Vraag mbt brok en hooi, advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Vraag mbt brok en hooi, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 17:10

Ik heb een bijna 2 jarige arabier. Hij krijg 2 keer een halve kilo brok. Verder veel hooi....... Dat is het nu net.....

Nu kom ik er gister achter dat het hooi wat hij nu krijgt erg vet is. Had veearts tegen stalgenoot gezegd, nl.
En VA had ook gezegd dat de brok daarbij aangepast moet worden....

Hoe moet ik dit nu doen met brokken?

Jaarling ziet erg goed uit, glanst, is fit ed. Hij heeft mooi bol buikje wanneer hij hooi heeft gegeten (is logisch), maar als hij poos heeft buiten gelopen, is zijn buik geslonken, en zie je zijn ribben een beetje. Niet overdreven, maar hij is niet mager en hij is niet dik. Hij krijgt veel hooi, 7 plakken per dag ongeveer (2 keer 3 en 's middags 1 plak).

Hoe zouden jullie het doen? Zouden jullie minderen met brok, omdat het hooi erg vet en rijk is? En zoja hoeveel?


Ik vraag dit, omdat ik weet dat overvoeren kwaad kan en wil geen paard met problemen ed. Ik twijfel: hij ziet goed uit, dus kan door blijven gaan. Hij ziet er goed uit, maar misschien vind zijn lichaam het om en duur een beetje teveel van het goede?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:40

Moeilijk,zelf voer ik eigenlijk ook op zicht.
Je moet inderdaad wel oppassen met dat vettige eiwitrijke spul.Als ik weet dat ze kuil 1e snee krijgt (rijk aan eiwit) blijft ze een uurtje langer op de weide en wat minder van die kuil.

Normaliter is het van de 2e snee,dat krijgt ze voor een hele dag,en verder een kilo onderhoudbrok.

Altijd in je achterhoofd houden dat ruwvoer toch het belangrijkste is,en je eventuele tekorten aan moet vullen met brok.

Ik weet niet of je al lang die hooi voert,maar als dat het geval is,en je paard is nog steeds gezond,lijkt het mij niet zo'n probleem.
Als je twijfelt kun je misschien eens kijken voor een andere ruwvoeder,die minder eiwitrijk is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 17:46

KellyenXena schreef:
Ik weet niet of je al lang die hooi voert,maar als dat het geval is,en je paard is nog steeds gezond,lijkt het mij niet zo'n probleem.
Als je twijfelt kun je misschien eens kijken voor een andere ruwvoeder,die minder eiwitrijk is.


Ik voer dit hooi nu ruim een maand. Hij oogt gezond, maar ik weet niet hoe zijn lichaam gaat reageren op de hoeveelheid na een poos (lees: maand of 3)? Straks sta ik met een hoefbevangen paard bijv....
Dat is mijn zorg op het moment. Zeker, omdat de veearts had gezegd dat dit erg vet hooi was en dat een stalgenoot haar paard acute spierbevangen heid heeft gekregen. Daarom waarschuwde de veearts voor het hooi en de combinatie met de hoeveelheid brokken (gold voor alle paarden zei hij).... Dit zette mij een beetje aan het denken...
Overigens: de acute spierbevangenheid komt niet door het hooi, andere factoren waarschijnlijk

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:47

Het kan een aantal maanden duren voordat het paardenlichaam echt gewend is aan het voer..
Ik zou dan inderdaad het advies van jou Da maar opvolgen.Als hij al zegt dat het niet bevordelijk is..
Misschien is een goede vervanging dan kuil 2e snee..(weinig eiwit->vetten)
De mijne doet het er prima op, ik geef het al een jaar onbeperkt en ze doet het er prima op!
In ieder geval wel goed van je,dat je er over nadenkt.
Succes hoor

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 22:38

Ik wil het liefst niet overgaan op kuil.... Heb net jaarvoorraad hooi nl. Ik ga even bellen met VA en vragen.
Bedankt voor je reactie Lachen

Nog meer suggesties?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 19:22

**schopje** nog meer suggesties zijn welkom....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 01:03

Ik vind eigenlijk dat hij voor een paard in de groei weinig voeding krijgt. Hij krijgt perfect veel hooi maar ik weet niet of hij ook lekker op het gras komt. Omdat je zegt dat hij als zijn buikje wat geslonken is je zijn ribbetjes kunt zien zou ik de hoeveelheid brok (basisbrok) iets verhogen naar 2x3/4e kilo.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat het hooi vet is. Krijgt hij soms kuil dan? Als dat zo is dan krijgt hij te rijk en kun je of minderen of overgaan op overjarig hooi. Daar moet hij heeel lang op kauwen en heeft niet zoveel voedingstoffen.
Omdat je paardje nog zo jong is is de kans op spierbevangenheid nog niet zo groot, dat is als je hem alleen nog maar licht werk laat doen. Er is wel degelijke een relatie tussen de voeding en spierbevangenheid. Dagelijks hard werken en ineens vakantie met hetzelfde dieet is vragen om moeilijkheden.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 09:51

onze arabier krijgt of 2 kilo of 1 kilo de laatste tijd 1 kilo en hij is 1.5 jaar daarbij krijgt hij nog 3 plakken hooi en staat smiddags op de wei

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 11:07

mrie schreef:
Ik vind eigenlijk dat hij voor een paard in de groei weinig voeding krijgt. Hij krijgt perfect veel hooi maar ik weet niet of hij ook lekker op het gras komt.

Hij staat buiten halve dagen. Geen gras....

Omdat je zegt dat hij als zijn buikje wat geslonken is je zijn ribbetjes kunt zien zou ik de hoeveelheid brok (basisbrok) iets verhogen naar 2x3/4e kilo.

Is inmiddels verhoogt tot 700 gram 2 keer

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat het hooi vet is. Krijgt hij soms kuil dan?

Hij krijgt hooi wat voor het maaien 2 keer bemest is. Het is erg eiwitrijkhooi, schijnbaar....
Als dat zo is dan krijgt hij te rijk en kun je of minderen of overgaan op overjarig hooi. Daar moet hij heeel lang op kauwen en heeft niet zoveel voedingstoffen.

Omdat je paardje nog zo jong is is de kans op spierbevangenheid nog niet zo groot, Gelukkig..... Lachen dat is als je hem alleen nog maar licht werk laat doen. Er is wel degelijke een relatie tussen de voeding en spierbevangenheid. Dagelijks hard werken en ineens vakantie met hetzelfde dieet is vragen om moeilijkheden.


Ik ga even bekijken hoe hij het doet op de hoeveelheid brok die ik hem nu geef....
Bedankt voor je reactie Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:00

Jonge dieren die dus nog in de groei zijn, krijgen niet gauw een teveel aan eiwitten binnen. Problemen als bevangenheid op hoef en/of spier komen voor bij volwassen, uitgegroeide dieren. Dus niet bij 2 jarigen. Ik geloof niet dat je met iets vetter hooi dan normaal in de problemenzone komt.

Wat ik lees mag jouw paard heus wel ietsjes dikker raken. Geen probleem. Ik lees dat je paard een goed glanzende vacht heeft, en verder er prima uitziet. Welnu, dan zou ik het rantsoen lekker zo laten!

Je hoeft niet bang te zijn voor problemen vanwege teveel eiwit. Wel als je paard 4 jaar oud is, maar nu nog niet. Lekker voeren, en zorg dat hij niet moddervet wordt. Beetje vet is niet erg, zeker als er winter komt. Controleer de losheid van de manenkam; dat is de plaats waar eiwit en/of vet zich makkelijk gaat ophopen. Is die los en flexibel, is er niets aan de hand.

Maar eh..hooi van dubbelbemest grasland eerste snee; dat is eigenlijk geen paardenvoer, wellicht dat je daar met je stalhouder over kunt spreken. Want de volwassen paarden in de stal kunnen wel in problemen komen door dergelijk voer...

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:19

ik ga tot op zekere hoogte met Dees mee. Ik zou de brok minderen, bijvoorbeeld naar 2x 1/3kg. Iets minder hooi lijkt me ook niet echt een probleem, bijvoorbeeld naar 5 plakken per dag.
Belangrijk is echter om naar je paard te kijken. Een twee-jarige mag best aan de magere kant zijn, zolang de vacht er goed uitziet en het paard fit reageert. Ik zou in stapjes minderen, eerst wat minder brok en dan kijken hoe hij reageerd, dan wat minder hooi en ook weer kijken. Merk je dat het paard achteruit gaat, dan voer je te weinig en begin je met hooiransoen opvoeren.
Let er wel op dat het paard voldoende vitaminen en mineralen krijgt, kijk dus op de zak wat er precies in het voer zit.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 19:37

Bedankt voor de reacties! Ik heb er echt wat aan (zo hoort het ook Knipoog )!

Over het hooi.... Ik wist dat niet dat 2 keer bemest hooi geen hooi was voor paarden eigenlijk. Weer iets geleerd en ik kijk daar dus in de toekomst wel beter naar!

Zoals ik al zei is mn paard gewoon fit en ziet er heel goed uit. Maar ik ga de brok verhogen en de hoeveelheid hooi wel wat verminderen met een plak of 2/3 per dag.... Even kijken hoe dit zo gaat en kan ik het altijd weer opvoeren als hij invalt oid met het hooi...

Uhm over de vitaminen en mineralen..... Hij krijgt suplementen bijgevoerd. Weet niet hoe dat heet, is van Sectolin oid. Zit alles in. Van vitamine a tot zink Knipoog

Is me al een geruststelling dat jonge paarden geen spierbevangenheid kunnen krijgen oid.....

Plaats even foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet:

Afbeelding

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:47

SymO schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik heb er echt wat aan (zo hoort het ook Knipoog )!


Is me al een geruststelling dat jonge paarden geen spierbevangenheid kunnen krijgen oid.....


Het kan wel, ik heb het een keer gezien. Maar dat was een 2 1/2 jarige zogende merrie.
Hij ziet er prima uit hoor!

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:06

SymO schreef:
Plaats even foto om te laten zien hoe hij er nu uitziet


Dat paard zou ik niet meer biks voeren, ziet er vet zat uit. Geef hem, met beleid, wat beweging (niet longeren) en hou dan je huidige voerschema aan (of minder iets op de biks).