Strandrit wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Strandrit wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 13:44

Ik ben uitgenodigd om samen met mijn paard een strandrit te gaan maken *LOL* alleen heb ik dit nog nooit gedaan en is mn paard nogal groot (schofthoogte ongeveer 1.74) Scheve mond Bovendien heeft Jessie(mn paard) cross gereden en kan dus behoorlijk hard rennen! En ik heb ook wel eens gehad dat ik een buitenrit in het bos ging maken en dat ze dan totaal flipte door zulke kleine dingetjes echt ongelooflijk wat een aansteller t af en toe is Schijnheilig Maar als er dan iets gebeurd in een onbekende omgeving dan flipt ze word zwart voor dr ogen en rent zo gauw mogelijk terug naar huis! En houd dus ook echt geen rekening meer met degene die op dr zit!! Verward Ik ben dus nogal aan het twijfelen of ik wel of niet mee zou gaan we gaan wel met een stuk of 5, maar ik ben erg bang dat ze ervandoor gaat. Ik weet namelijk helemaal niet hoe zij gaat reageren! Wat zouden jullie doen??? Scheve mond

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:47

moeilijk....
je moet het alleen doen als je je paard vertrouwt en niet bang bent. ze voelt het anders en kan rare dingen gaan doen (heb er ervaring mee...)
toch is het leuk om het eens te proberen. het is misschien wel handig als je met een ander paard is die heel rustig is en verkeersmak, dan wordt jou paard misschien ook wat rustiger

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:54

Op het strand heb je alle ruimte om je paard uit te laten lopen als hij er vandoor gaat! Ik vond mijn eerste strandritten ook eng, totdat het dus een keer gebeurde dat mn paard war harder ging dan gepland. In het bod heb je bochten, bomen en andere obstakels, op het strand is het wat dat betreft veiliger! Als je bang bent dat ze naar huis rent: ze zal toch eersy de duinen over moeten en dat is erg zwaar, vooral in galop. Ik denk dat ze dan wel in tempo verlaagt en je er iets meer mee kan! Het is echt heerlijk op het strand! Gewoon proberen!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 13:54

ja idd ik ben dus bang dat ik helemaal verkrampt ga zitten en zij daar dus ook op gaat reageren! k heb nog nooit een strandrit gemaakt en miss is t dan handiger als k eerst op een ander paard ga dat dat al vaker heeft gedaan! maar k zou t zo leuk vinden om t te doen t is natuurlijk een ontzettend leuke ervaring en ook leuk om weer eens wat anders te doen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:08

Ik zou wel gaan, kan jij en je paard een hoop van leren.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:43

Wind schreef:
Op het strand heb je alle ruimte om je paard uit te laten lopen als hij er vandoor gaat!


Klinkt wel iets makkelijker dan het is! Op zich heb je natuurlijk wel alle ruimte, maar je bent vast niet de enige op het strand, dus wat dacht je van honden, wandelaars, andere ruiters... wat denk je dat daar mee gebeurt wanneer een paard vol patrol voorbij komt stormen? Bovendien heb je (in ieder geval bij ons) ook nog om de zoveel honderd meter golfbrekers en daar wil je ook echt niet in volle galop overheen gaan als je je paard langer dan vandaag wilt houden. als je zegt dat het je paard zwart voor de ogen wordt, en je het nu al niet zo ziet zitten zou ik het strand gewoon maar lekker even laten voor wat het is!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:47

Zoek en styrand uit waar je eerst een tijd door eht mulle duinzand moet voor je op het stand komt. De ergste energie raken ze dan in het mulle duinzand wel kwijt.
Ik zou het wel gewoon doen, eventueel slofteugel eraan en bij een ander rustig vertrouwd paard blijven.
Joris was net net 2 of 3 weken zadelmak en toen ging hij al o pde trailer naar het strand.

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:52

hmmm ja ik zou het natuurlijk harstikke graag doen het lijkt me echt een te gekke ervaring! Maar er kan zoveel mis gaan en dat zou ik mezelf nooit vergeven! Ik denk dat ik zoiezo een Thiedeman omdoe als ik ga en we gaan met een paar van stal dus ze kent wel alle paarden die mee gaan en die zijn dus ook allemaal vertrouwd voor haar!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:39

als jij het eng vind op je eigen paard zou ik eerst eens een keertje een rit maken op een ander paard, wat makkelijk in de hand te houden is etc. zodat jij weet wat het is. bang op een paard gaan zitten helpt niet(naar mijn mening), daardoor wind je paard zich alleen maar meer aan op.. je moet het zelf weten, heb jij genoeg vertrouwen in je paard en de rest, doen!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 16:40

boeflover BEDANKT OK dan!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:48

Als je met een gropeje bent, en ze ziet dat de anderen gewoon rustig doen etc dan zal ze toch niet wegrennen ? Dat wat jouw pony doet, doet mijn E-pony ook. De zaak is dan zelf rustig blijven en meteen de handel helemaal omgooien. OP het strand kan er ook ralatief weinig gebeuren dit seizoen Knipoog

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 16:58

hm ja als we gaan gaan we in januari!
meestal als ze ervan door gaat buiten ofzo moet k dr echt hardhandig terug trekken, want ze stort zichzelf zo boven op een auto en meestal door de harde hulpen die ik dan geef word ze een beetje ' wakkergeschud' en stopt ze wel! maar ja als dat op t strand gebeurd weet k niet hoe k het beste kan reageren!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:02

Hoe zijn de andere paarden waar je mee naar buiten gaat? Hebben die wel strandervaring? Als zij wel rustig zijn kun je achter hen gaan rijden totdat je het wat meer vertrouwd. Misschien is het een idee om van paard te ruilen, dan kan jij je eerste strandrit rustig genieten en iemand met wat meer lef jou paardje aan het strand laten wennen!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 17:13

De meeste andere paarden hebben ook nog nooit een strandrit gemaakt, maar die paarden zijn allemaal wat kleiner en de mijne is echt een reus met ook nog een cross geschiedenis. De meiden die mee gaan zijn allemaal van mijn leeftijd, maar ja zoals ik al zei hebben die een klein paard eigenlijk meer een pony en dan heb je toch meer controle, maar die van mij is zo groot en sterk ik kan dr in de bak prima aan en in de buurt buiten ook, maar in een vreemde omgeving is dat natuurlijk anders!
Ik wil er ook liever niemand anders op omdat al die meiden even oud zijn als ik en dus ook even groot dus die hebben ook niet meer controle over haar. En ik denk dat ze dan helemaal flipt met ook nog een vreemd iemand op dr rug! En natuurlijk wil ik ook het liefst zelf op dr rijden! Ik durf t wel, maar ik ben bang voor alles wat mis kan gaan.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:23

Als de anderen rustig zouden zijn zou ik het gewoon doen, maar in dit geval denk ik niet. Misschien kun je een keer met een rit van een manege op je eigen paard mee met een strandriut, die paarden zijn in ieder geval ervaren!

De eerste keer dat ik op het strand kwam was ik als de dood dat het paard waar ik toen op reed er vandoor zou gaan zodra we uit de duinen kwamen. Dat was natuurlijk helemaal niet zo Haha! ze kunnen ook op het strand gewoon stappen! Lachen Ik heb veel strandritten begeleid en vind het heerlijk om op het strand te rijden! Helaas woon ik in Groningen en is het strand erg ver weg! Mijn collegaatje daar was ook bang dat haar paard er vandoor zou gaan en ook dat viel mee!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 17:30

Nou mensen allemaal harstikke bedankt voor de reacties
Ik heb besloten dat ik niet mee ga en nog even wacht!
Ik ga liever een keer als ik zeker weet dat het goed zal gaan en ik zelf ook meer vertrouwen heb dan dat k gespannen op mn paardje zit!
Maar iig allemaal heel erg bedankt OK dan! OK dan!