Stijf paard, zeker met dit weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stijf paard, zeker met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:13

Mijn paard is aan het begin van het lopen (longeren, rijden en losgooien) altijd heel langzaam. Hij wil dan nietecht op gang komen. Pas als hij warm gedraaid is wordt hij soepel (en gaat dan bij het losgooien als een kanon door de bak en met het rijden pas lekker lopen). Dit heeft hij al van jongs af aan en ik ben het dus wel gewnd maar nu met dit weer lijkt hij nog stijver en langzamer op gang te komen. In de zomer is hij meestal ook veel gekker dan in de winter.
Hij krijgt voer met weinig eiwit (Pavo Condition eXtra), ik laat hem eerst in zijn eigen tempo wat aan een lange teugel hobbelen, hij heeft nu een warme deken op stal op en met het op adem stappen krijgt hij een fleecedeken op. er heeft al eens een fysiotherapeut en osteopaat naar gekeken en die vonden geen afwijkingen.

Heeft iemand ervaring met voedingssuplementen of iets heel anders?

Paard is een anglo-arabiertje en hij komt als het weer enigszins goed is elke dag op wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:19

heb ik ook last van met mn merrie arabier, maar wat bij mij helpt is een goede warme deken, en na het rijden een zweetdeken op als ze gezweten heeft, of doe je dat al allemaal?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:24

Ik gebruik voor Jolynn nu ongeveer een jaar Maxx-H. Dat is een voedingssuplement en het is bijna overal goed voor. Ik merk bij Jo wel verschil. Wat ook goed helpt is een kuurtje Biosynof ( paardendrogist) dit is speciaal voor stijfe paarden, heb ik ook goede resultaten van gezien.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:30

Chiqa schreef:
heb ik ook last van met mn merrie arabier, maar wat bij mij helpt is een goede warme deken, en na het rijden een zweetdeken op als ze gezweten heeft, of doe je dat al allemaal?


Dat doe ik inderdaad .

Citaat:
Ik gebruik voor Jolynn nu ongeveer een jaar Maxx-H. Dat is een voedingssuplement en het is bijna overal goed voor. Ik merk bij Jo wel verschil. Wat ook goed helpt is een kuurtje Biosynof ( paardendrogist) dit is speciaal voor stijfe paarden, heb ik ook goede resultaten van gezien.


Ik lees net bij de paardendrogist:
Paarden die ondanks een goede training toch stramme spieren hebben, moeilijk in te buigen zijn of moeilijk voorwaarts zijn, kunnen ook veel baat hebben bij D-ty, een voedingssupplement met organisch zwavel en anti-oxidanten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:21

Het kan best zijn dat je paardje goed op gang moet komen om lekker soepel te worden!
Ik zou hierbij niet zo heel snel aan de voeding denken! tis nou eenmaal kouder dus die spieren worden ook koud/stram Lachen

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:59

Mijn paardje had hier ook altijd last van. In de winter roestte ze helemaal vast. De brok die ze krijgt bevat weinig viamine e. Ik ben deze winter dus begonnen met het bijvoeren van vitamine e van de paardedrogist en ze heeft er nu veel minder last van.

En wat INkie zegt is natuurlijk ook waar. Goed losrijden dus.

lagacy
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:58

Ligt het probleem mischien niet bij je zelf?Ga eens na wat voor training je nou met hem doet. In de meeste gevallen is het een rijtechnisch probleem probeer hem goed af te bouwen na het werk en laat zijn spieren en adem op de goeie tempratuuuur/adem komen.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:01

Mijn paardje is ook soms stijf...

Wat ik dan wel eens doe is haar een stevige massage geven, vooral haar benen en ruggewervel.

Een goed boek met massage tips is de TTouch van Linda Tellington.

Verder heel veel afwisseling en longeren.

Het is nu eenmaal vochtig, koud weer waar we zowiezo al wat stijver en strammer van zijn

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:19

ik verzorg een pony van 25 en die is ook altijd stijf aan het begin. na een minuut of tien stapwerk loopt ze daar doorheen. maar ze heeft het ook haar heup. ik masseer ze wel eens met equimax after riding (zo heet dat geloof ik) of haar benen met cooling gel. ze heeft namelijk oo vreselijke stalbenen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:24

Mijne kan in het begin ook stijf zijn, maar na 10 minuten loswerken gaat dat wel best, en als je elke keer goed loswerkt dan blijft ie ook lossen ( tenminste dat gevoel heb ik want hij is niet zo stijf meer als eerst)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:44

Ik heb hele goede ervaringen met Muscle Base van Cavalor. Vitamine E + Selenium had veel minder effect bij mijn paard.
Kijk anders hier eens

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:30

Weet je wat echt goed helpt!

Arti Horse!

Wij gebruiken het nu voor een pony die echt heel erg stijf was, en daardoor zijn spieren vernielde

we geven hem nu arti horse en hij is lang niet meer zo stijf meer. hij is nu soepel door zijn hele lichaam.

Door arti horse krijgen we er nu eindelijk een echte middendraf uit en kan ie eindelijk zijn hals strekken. Hij is gewoon heel veel soepeler geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:57

Wij gebruiken als een paard gewerkt heeft van die spierbalsam voor paarden, da's echt een wondermiddel. Ze komen de keer erop veel sneller op gang en hebben lang niet zoveel spierpijn meer.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:23

anydale schreef:
Weet je wat echt goed helpt!

Arti Horse!

Wij gebruiken het nu voor een pony die echt heel erg stijf was, en daardoor zijn spieren vernielde

we geven hem nu arti horse en hij is lang niet meer zo stijf meer. hij is nu soepel door zijn hele lichaam.

Door arti horse krijgen we er nu eindelijk een echte middendraf uit en kan ie eindelijk zijn hals strekken. Hij is gewoon heel veel soepeler geworden!


Wat is dat en waar kun je het krijgen? Mijn paard is aan het begin ook vaak een beetje kort en dat wordt later wel weer beter. Ik heb er onlangs een alternatieve genezer naar laten kijken. Die heeft hem ook acupunctuur gegeven en druppels gegeven. Of het werkt ben ik nog niet helemaal over uit. Hij lijkt inderdaad wel soepeler te worden, maar dat kan ook komen doordat mijn instructrice hem nu regelmatig rijdt, dus ik ben ook nog wel een beetje zoekende...