NATURAL BALANCE IJZER OF Hoofcare®break over ijzer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JANNEKE01
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-12-03

NATURAL BALANCE IJZER OF Hoofcare®break over ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 13:59

hallo allemaal,

ik heb een haflinger die al jaren tobt met beenproblemen, ze heeft atrose in dr kroongewricht (voorbenen) en knapt momenteel op van een hoefkanteling(gevolg van bevangenheid). nadat we eindelijk zover zijn dat dr hoefbeen weer recht staat wil mijn hoefsmid en veearts gaan testen met een naturalbalance ijzer. Volgens hun moet ze dan beter gaan lopen, wordt de afrol beter en zal ze dus minder last hebben van haar atrose. op de site van hoofcare wordt dit ijzer ten zeerste afgeraden omdat er meer gewicht komt op de zool en daar staat beschreven dat ik beter een hoofcare breakover ijzer kan gebruiken.
Ik weet op dit moment dus niet wat ik moet doen, vooral omdat veel hoefsmeden elkaar tegenspreken.
is hier iemand die hetzelfde probleem heeft met zn paard en voor een bepaalde ijzer heeft gekozen?

graag zou ik advies ontvangen van diegene die hier een mening over hebben.

bedankt,

janneke

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:15

Hoi,

Mijn paard heeft artrose in haar sesambeentje van haar voorbeen.
Sinds kort staat zij voor het eerst op natural balance beslag, ook omdat ze al 3 jaar niet wil draven onder het zadel omdat haar ene hoef stijler is dan de andere en dus haar been langer lijkt.
Ze heeft nu dus tijdelijk 3 zooltjse onder haar ene been.
Het was ook de eerste keer dat ze rondom natural bekapt was, ze loopt er heel goed mee.
Je kunt veel over dit beslag lezen op www.paard-natuurlijk.nl

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:17


JANNEKE01
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 09:52

Anita_D schreef:
Oeps, ik bedoel www.paardnatuurlijk.nl


HAI,

bedankt voor je reactie.
op de link die je me door geeft staan alleen verhalen over het natuurlijk bekappen en niet over het ijzer. staat jouw paard nu op ijzers of is ze alleen bekapt, mijn hoefsmid wil namelijk de natural balance ijzers gebruiken, en niet alleen van de hoefsmeden krijg ik verschillende reacties maar ook hier op de site van mensen die reageren.
wat is het toch moeilijk om voor je paard een beslissing te nemen, konden ze maar praten he!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:48

Hoi,
mijn pony was hoefbevangen geraakt en heeft toen eerst gewone ijzers met zooltjes eronder gehad dit hielp niet echt veelhet was speciaal bedoeld voor de veering maar het hielp dus niet echt. toen zijn we nog naar de dierenarts gegaan om foto's te laten maken en het was dus gekanteld Verdrietig toen heb ik er een andere hoefsmid bij geroepen die komt ook bij ons op de manege maar die doet meer de probleem hoeven (ADRI DE BRUIYN) het is een hele goede hoefsmid en die komt ook bij tineke bartels. ik heb onder tussen ook al contact gehad met hoofcare via de e-mail hun hebben mij aangeraden om of mijn pony bij hun neer te zetten of hem door adri te laten doen want hij krijgt nog bijscholing van hun, hoofcare heeft toen nog contact opgenomen met adri en zijn tot de conclusie gekomen dat het een hoofcare break over ijzer moest worden. het ging in eens een stuk beter hij liep weer normaal en ik ben hem weer gaan longeren ( ik ging niet meer rijden want het was toch de bedoeling dat hij met pensioen mocht ) nu is hij vorige week weer geweest en heeft weer de hoofcare break over ijzers er onder gezet en het gaat nog steeds goed, als ik jou was zou ik via de site van www.hoofcare.nl even contact met ze opnemen je kan ze dan van alles vragen
ik hoopdat ik je iets wijzer heb gemaakt
groetjes Maudje

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:08

ik ben geen voorstander van Natural Balance, althans niet van de ijzers die ze gebruiken. Hoewel ik enkele paarden ken die al geruime tijd op natural balance staan, zonder problemen. Ik blijf erbij dat die ijzers te ver naar achteren worden genageld (lees: beletten van het hoefmechanisme) en ook het vrij houden van de teen vind ik niet verstandig.
Van de site van hoofcare krijg ik echter sterk de indruk dat ze oude wijn in nieuwe zakken proberen te verkopen.Ik zie het voordeel niet van het break-over ijzer ten opzichte van gewoon beslag; de aangehaalde opzet dient eigenlijk altijd te worden aangebracht. Dit is echter de moeilijkheid in het vak om dit goed passend te snijden en te smeden. Hieraan kun je dus de goede van de slechte smid onderscheiden.
Als je op de getoonde foto's goed kijkt, dan zie je dat de voorste punt die nog draagt op dezelfde lijn ligt bij het break-over ijzer en bij het opgezette ijzer. door echter op een slimme manier delen van het ijzer te slijpen (er is NIET gesmeed aan de getoonde ijzers!) LIJKT het alsof dit voorste draagpunt verder naar achter ligt, dit is echter niet zo.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:11

Mijn bijna 20-jarige paard staat nu voor het eerst op natural balance ijzers (alleen de voor hoeven).
Over het algemeen zegt men dat het een tijdje kan duren voordat ze eraan gewend zijn, maar mijn paard heeft er, zover ik zie, geen moeitte mee gehad.
Over het nagelen en de ligging van het ijzer weet ik niet veel (dom eigenlijk), maar ik zal de smid eens uithoren als hij weer komt, ik vind het toch wel interresant, al dat Natural gedoe haha.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:17

Ik heb It van de NB ijzers gehaald omdat de nagels dichter bij elkaar staan. Hierdoor ging zijn toch al niet zo best hoefwand naar de knopjes. Over NB en artrose kan ik je helaas niet verder helpen. Succes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:28

Mijn paard (ernstige kogelartrose) staat al ruim 2 jaar op natural balance. Dit deed hem echt goed. Je merkte al snel dat hij makkelijker ging lopen. Hij durft zijn voeten beter neer te zetten en rolt makkelijk af. Aan de orthopedisch hoefsmid van Bodegraven die mijn paard beslaat vroeg ik hoe hij over hoof care breakover denkt. Hij ziet dit als hetzelfde principe als natural balance - alleen is het hier zo dat waar natural balance ijzer ophoudt, bij dat andere ijzer nog heel dun afloopt naar de teen toe.
Bij mijn paard is het nat.balance ijzer een groot voordeel, want hij had vroeger de neiging tot platvoeten (al na 4 weken beslag). Nu blijft hij mooi stijl op zijn voeten staan. Ken meerdere paardeneigenaren die hun paard er ook al jaren op hebben staan en die tevreden zijn. Bij mijn paard werkt het ook super, en ik wil niet anders meer.
Van een andere hoefsmid uit Brabant hoorde ik trouwens dat de Van Nassaus meestal beslag van andere smeden afkraken.
Iets grappigs: ze hadden een paard afgekraakt en toen bleek dat ze hem zelf beslagen hadden (ze hebben zo'n merkje in de lip), dat vond ik wel komisch.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:20

ikke schreef:
er is NIET gesmeed aan de getoonde ijzers!) LIJKT het alsof dit voorste draagpunt verder naar achter ligt, dit is echter niet zo.


Ik kan je verzekeren dat deze ijzers WEL gesmeed worden hoor Haha! dit gebeurt al 2 jaar elke 8 weken bij mijn paard Knipoog

Het idee is idd ontstaan uit romijnse ijzers, die zijn namelijk recht van voren. Maar in het geval van break-over beslag wordt eerst per geval rontgenfoto's bekeken hoe het ijzer er het beste uit kan komen te zien, het is millimeterwerk. Het teen gedeelte is bij mijn paard bijna 3cm breed. Het is juist heel arbeidsintensief !