passeert en er niets te zoeken heeft, gaat ie achterna.

Er loopt zelfs nog 1 koe buiten, die liet zich niet ophokken, die gaan ze vanmiddag nog een keer proberen binnen te krijgen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 16:59

als je paard niet te dicht bij de "bewoonde wereld" staat, zou ik hem gewoon laten doen, je kan hem ook overstuur maken van een nieuwe omgeving. paarden vinden het meestal ook minder eng als ze kunnen zien wat het geluid is(dus de kleuren in de lucht), die zien ze op stal niet(heb ik ooit van iemand gehoord...). boefie blijft in ieder geval gewoon buiten in zn weitje + schuilstal, en vip gaat gewoon op stal(staat nooit dag en nacht buiten). maar hij(boef) staat dan ook niet op een plaats waar mensen kunnen komen met hun vuurwerk
ik zou hem trouwens ook binnen zetten als je hek niet sterk genoeg is, ik heb alleen maar planken en daar komt ie niet doorheen Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:02

Wij wonen ongeveer 1 kilometer uit de bewoonde wereld. In Culemborg wordt altijd vrij veel vuurwerk verstookt.
Ze staan bij ons nu nog in de wei, hoewel er toch al best wat gekanl te horen is. Zometeen als het donker is gaan ze naar binnen en dan zet ik er een radio bij. (Die het hele jaar op stal staat, maar alleen met oud&nieuw aangaat wegens zeer slechte muziekkwaliteit). En we geven ze wat extra hooi.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:09

Gewoon lekker veel hooi geven zodat ie wat te knabbelen heeft.
Wel in de gaten houden.
En gewoon af en toe nog even naar hem gaan kijken.
Nooit anders doen dan anders, want je paard heeft dat dondersgoed door.
Ook niet helemaal hysterisch gaan doen, doe gewoon net als anders, maar wees alleen wat alletter (of hoe je dat ook schrijft)
Zolang jij niet reageerd zal je paard je volgen, als jij bang word, zal je paard alleen nog maar banger worden en bang worden van vuurwerk....
Suc6 vanavond met je paardje!

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:17

Lientje schreef:
Mijn paard is nu vier en heeft nog geen vuurwerk meegemaakt.


umh.. sorry, maar ik denk toch dat hij al vuurwerk mee heeft gemaakt, hij is toch al 4? of hij heeft 4 jaa niet geleefd ofzo, sorry maar ik snap het niet echt.

Mijn verzorgponys staan nu op stal, met lekker wat hooi enz. en het veulentje, van een half jaar die is tot nu toe nog niet bang voor de knallen, ze gaat gewoon door met eten enz.
xxxxx

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:36

Mijn paard staan gewoon op stal, ik denk dat hij zoiezo weinig last van het vuurwerk heeft, waar ik sta dat ligt een klein beetje buiten het dorp.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:47

in de wei samen met zijn weigenootje
ze hebben 2 schuilstallen, maar daar gaan ze zeker niet uit zichzelf in staan met dat vuurwerk! ze blijven het liefst op een plekje dat ze alle kanten op kunnen vliegen, want ze dan ook zeker gaan doen.
om 12 uur gaan ze flink rennen, maar daarna blijven ze meer staan snuiven, met af en toe een stukje galop als ze opeens weer schrikken.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:53

Mij pony staat op stal met de lichten aan!!! zo zien ze het vuurwerk niet zo goed maarja verder kan je dr niet zoveel tegen doen!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:10

Par en de rest staan op stal met de lichten en de radio aan.
Om 23:00 wordt er nog hooi bijgevoerd en verder houdt de staleigenaar wel ene oogje in het zeil.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:12

wij gooiden ze juist altijd het land op! De bedrading daar kennen ze wel, en dan hebben ze tenminste de ruimte! Als ze gek worden op stal ben je verder van huis!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:14

Ze staan gewoon heerlijk op stal. Hier mag geen knalvuurwerk afgestoken worden omdat er 2 deuren verder een paardenhouderij met alleen maar jonge paarden zit. We hebben die afspraak onderling gemaakt omdat er bij alle huizen hier paarden staan. Siervuurwerk mag wel, maar dat maakt minder geluid!
Verder staat de radio zoals gewoonlijk aan en ze krijgen vanavond een glasje champagne Knipoog en een bak hooi voor het slapen gaan!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:36

Dennis staat gewoon lekker buiten. Wel buiten het dorp dus er zal enkel vuurwerk van de boerderijen rond zijn weiland en heel in de verte te horen zijn. Vanmiddag waren ze op het erf waar ik hem aan het longeren was al wat met vuurwerk aan het klooien maar Dennis keek er niet eens naar. Ik maak me dus niet zo'n zorgen over hem.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:05

Sevin staat wel binnen, maar we hebben nog wel een kudde shetties buiten lopen. Ik ga altijd rond kwart over twaalf even kijken. Vaak is er niks aan de hand, maar voor de zekerheid doe ik altijd even de ronde Haha!