Hmm verveling op stal is misschien een aspect, maar ik denk niet dat het er zo onwijs veel mee te maken heeft. Zeker niet als ze van acht tot vier buiten staat. Wilgetakken zijn leuk, en zullen haar zeker even zoet houden, maar de kans bestaat dat ze daarna nog erger om aandacht gaat vragen, omdat ze doorheeft dat ze dan weer wat leuks krijgt: aandacht, een speelbal, een wilgetak. Wanneer ze schopt, tegen de wand van haar stal, doet ze dat, omdat ze dan aandacht krijgt.
Ze wordt jaloers op andere paarden, omdat zij dan aandacht krijgen, en zij niet. Grof gezegd, is ze gewoon een verwende puber. Ik blijf bij mijn standpunt 'een verzorger, fulltime' maar wanneer er twee mensen zijn, kan het ook goed gaan, mits die twee consequent hetzelfde reageren op haar gedrag, en alle anderen, die haar niet verzorgen, helemaal niet op haar reageren, en haar dus ook niet af en toe een aai geven ofzo.
Verder denk ik voor een paard van drie, elke dag longeren te veel is, ook al heeft ze veel energie. Tijdens het longeren, leert ze vanalles nieuw (de commando's, de omgeving, de mensen, de rondjes, enz) en wanneer ze gelijk de volgende dag weer moet, heeft ze geen tijd meer om al die nieuwe informatie te verwerken.
Het zou heel goed kunnen dat ze daarom zo 'sjaggo' is. Voor zo'n jong paard is drie a vier keer trainen in de week, eigenlijk al veel. Dat jullie haar conditie willen verbeteren, is begrijpelijk, maar daar kun je beter wat later pas mee beginnen, wanneer ze eerst alles rustig heeft geleerd.
Verder, het allerbelangrijkste: haar schoppen, happen, gillen, alles, NEGEREN. Als ze schopt, is men snel geneigd haar te straffen, en afgezien van het feit dat ze nog in haar levensfase is waarbij je niet moet straffen, maar belonen als ze het goed doet, zal ze die straf ook zien als aandacht. Er is weer iemand naar haar toegekomen, die eerst met een ander paard bezig was. joepie, overwinning... vanuit haar oogpunt dan.
You don't need eyes to see, you need vision. De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen