Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met ti

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:01

Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met tiedeman te rijden?

Sinds 1,5 maand heb ik een nieuwe bijrijder. Een heel prettig iemand, die veel tijd in mijn paard steekt. Alleen: ze kan niet geweldig rijden. Nu is het zo dat mijn paardje heel moeilijk nageeflijk / aan de teugel is te rijden, ik heb er zelf ook best lang over gedaan voor ik dat voor elkaar kreeg. Mijn bijrijder krijgt dat dus ook niet voor elkaar. Maar omdat ze verder wel een stille hand heeft, netjes zit en niet schopt kan ze ook niet veel aan mijn paard verpesten... Als zij heeft gereden kan ik de volgende dag ook moeiteloos op mijn paard stappen zonder enig verschil.

Nu kwam ik gisteren toevallig even langs op de manege om wat spullen te brengen en toen was ze toevallig net aan het rijden. Wat zie ik: ze heeft de tiedeman los terwijl ik tegen haar heb gezegd dat ik pas wil dat ze dat doet las Jolly er echt goed door heen is en ook constant is daarin. Nou, Jolly had nu niet meer dan een rechte hoofd-hals lijn. Dus ik heb (heel streng, waardoor ik dus nu een beetje twijfel...) gezegd dat ik niet wil dat ze de tiedeman af doet. Zij gaf aan dat ze dat deed omdat ze dacht dan mijn paard zo wat meer ontspannen zou zijn.... Verward Volgens mij maakt dit weinig uit, want als het paard goed loopt werkt de tiedeman niet in, het is alleen een extra hulpje als het paard met d'r koppie omhoog loopt.

Nu rij ik zelf de laatste tijd zonder tiedeman en dat gaat heel goed. Dat heb ik ook in ons 'dagboekje' geschreven waar in staat wat we elke dag gedaan hebben met Jolly. Dus ik kan me voorstellen dat zij dacht toen ze dat las....

Wat vinden jullie: ben ik te ver gegaan met haar verplichten met tiedeman te rijden? Zouden jullie, als jullie mijn bijrijder waren, nu afgeknapt zijn?

Sorry voor het lange verhaal... maar het is echt een beetje in m'n hoofd aan het rommelen.

Lachen


Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:31

Ik zal haar inderdaad nog eens bellen anders, om het goed uit te leggen. Ze bedoelt het ook echt niet kwaad, moet ook een beetje haar weg vinden met mijn paard, maar aangezien ik die al een keer ben afgelopen...

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:42

Ik ben ook niet zo'n voostander van hulpteugels, met het voordeel van de tiedeman (thiedeman?? Verward ) is dat ie alleen inwerkt als het nodig is. Loopt het paard goed, dan merk je niks. En tuurlijk moet mijn bijrijder het ook zelf een beetje uitproberen, maar ik wil gewoon niet dat mijn paard loopt te sterrenkijken...

Lachen


Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 16:54

Bedankt voor jullie reacties OK dan! .

Ik heb mijn bijrijder vanaf het begin af aan de keuze voor gelegd: of 1x per week meerijden in de groeps(dressuur)les, of 1x in de twee weken privéles (komt qua kosten ongeveer op hetzelfde neer). Ze rijdt nu in de groepsles.

Ik had vanmorgen zelf privéles (ging trouwens super! jippie Lachen ) en toen heb ik ook nog even met mijn instructeur overlegd. Hij gaf aan dat Jolly idd bij mijn bijrijder voornamelijk aan het sterrekijken is en dat het absoluut geen goed idee is als ze zonder thiedeman rijdt. Hij vindt: met thiedeman, en als ze goed loopt kan ie een gaatje losser. Maar beslist niet af! Dit is zelfs nog iets strenger dan ik zelf had voogesteld dus... (ik heb in het begin met haar afgesproken, met thiedeman rijden en als ze lekker ontspannen en nageeflijk is mag ie af). Mijn paard heeft nogal de neiging te sterrekijken en dan d'r rug uit te drukken en volgens m'n instructeur gaat dat nooit helemaal weg als mijn bijrijder zo blijft rijden....

Ik ga mijn bijrijder idd nog wel even bellen, even goed uitleggen waarom ik het zo wil. Het was misschien gisteren wel een beetje te kort door de bocht Schijnheilig ...

Nog even voor de mensen die tegen het gebruik van een thiedeman door een onervaren ruiter: zoals Margje al zegt het is een heel vriendelijke teugel. Je kunt een paard er absoluut niet mee in de krul trekken. En als het paard goed loopt werkt ie helemaal niet in.

Sorry, t is alweer een lang verhaal geworden Schijnheilig

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 19:22

Lachen Ik heb net m'n bijrijder aan de telefoon gehad...

Heb nog eens een keer uitgelegd waarom ik graag wil dat ze met thiedeman rijdt (ook ivm de voorgeschiedenis van mijn paardje) en dat de instructeur het ook beter vind als ze mét rijdt. Ik heb ook gezegd dat het niet mijn bedoeling was bot over te komen, gisteren..

Ze begreep het allemaal, beloofde voortaan gewoon weer met thiedeman te rijden. Ze gaf nu ook toe dat mijn paard met haar hoofd omhoog loopt bij haar. Ik had wel het idee dat ze het fijn vond dat ik nog even belde. Ben helemaal opgelucht Lachen .

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 21:32

Thanx PeppySan voor het nog een keer uitleggen OK dan! ... Ik denk dat niet iedereen bekend is met de thiedeman, hij komt ook niet zo heel veel voor....

Martenique: in principe kan de thiedeman er idd ook opblijven als het paard goed loopt, want hij werkt dan niet meer in. Maar als ze toch op den duur naar zonder rijden toe wil... De thiedeman is heel makkelijk los te klikken en dan kun je de riempjes gewoon om de hals heen hangen met de klipjes aan elkaar (ben ik nog te volgen Lachen ), dus het zorgt niet voor een heel grote onderbreking in het rijden. Ik heb mijn bijrijder idd voorgesteld binnenkort eens privéles te nemen, dan krijgt ze ook weer aanwijzingen waar ze mee verder kan. Dat is trouwens van dezelfde instructeur.

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 21:58

Eeeehm, dobbel, je kan een paard echt niet met z'n hoofd naar beneden dwingen met een thiedeman hoor. En verder heeft mijn bijrijder dus les en gaat ze privéles nemen.

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 22:33

Flair, ik heb geen zin in een discussie over of het wel of niet kan (je paard in de krul trekken mbv thiedeman). Mijn mening is volgens mij wel duidelijk nu. En uiteraard rij je een paard met je kuit naar je hand toe en ga je niet alleen met je hand zitten wroeten. Als je dat bij mijn paard doet wordt ze alleen maar heel frusti en gaat ze bijna onregelmatig lopen. Dat is niet het geval met de thiedeman.

Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 19:54

Hoi allemaal,

Ik heb dit topic gestart omdat ik graag antwoord wilde op de vraag of ik van mijn bijrijder iets kan vragen over de manier waarop ze rijdt.
Het was dus niet mijn bedoeling een discussie te starten over het gebruik van de thiedeman. Ik zou nu best uitgebreid kunnen uitleggen waarom ik wil dat mijn bijrijder de thiedeman gebruikt en waarom ik er zelf eerst ook mee gereden heb, maar dan zou ik de discussie alleen maar aanzwengelen. Eigenlijk wilde ik sowieso niet meer reageren, maar aangezien de reacties blijven komen... Lachen

In ieder geval, allemaal bedankt voor het meedenken. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik het met mijn instructeur besproken en zijn er inmiddels goede afspraken met mijn bijrijder. Dus wat mij betreft kan dit topic sluiten!

Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux, IASCrawler en 103 bezoekers