rekbare halsverlenger???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

rekbare halsverlenger???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 14:11

hoi,

ik heb overlaatst een rekbare halsverlenger gekocht voor men pony makkelijker te rijden.
Nu heb ik het probleem dat hij het maar 5 minuten verdraagd en dan begind te bokken en stijgeren, ik stap dan af, maak het was losser, en dan kon ik helemaal niet meer opstappen, hij begon zelf te kloppen naar mij Verdrietig
Zou dit aan die halsverlenger liggen, of is ie gewoon veel te koppig?
Laatst bijgewerkt door FunkyMirko op 26-12-03 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:15

Je kan een pony NIET aan de teugel rijden met een stiek! (halsverlenger)
Een paard loopt aan de teugel door ontspanning, het bit accepteren, goed op je been zijn, etc.
NIET door een touwtje wat jij er aan knoopt!
Als je paard niet of niet constant aan de teugel loopt is dat JOU fout, dat zit niet in je pony maar in jouw gebrek aan rijkunst/gevoel.
Dat je pony dan gaat lopen etteren komt omdat ie last van zn spieren krijgt, omdat jij hem niet gewoon correct nageeflijk kan rijden. Nu probeer je hem te dwingen en dat pikt ie niet, slimme pony OK dan!
Zorg dat je fatsoenlijk les krijgt van iemand die je leert van de mond van je pony af te blijven en altijd naar voren te werken, want de oplossing zit 'm in de motor, niet in de rem.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 14:18

ja da weet ik ook wel, maar het helpt wel om hem aan de teugel te rijden, want als ie constant met zen hoofd in de lucht loopt en staat over een weer te zwieren gaat het nog minder.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:27

Dat met zn kop in de lucht lopen doet ie omdat jij hem niet nageeflijk kan rijden!
Wat jij nu zegt is: als ie met zn kop naar beneden wordt getrokken door die halsverlenger (want dát doe je inwezen met zo'n ding) loopt ie met zn kop omlaag.
Hoe ga je dat op concour doen??? Thuis lekker met zo'n ding eraan 'goh, hij loopt zó goed aan de teugel!', en op concour moet ie dr af en styeekt ie zn kop in de lucht.
Met zo'n ding houd je jezelf voor de gek, jij hebt dan het idee dat je hem lekker omlaag kan rijden terwijl JIJ dat niet doet, nee, die stiek dwingt hem!

Heb je het nu over die 3-jarige van je? Verdrietig

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 14:35

jah, maar hij doet het toch zonder of met halsverlenger, raar maar waar, maar hij loopt alleen op wandeling netjes aan de teugel en op andere plaatsen bijvoorbeeld op een manege, (zonder halsverlenger dan)
het is alleen bij ons op de wei in de paddock dat ie zo lastig doet dat ik hem met halsverlenger rijd. Is dit omdat ie op zen bekend terein is of ...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:49

Aan de teugel lopen is niet een kunstje ofzo!!! En als ie dan toevallig buiten wel in een krul loopt hoeft dat nog niet te betekenen dat ie aan de teugel gaat! Dat zijn 2 héle verschillende dingen. Echt, de enige manier om daar uit te komen is goed les nemen, zodat jij uitmaakt wanneer er getraind wordt en hij aan de teugel moet. Daar kan een stiek je niet mee helpen, net zo min als 100 mensen op bokt die vertellen hoe het moet. Je moet het gevoel gewoon krijgen, en dat kan enkel iemand je bijbrengen die erbij staat en er verstand van heeft. Heb je uberhaupt les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:52

Ooit aan gedacht dat het misschien wel pijn voor hem doet en hij daarom niet met zijn hoofd met die houding loopt?
Nu dwing jij hem erin, vind je het gek dat jij er dan tegenin komt?
Hoe moet hij het anders vertellen?

Het aan de teugel lopen is iets wat je krijgt als je goed rijd, zoiets is nooit af te dwingen, dan loopt hij daar toevallig met zijn hoofd, maar dat is geen aan de teugel lopen, maar een paard met zijn hoofd op die plaats.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:06

Dank je Kawa Haha! , op de één of andere manier kan ik dat nooit goed genoeg duidelijk maken, heel Frusty
Maar is het nou die 3-jarige waar je ook al 80 cm parcoursen mee springt??? Schijnheilig

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:15

concorde ik ben het niet helemaal met je eens, ik vind dat je best eens een hulpteugel kan gebruiken als het niet gaat, om hetzelf te leren,het gevoel te krijgen of bij een paard dat niet naar beneden te krijgen is(denk je dat die topruiters nooit met een slof rijden??)
ik zeg niet dat ik het totaal met je oneens ben!!ik vind wel dat je moet kijken naar de kwaliteit van de ruiter en wat het paard kan.
en dan nog iets een stiek is nog 1 van de zachste hulpstukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:17

Maar je krijgt toch nooit het goede gevoel daarvan.
Het gebeurt onder protest, met een strakke rug en zonder werkende achterhand.
Mooi gevoel Scheve mond

Dan kun je beter op een paard gaan zitten die het zelf beter kan en die je dan dat gevoel kan doen ervaren.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:17

ja dat is die, hij springt parcours 80.
en het spijt mij, maar ik vind nog steeds dat ie alleen aan de teugel heeft als ie zin heeft, en dat dat geen manieren zijn.
Je mag hem zelf komen testen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:22

Kom hem maar brengen, dan test ik hem met plezier Lachen

Neem aub goede les.
Laat het zadel plus paard eens nakijken
en geef jezelf eens de schuld ipv het paard.
Want in 99,9 % van de gevallen ligt het aan de ruiter of aan iets medisch, maar niet omdat het paard het niet wil.
een paard laat idd wel eens merken dat hij het niet doet.
Dit omdat hij aangeeft pijn te hebben of omdat hij aangeeft dat je ergens iets niet duidelijk overbrengt.
Hij kan nu eenmaal niet praten, dus zal hij het op een andere manier duidelijk moeten maken.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:28

ja, maar zijn zadel is helemaal aangepast op zen rug en is pas nieuw das dat kan het al niet zijn toch?
en ik neem les, en mijn lesgever kan zelf niet zo goed overweg met kleine mirko, hij is echt een kleine moeilijke pony.
Ofwel moet ik eens les nemen van iemand anders, dat kan ik ook doen ...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:30

Princess schreef:
concorde ik ben het niet helemaal met je eens, ik vind dat je best eens een hulpteugel kan gebruiken als het niet gaat, om hetzelf te leren,het gevoel te krijgen of bij een paard dat niet naar beneden te krijgen is(denk je dat die topruiters nooit met een slof rijden??)
ik zeg niet dat ik het totaal met je oneens ben!!ik vind wel dat je moet kijken naar de kwaliteit van de ruiter en wat het paard kan.
en dan nog iets een stiek is nog 1 van de zachste hulpstukken!

Hallo??!!!
Ik ben zelf al vaak genoeg de fout in gegaan met wat voor hulpstukken dan ook, en rijden leer je er niet van. Komt nog bij dat dit een DRIE-JARIGE (!!!!!) is!!! En die wil ze even in de krul rijden! Een paard van 3 moet lekker op zn eigen benen leren lopen, géén parcoursen hoeven te springen, hooguit een x een kruisje voor de afwisseling en verbetering van zijn balans, die dit dier duidelijk nog niet heeft omdat ie zo met zn kop loopt te klooien en nix wil
En topruiters zijn mensen die oha weten waar ze mee bezig zijn, en hun paard zónder slof ook wel nageeflijk kunnen krijgen. Die hebben een slof eraan om de puntjes op de i te zetten!
De kwaliteit van de ruiter wordt hier genoeg duidelijk gemaakt denk ik, en dat maakt ook niet uit, iedereen moet t leren, maar het is wel belangrijk om op de goeie manier te beginnen. Wat ze uberhaupt zonder goede begeleiding met een 3-jarige moet vraag ik me dan nog af.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:34

euhm, die pony is hoe oud? 3 jaar? n hij staat in training?
als jij gaat gaan bodybuilden, dan krijg je ook spieren bij?
je pony ook
hoe meer hij moet werken hoe sterker zen rugspieren worden (en ook wat groter) ook al is het zadel nieuw, je pony kan zo "gegroeid" zijn dat het zadel te klein wordt en daardoor niet meer past
1) laat een ervaren imand naar het zadel kijken
2) laat de DA eens kijken
3) laat de tandarts kijken naar zen tanden, misschien heeft hij haken of wolfstanden of iets
4) neem GOED les van iemand

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:41

dutske allemaal goed en wel, er is al iemand komen kijken of het zadel nog past en die zei van wel, maar die zal'k dan nog eens laten komen, en de tandarts die komt binnenkort want mijn oudste paard haar tanden moeten waarschijnlijk gevijlt worden, enja, dan iemand zoeken die les geeft hé, maar wat is een DA?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:44

DA=dierenarts (D=dieren, A= arts)

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:48

dierenarts zegt dat ie een heel moeilijk karakter heeft, en dat ie hard moet getraind worden.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:50

oh, ja, dan zou ik een tijdje in training zetten bij iemand, iemand die jonge paarden opleert ofzo, en hem helemaal herscholen, dus vanaf het begin
hoe doet hij het aan de longe?
misschien kun je hem longeren eerst zonder niks, dat hij zen ei kwijt kan, en dan als hij op beide handen in alle drie de gangen los is er eens de halsverlenger eraan? als hij dan nog protesteert is he iets lichamelijks, als hij dan niet protesteert is het jouw rijstijl (sorry)
succes!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 15:57

het probleem is dat hij nooit aan de longe geleerd is, het meisje dat hem geleerd heeft, heeft haar er gewoon direkt opgezet en het ging gewoon vanzelf al als ie nog maar 2 was (waar ik niks mee te zien heb!) het was wel nogal jong, enja nu kan hij niet aan de longe

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:38

leer het hem dan!
je moet met 2 zijn, 1 houdt de longe en de zweep vast, en de ander de pony, en je leert hem het commando stap, jij zegt sta en je vriendin gaat met hem rond je stappen, zelfde voor draf, na een tijdje al hij vanzelf al in stap gaan als je het commando zegt (samen met zweephulp, hem niet raken!)
dan gaat je vriendin een meter van hem vandaan stappen, en jij houdt hem van je weg met de zweep, en zo gaat je vriendin steeds verder van hem stappen tot ze naast jouw staat,
(dit alles aan simpel halster/kaptoom/hoofdstel, geen bijzetteugels enzo) gewoon los
en als hij op beide handen alle drie de gangen kan kun je de stiek eens vastmaken, eerst ze los mogelijk , en dan vaster tot hij zit zoals het mot

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 18:36

ok, ik snap dit wel allemaal dat hij dit moet leren, maar eigenlijk na al deze tijd zie ik er het niet meer van in, hij kan draven galloperen stappen, dressuurproefje lopen, parcours springen waarom moet ik hem dan nog aan de longe leren?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 18:37

*zie ik het nut er niet meer van in ...* woordje vergeten sorry

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:38

Ik longeer mijn paard van 8 wekelijks om haar soepel te houden! En voor de afwisseling! Ook zij kan stappen, draven, galopperen etc!!! Longeren is niet alleen om een paard te beleren!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 18:56

ja, je kunt het gebruiken voor afwisseling, of als hij kreupel staat, en hij mag niet bereden worden, mar moet wel beweging krijgen, hoe ga je dat doen als je niet kunt longeren?
of je gaat p wedstrijd, en hij is helemaal opgefokt, dan is het handig als je hem eens kunt longeren om hem zen ei kwijt te laten raken