hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:57

Ik zit er over te denken om hoefschoenen te kopen voor Anouar. Heb gehoord dat dat beter is voor de hoeven als ze verder gewoon op blote voeten lopen en z'n hoeven worden ook heel slecht van de ijzers.
Wie heeft er ervaring met hoefschoenen, en wat vinden jullie ervan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:27

Op paard Ahoy stond er een stand met hoefschoenen, ik heb een folder meegenomen maar heb er verder geen ervaringen mee. Even spitten naar de folder...

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:28

ik hoor veel goed over de schoenen van Marquis, ze hebben geloof ik ook een site.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:29

Ik heb de folder gevonden en er staat een website op, en een e-mail adres: kijk even op www.horsebalance.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:30

teriema schreef:
ik hoor veel goed over de schoenen van Marquis, ze hebben geloof ik ook een site.


De site die ik heb genoemd is van Marquis.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:28

Ik was vandaag ook op paard Ahoy, en heb ze daar gezien. Heb ook een folder. Ik vond ze wel mooi. Maar heeft iemand er ervaring mee?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:02

Er zijn nog wel meer hoefschoenen. Kijk eens op deze site: www.smit-rijssen.nl
Zelf ben ik ook aan het orienteren.
Er zitten hier op bokt wel mensen die er ervaring mee hebben. Gebruik de zoek functie anders even!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:05

MIjn smid is er niet weg van...hij ziet vaker paarden die met hoefschoenen worden gereden. Door de druk van de klemmen van de hoefschoen op de wand ziet hij ook de nodige problemen opduiken.
Ik ben verder geen smid, maar dat is wat hij me heeft verteld. Heb er zelf geen ervaring mee.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:11

Ik heb zo hier en daar naar ervaringen en informatie gezocht. Ben er ook nog steeds niet uit. De meeste hoefschoenen geven vooral in het begin problemen rond de hoefballen. Ik heb wel begrepen dat ze steeds verder verbeteren. De Marquis vind ik er wel erg mooi uit zien, maar die luchtkamer lijkt me voor mijn paard een nadeel aangezien ze nogal laag op de verzenen is en als ik die Marquis schoenen zo zie, zijn ze achter vrij hoog. Voorlopig ga ik denk ik voor een paar easy-boots, als reserve 'ijzers'.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:02

Onze hoefsmid is van alle hoefschoenen een voorstander van de schoenen van Marquis, hij is niet weg van die van smit-rijssen. Misschien kan hij je advies geven: http://www.xs4all.nl/~hoefsmid//

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:03

ik heb smitjes en ben er 2000% tevreden over. Zaterdag een marquis demo gezien en ik zou er niet voor kiezen om er lange afstanden mee te rijden, zowizo die bizarre uitstekende kussens.... zie me daar echt nog niet mee over een zandverstuiving rijden, floep floep weg schoentjes....
Ze zien dr hartstikke mooi uit hoor, maar dat is dan ook het enige...

Eneeeh over de klammen van de hoefschoenen, zowizo zitten hoefschoenen maar een uurtje aan, er zit bij Smit een dikke laag verend rubber onder dus de hoefwand heeft zijn normale bewegingsvrijheid, maar heb inmiddels wel door dat menig hoesmid niet blij is met hoefschoenen, immers zijn boteram wordt dunner belegd door deze nieuwe ontwikkelingen. Mijn hoefsmid is alleen maar blij dat mijn paard er zo super mee loopt en niet om de 8 weken beslagen hoeft te worden of bekapt, dan heeft hij meer tijd voor andere klanten Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:07

teriema schreef:
Onze hoefsmid is van alle hoefschoenen een voorstander van de schoenen van Marquis, hij is niet weg van die van smit-rijssen. Misschien kan hij je advies geven: http://www.xs4all.nl/~hoefsmid//


Grappig deze hoefsmid komt volgende week mijn paard bekappen (komt voor stalgenootje en mag die van mij ook wel even doen), nu ga ik zeker weten vrij nemen, aangezien mijn pony dus perfect op Smit schoentjes loopt. Ben benieuwd naar zijn commentaar op haar hoeven.....
GRIJNZZZ......

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 09:23

Ik heb voor mijn paard Old Macs www.oldmacs.com en die bevallen ons prima. Ik heb hiervoor gekozen omdat er geen haken, klemmen etc aanzitten. Hij hoefde er overigens niet aan te wennen, vanaf het eerste moment liep hij als een kieviet. Inmiddels zijn zijn voeten zelfs weer zover hersteld dat hij ze niet meer nodig heeft Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:33

Op paard ahoy vertelde een vrouw van de Marquis stand dat de zool van die schoenen net zo lang (/kort) meegaan als ijzers, dus maar ongeveer 8 weken..
Dan blijf je dus vervangen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:39

Aramat schreef:
Op paard ahoy vertelde een vrouw van de Marquis stand dat de zool van die schoenen net zo lang (/kort) meegaan als ijzers, dus maar ongeveer 8 weken..
Dan blijf je dus vervangen!


Maar zijn bij jou de ijzers echt op na 8 weken? Ik neem tenminste aan dat ze dat bedoelt. Na 8 weken wordt een paard over het algemeen opnieuw bekapt en beslagen, omdat de hoeven te lang zijn.
De zolen gaan, naar gelang het gebruik, 500 tot 1500 km mee. 1 nieuwe zool kost €11,20. Ze hebben metalen stiftjes die je erin kunt draaien, zodat ze nog langer meegaan.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:44

Nou mijn ijzers moet je niet zien na acht weken hoor! die zijn flintertje

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:00

Gebruik de zoekfunktie eens onder 'hoefschoenen' er is al zoveel over geschreven ondertussen.
Ik heb zelf voor mijn paard al jaren de Old Mac's (zie propfiel). Haar hoeven doen het er prima op en ze loopt als een kievit.
Gaan makkelijk aan en uit, geen scherpe uitsteeksel en de achterkant veert mee, dus geen last van slijtage vanwege hoge/lage ballen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:02

irish_lady schreef:
Nou mijn ijzers moet je niet zien na acht weken hoor! die zijn flintertje


Dan zijn hoefschoenen voor jou dus minder interessant.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:22

Tessebes"]
[quote="Aramat schreef:
Op paard ahoy vertelde een vrouw van de Marquis stand dat de zool van die schoenen net zo lang (/kort) meegaan als ijzers, dus maar ongeveer 8 weken..
Dan blijf je dus vervangen!


Maar zijn bij jou de ijzers echt op na 8 weken? Ik neem tenminste aan dat ze dat bedoelt. Na 8 weken wordt een paard over het algemeen opnieuw bekapt en beslagen, omdat de hoeven te lang zijn.
De zolen gaan, naar gelang het gebruik, 500 tot 1500 km mee. 1 nieuwe zool kost €11,20. Ze hebben metalen stiftjes die je erin kunt draaien, zodat ze nog langer meegaan.
[/quote]

Ja na 8 weken, zeker na 9 weken zijn de ijzers helemaal afgesleten, en er zitten al extra dikke ijzers onder..

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:51

die van smit bestaan volgens mij uit 1 stuk, en als ze dan versleten zijn moet je helemaal nieuwe kopen, die van marquis bestaan uit goed aan elkaar bevestigde delen, dus als de zool versleten is, koop je voor een klein bedrag nieuwe zolen, ipv hele nieuwe schoenen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:57

Ja maar is t dan niet zo dat de zool van smit en de old macs veel langer mee gaat? Ik heb van een paar mensen hier op bokt gehoord dat ze al meer dan een jaar met old macs doen, zonder dat de zool teveel afslijt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:01

Citaat:
Grappig deze hoefsmid komt volgende week mijn paard bekappen (komt voor stalgenootje en mag die van mij ook wel even doen), nu ga ik zeker weten vrij nemen, aangezien mijn pony dus perfect op Smit schoentjes loopt. Ben benieuwd naar zijn commentaar op haar hoeven.....
GRIJNZZZ......


comentaar zal niet veel zijn, hij is niet echt een prater. Per mail krijg je meer reactie Knipoog

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:04

Citaat:
Op paard ahoy vertelde een vrouw van de Marquis stand dat de zool van die schoenen net zo lang (/kort) meegaan als ijzers, dus maar ongeveer 8 weken..
Dan blijf je dus vervangen!


dat valt denk ik wel mee, je ijzers zitten er 24 uur per dag onder. De hoefschoen zou ik alleen om doen als ik echt de straat op ga.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:10

Ik ben er al eeuwen over aan het twijfelen. Maar ik denk dat ik toch voor die van Smit ga. De old macs vind ik ook wel mooi, maar het op maat gemaakte spreekt mij wel aan. Maar goed ik wil ze pas van het voorjaar omdat ik nu toch zowat niet buiten rijd.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:31

teriema schreef:
Citaat:
Op paard ahoy vertelde een vrouw van de Marquis stand dat de zool van die schoenen net zo lang (/kort) meegaan als ijzers, dus maar ongeveer 8 weken..
Dan blijf je dus vervangen!

dat valt denk ik wel mee, je ijzers zitten er 24 uur per dag onder. De hoefschoen zou ik alleen om doen als ik echt de straat op ga.

Zolang je je paard niet op kaal beton hebt staan, ga ik er van uit dat elk paard niet meer dan 1 a 2 uur per dag loopt en dus de ijzers slijt.
Vergis je ook niet in de slijtende werking van zand. Het wordt niet voor niks gebruikt als schuurpapier Lachen