Hoe reed jullie bijrijdster de eerste keer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Hoe reed jullie bijrijdster de eerste keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 21:36

Ik heb sinds drie maanden een bijrijdpaard, de eerste twee keren dat ik op hem reed was één groot drama! Ik kreeg hem de hoefslag niet op, kreeg hem niet vooruit, het was gewoon een lachertje! Ik ben snel begonnen met les nemen, en het gaat steeds beter. Krijg er veel complimenten over en blijkbaar krijgt de eigenaresse van Cadans ook te horen dat het goed gaat. Zegt ze net tegen me: de eerste keer dat ik je zag rijden, dacht ik: o mijn god wat laat ik op dat paard! Het enige positieve wat ze eraan kon ontdekken was dat ik niet in zijn mond zat te trekken! Hahaha!! Gos, ze heeft wel gelijk, maar ik voel me nu wel een beetje ehm... vreemd. Ze is nu trouwens erg blij met me, daarom vond ze dat ze het nu wel tegen me kon zeggen. Maar mijn vraag: wat was jullie eerste reactie toen je je bijrijdster zag rijden??

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:39

ik ben zelf een ''dieseltje'' te paard, moet het paard eerst goed kennen en aanvoelen voor dat het er een beetje beter aan toe gaat Knipoog En andersom ook. Die tijd heb je ook nodig toch?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:45

Nee ging eigenlijk heel goed. Eerst was ze heel erg voorzichtig, zat ze met te lange teugels enzo. Maar na een half uurtje liep hij heel netjes ontspannen. Wat misschien wel scheelt is dat ze meteen les had. Dus er werd meteen ingegrepen als er wat verkeerd ging.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 21:47

Ja dat had ik ook inderdaad, daarbij is het best een lastig paard om voorwaarts te krijgen en maakte hij echt misbruik van het feit dat ik nog aan hem moest wennen. Binnenkort komt ze eens langs om te kijken hoe ik het doe, dus nu ben ik hard aan het hopen dat het die dag wel goed gaat natuurlijk! Haha!

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:49

Beetje aparte reactie van de eigenaresse Verward
Zou me toch ook wel een beetje "vreemd"voelen als me dat gezegd werd!Maar mischien bedoelde ze het positief omdat je zo vooruit gegaan bent en bracht ze het gewoon verkeerd?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 21:50

Leonie, de eerste keer dat ik erop zat, wist ik helemaal níks over dat paard. Dus ook niet dat hij erg sloom was en eerst een paar tikken achter de kuit nodig heeft als hij niet direct goed reageert op het been. En ik ga niet een paard wat ik absoluut niet ken, direct een paar tikken geven als ik niet zeker weet dat het niet aan mij ligt! O en daarbij heb ik nog niet bijster veel ervaring met rijden, dus ik was sowieso al wat onzekerder die eerste keer. Haha!

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:55

de 1e keer dat ik ging rijden op mijn verzorgpony ben ik er gelijk afgekukelt..
Ik weet niet wat ze gedacht meot hebben... Schijnheilig Maar toch ben ik aangenomen..

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:58

ik heb nieteens voor hoeven rijden! Scheve mond Mocht meteen Tong uitsteken
Rijden ging wel zwaar slecht aan het begin btw Tong uitsteken

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:01

Emeandor schreef:
Leonie, de eerste keer dat ik erop zat, wist ik helemaal níks over dat paard. Dus ook niet dat hij erg sloom was en eerst een paar tikken achter de kuit nodig heeft als hij niet direct goed reageert op het been. En ik ga niet een paard wat ik absoluut niet ken, direct een paar tikken geven als ik niet zeker weet dat het niet aan mij ligt! O en daarbij heb ik nog niet bijster veel ervaring met rijden, dus ik was sowieso al wat onzekerder die eerste keer. Haha!


Snap even je reactie niet. Ik zeg helemaal niet dat je het verkeerd hebt gedaan hoor. Het is juist logisch dat je een paard eerst rustig aanvoelt. Doe ik ook altijd als ik op een vreemd paard stap

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 22:14

Leonie: zo heb ik het ook helemaal niet opgevat hoor! Lachen Ik wilde alleen aangeven dat het inderdaad beter is als je meteen les hebt, zo krijg je aanwijzingen van iemand die ten eerste het paard een beetje kent, en meteen ziet wat er beter moet gaan. Dat is ook de reden dat ik de eerste keer alleen rijden en privé les genomen heb. Haha!

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:14

bij mij ging het ook goed bij de eerst ekeer rijden op melle
alleen was ik er niet op bedacht dat ze me de eerste dag al wou zien rijden ik kwam dus in me driekwartsbroek aan deed er pijn toen ik ging rijden maar 2de dag terug gekomen in rijbroek ging harstikke goed....

zit alleen nu in de winter :S hij is juist nu heel moeilijk maar daar leer je alleen maar van vind ik dus is wel goed

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:30

ff quote uit mijn profiel hoor, is zon verhaal om te typen Schijnheilig

Citaat:
Omdat er eigenlijk nooit op Sunny is gereden was het een hele klus om haar aan het werk te krijgen. Ze zag duidelijk veel meer in dik worden en gras eten, dan in lekker werken. Er heeft ooit een dressuurmiep op gereden, die is nooit verder gekomen dan de wei. Het was een rotbeest omdat ze altijd bokte en zij er dan afviel etc etc. Mijn conclusie luid dus dat ze niet kan rijden, in 2 weken rijdt je een pony nu eenmaal niet in. Na 2 weken is die ook nooit meer teruggekomen daar, dus de eigenaar had ook zo zijn twijfels bij mij. Ik vol vertrouwen in Sunny ( niet in mezelf ) dressuurlessen gaan volgen. In het begin was ze heel erg: bokken steigeren ervandoor gaan waar ze maar kon. Ik vond dat eigenlijk alleen maar stoer, en bleef dus volhouden. Uiteindelijk keerde haar gedrag dus helemaal om, en nu gaat het echt super. Ik kan alles doen, bij slecht weer heeft ze vaak geen zin, maar over het algemeen maken wij saampjes de straat onveilig en op zaterdagen gaan we naar het bos


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:24

Hoi, ik heb dus een bijrijdster, natalie. De eerste 2 keer dat ze kwam hebben we het werk beperkt tot het longeren. Ruby was (en is soms nog steeds ) niet een makkelijke tante. Voor natalie had ik een bijrijdster waarmee het rijden van ruby ineens erg achter uitging (ruby begon met jaknikken en zo stapte zij af, dus dat werd steeds erger).Toen zij stopte wilde ik zelf weer gaan rijden maar dit probleem moest consequent aangepakt worden en midden in de winter kon ik niet vaak rijden (in combi met toen 40urige werkweek)...na haar 2x gelongeerd te hebben met natalie erbij ben ik opgestapt en na een paar rondjes had natalie vreselijke veel zin om op te stappen. Want dat gedrag van Ruby stond haar ook niet aan en ik moet zeggen, ze heeft een verpletterende indruk gemaakt en het enige wat ik dacht was "deze meid heeft pit, past perfect bij ruby" en nu na bijna een jaar heb ik er nog steeds geen spijt van dat zij Ruby rijd. Het is een hele lange tijd echt super gegaan waarbij ik echt een aantal keren heb gedacht, dat het ooit nog goed zou kunnen komen. Nu hebben ze een kleine terug val gehad (was te verwachten) waar ze nu weer uit komen en dat gaat nog niet altijd van een lijedakje, maar natalie is een doorzetter al kost het mij soms moeite om haar moed in te spreken want ik weet gewoon precies wat ze voelt. Ik vind haar echt een TOPPER OK dan! en hoop echt van harte dat ze nog jaren wil blijven rijden op ruby de Clown

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 01:34

ik was vroeger een bijrijdster en toen ging eht ook niet echt goed de 1ste x... ik reed neit echt netjes toen, al zeg ik het zelf. Maar later ging het super tussen ons en was ze ook heel blij met me Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:07

Hmmmm.. niet echt geweldig. Paard liep met d'r hoofdje omhoog, maar omdat mijn bijrijder verder een stille hand had, netjes zat en niet schopte of grof was heb ik 'r toch aangenomen... Het gaat nu nog steeds niet echt geweldig (maar mijn paard is gewoon moeilijk te rijden...) maar Jolly loopt wel met een rechte hoofd-hals houding dus daar neem ik dan maar genoegen mee.

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:15

haha bij mij ging die uitproberen overal van schrikken enzo. in elke hoek zat wel iest en langst de kant trouwens ook. Ik ben nu pas 2 x geweest maar de 2 keer had die in het bgin nog niet door dat er iemand anders op zat naderhand wel kon je ok goed merken. maarja als je er een half uurtje op zit gaat hij wel van zelf nageeflijk lopen. Maar ze vond het wel knap dat ik bleef zitten daarom moch ik blijven want da was het vereiste de rets komt van zelf binnekort ga ik priveles proberen te nemen groetjes laura

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:40

De eerste keren dat ik Odie reed ging t ook bar slecht. Ik schaamde me dood voor de mensen (inclusief eigenaresse) die bij de bak stonden te kijken.
Ik kon hem niet eens op de hoefslag krijgen, hij liep gewoon waar hij wilde. De eerste paar keren als ik was opgestapt, liep hij ook zo de bak weer uit. Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:45

Ik heb ooit een blauwe maandag een bijrijdster gehad. Was een jong meisje, vriendinnetje van mijn zusje.
Het was een lief kind, maar rijden kon ze echt niet. Ze kwam 2x per week gewoon een half uurtje prullen in de bak. Beetje stappen en knuffelen. Ik vond het altijd leuk om te zien, Yorghos was ook altijd heel voorzichtig met haar.
En ach, ik had geen bijrijder nodig, maar gunde haar het plezier om wat te rommelen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:57

Ach, van de ene kant kan men toch ook niet direct verwachten dat je zo`n paard fantastisch weg rijd? Ik bedoel, het is de eerste paar keren toch altijd aftasten hoe en wat en op het moment dat je het paard echt goed leert kennen en dat je wat een team vormt zijn er al wat rij uurtjes verstreken...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:01

ik heb sinds kort ook 2 verzorgpony's. Toen ik de eerste keer op Darwin zat liep ie echt onder me vandaan, niet verzameld, en liep echt ontzettend te sterrekijken Boos! Ik schaamde me idd ook behoorlijk, maar ben gewoon rustig gebleven en heb niet teveel gevraagd. De 2e x ging stukken beter, liep al meer verzameld, en werd ook nageeflijk. We moesten gewoon nog aan elkaar wennen. Nu gaat het gelukkig steeds beter...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:04

op onze shet rijd nu rain van bokt!
de eerste keer dat ze op kobus zat, was in debak ging ie ook alle kanten op

maar n7u gaat het super hoor, de laatste keer in de bak had ze hme netjes aan het draven in de bak, op de hoefslag!

De eerste keer rijd je denk ik altijd wat beroerder op een paard dat je niet kent Lachen

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:50

ik heb twee jaar geleden een meisje erbij genomen als bijrijdster
de eerste 1e maand heb ik haar laten poetsen en uitstappen (eerst een beetje band kweken)
toen heb ik haar laten rijden
Ze had alleen nog maar manege lessen gehad dus deed sommige hulpen niet goed waardoor mijn pony i.p.v. in galop er in een harde uitgestrekte draf er vandoor ging en toen ze hem eenmaal in galop kreeg kreeg ze hem niet terug in draf heb toen op de hoefslag moeten gaan staan om hem te stoppen (lelijke uitgekookte pony )
toen ze eenmaal lessen kreeg ging het steeds beter
nu twee jaar later rijd ze best netjes en soms op een onderlinge wedstrijd rijd ze mij eruit !!! (erg he )
ben blij dat ze zo goed isa gaan rijden en merk het ook aan de pony hji is een stuk braver geworden !!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:57

De 1e keer dat mijn bijrijdster op Omar ging rijden dacht ik ook... oh oh als dat maar goed gaat maar ze zou gaan lessen bij mijn instructeur 1x in de week en nu gaat het al veel beter. Ze was recreatie ruiter en had zichzelf het rijden aangeleerd.

Ze heeft heel veel lol in het lessen met Omar en ze is echt super lief voor hem en dat vind ik het belangrijkst dat ze lief voor hem is, haar afspraken nakomt en hem echt aandacht geeft en niet alleen maar een rondje wil hobbelen. In principe rijdt ze hem 1x in de week bij. Ik ben erg blij met haar en Omar vindt haar ook wel lief Tong uitsteken Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:06

De 1e keer dat ik mijn bijrijdpony reed ging het niet echt goed. Hij liep fijn met zijn hoofd omhoog en zn draf zat ook niet lekker dus daar moest ik aan wennen. Nu rij ik hem meer dan een jaar en gaat het echt stukken beter

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:39

De 1ste keer dat ik op mijn bijrijdpony reed was echt een ramp hij liep sterren te kijken en hij was me echt aan het uitproberen ik schaamde me dood maar ik rijd er nu zo'n 4 maanden op het het gaat steeds beter hij loopt nu lekker ontspannen en nagefelijk