Pony heel chagerijnig, maar wat eraan doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Pony heel chagerijnig, maar wat eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:40

De meesten zullen wel weten dat ik een Welsh Cob heb. Hij is nu 7,5 jaar. Alleen elk jaar in de winter zijn er problemen. Het begon 2 jaar terug. Een meisje verzorgde toen Max (mijn andere pony). Ze was eerder uit als mij, dus had Taran maar alvast gepoetst. Ik had toen al gezegd dat hoeft niet, dat doe ik liever zelf. De volgende dag kwam ik, en had ze hem weer al gepoetst. Omdat ik graag dat contact met mijn pony heb, ben ik zelf ook gaan poetsen. Ik schrok me rot. Zijn oren plat, achterhand toedraaien. Ik had hem zo nooit meegemaakt. Kon wel janken. Mijn pony altijd los te poetsen etc, was nu in 1 klap verpest. Ik heb dat toen ook wel tegen die verzorgster gezegd (die korte tijd later moest stoppen van ons, wegens meer dingen die niet mochten achter mijn rug om).
Ik heb er maanden over gedaan. En het poetsen ging weer aardig, als ik hem vast heb staan ging het goed. Ik denk uiteindelijk een half jaar duurde voor ik hem weer kon poetsen zonder dat hij echt boos deed. Vooral borstels met haren was een ramp, hoe zacht ook.
Het ging erg goed, vorig jaar heeft hij nog een paar keer boos gedaan, maar niet overdreven.
Helaas dit jaar is het weer foute boel. Het is telkens tijdens de stalperiode.
Ik zet hem vast. Zijn manen en staart gaat aardig. Maar zodra de dekens afgaan, gaan de oren plat. En gaat hij draaien. Ik ben niet bang voor hem. Hij heeft nooit echt een poging gedaan om mij te trappen of buiten, en ik blijf hem ook vertrouwen.
Poetsen is een ramp. De zachte borstel vind hij al verschrikkelijk. Als ik rustig zadel gaat het wel. Echt heel rustig. Het hoofdstel in vindt hij daarentegen helemaal niet erg. Dat doet hij als altijd. Eerst zijn hoofd op normale hoogte. Dan mond open (doet hij vanzelf), dan hoofd iets laten zakken zodat ik hem makkelijk achter de oren kan doen. Rustig alle riempjes vast. En dan vraag ik of hij mee naar buiten gaat, en dat doet hij maar al te graag. Oren naar voren, en flink voorwaarts. Buiten is het ook echt een lieverd, geen kwaad. Nooit oren plat of draaien met zijn achterhand. Dan kun je weer alles met hem.

Maar ja. Ik wil hier vanaf. Maar wat moet ik doen. Boos worden op hem? Of negeren?
Hij is erg gevoelig en heeft nooit kwaad in de zin. Mij heeft hij nooit gebeten of getrapt.

Even de titel iets aangepast.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 09:56

Benen strekken mag hij wel in de bak. Alleen dan moet ik er wel bij blijven, want na 10 minuten vervelen ze zich, en beginnen het hek op te eten. En ik ga weleens met hem aan de hand wandelen, zodat hij langs de weg even kan grazen.
Weidegang red ik echt niet in de winter. Ik woon op veengrond, en dat is veels te snel kapot gelopen, helaas. Dus zodra het nat wordt naar binnen, en zodra het droog genoeg is gaan ze gelijk naar buiten bij mij. Zo doet iedereen het hier in de buurt.

Hij staat wel de hele dag naast zijn maatje in de box, met tralies, dus ze hebben wel contact. Ik zou proberen om hem nog vaker buiten te doen.

Ik heb hem nooit gestraft voor zijn boos doen. Pas als een paard mij bijt of trapt straf ik.

Ik geloof er niet helemaal in dat het eczeem ofzo is, want waarom heeft hij het elk jaar? Daarnaast een dierenarts laten komen krijg ik echt niet zomaar voor elkaar, mijn ouders vinden dat zonde van het geld.

Overigens heb ondertussen meer geprobeerd, en het is vooral bij borstels met haren. Zodra hij die ziet gaan zijn oren plat. Een handschoen vind hij niet erg.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 10:31

Het is erg rustig op stal. Staan aan huis in de schuur. Beiden hebben een halve deur open. Er isniet super veel te zien. Op dit moment wordt er niets gedaan in de schuur.
Tot een weekje voor de kerst werd er gewerkt in de schuur, nu niet meer.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 00:02

Ze gaan al samen naar buiten meestal. Maar dan gaan ze samen in het hek bijten na korte tijd. Dus ik blijf er altijd bij, om te zorgen dat het hek niet aangegeten wordt, en ook dat ze geen planten eruit trekken waar ze net aan bij kunnen.
Wel gaan ze vaak even buiten, lekker rollen en even uitleven.

In ieder geval wel bedankt allemaal voor het meedenken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 11:26

Op zich als ik een stroomdraadje wil spannen gaat dat problemen opleveren. Of ik moet de bak kleiner maken, maar anders beginnen ze aan die planken eronder. Kleiner maken wil ik niet, want ik gebruik hem als rijbak. Daarnaast heb ik geen stroomapparaat meer. De onze is 3 jaar terug gesneuveld, en we hebben nog steeds geen nieuwe.
En waarom een pony buiten zetten als hij liever binnenstaat? Eventjes buiten vind hij leuk, maar daarna wil hij erg graag weer naar binnen.
En het moet wel mooi weer zijn, anders wil hij niet naar buiten. Althans los niet. Als er een zadel opligt wil hij altijd naar buiten, dan maakt het weer niet uit. Volgens mij vind hij rijden zelfs leuker als loslopen. Als ik hem aan de hand naar de bak meeneem om hem los te gooien, loopt hij heel rustig mee (en het is een drukke pony, dus ben sneller gewend). Gaat rollen, en gaat dan wachten tot je hem weer mee naar binnen neemt. Neem je hem niet mee gaat hij op zoek naar planten die naast de bak staan om op te eten Scheve mond
Als er een zadel op ligt dan loopt hij opgewekt mee (soms wat te vrolijk).

Maar ik ga hem in ieder geval de komende tijd elke dag even buiten gooien, om het gewoon eens te proberen, maar ben bang dat het toch niet werkt. Overigens de rust in de schuur zal wel de problemen op kunnen leveren. Want die is er pas sinds een paar weken. Daarvoor werd er elke dag gewerkt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 93 bezoekers