Vervelend gedrag-- wat nu:s?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:16

klinkt als een alfa-typje... als ze in de wei staat, de baas over alle paarden, als ze op stal staat... over mensen...
Ze wordt duidelijk al aangepakt, maar ik denk dat er 1 persoon moet komen, die haar elke dag doet, en haar goed laat merken dat dat menspersoon de alfa is, en zij niet. en pas als ze dat van dat ene persoon accepteerd, ook andere 'eraan laten komen'.

maar kan het zijn dat ze zo moeilijk is met rijden doordat ze pijn heeft ofzo? dat kan opzich ook haar gedrag (iig tot op zekere hoogte) verklaren (eventueel verklaart de reactie van de mensen in haar omgeving de rest). Heeft er al een dierenarts naar gekeken?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:09

Het is jammer dat ik zo ver weg woon... Ik heb altijd een zwak gehad voor de paarden met problemen, dus degenen waarbij je nog niet eens veilig hun stal binnen kan komen of iets dergelijks... En ik heb momenteel niets aan paarden (op manege 1x in de week na) dus tijd zat... (lees: leegte, en ik verveel me dood Knipoog )
Nou ik blijf iig dit topic ff volgen, laat ons weten hoe t gaat!
xx hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:48

Lachen thnx, en als je echt helemaal niets meer weet, kan ik in mijn buurt heel misschien wel een stal met land vinden, kan ze n tijdje komen logeren... Knipoog maar dat is echt een laatste redmiddel, want als paardeneigenaar laat je je paard niet zomaar naar een vreemde gaan

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:28

Hmm verveling op stal is misschien een aspect, maar ik denk niet dat het er zo onwijs veel mee te maken heeft. Zeker niet als ze van acht tot vier buiten staat. Wilgetakken zijn leuk, en zullen haar zeker even zoet houden, maar de kans bestaat dat ze daarna nog erger om aandacht gaat vragen, omdat ze doorheeft dat ze dan weer wat leuks krijgt: aandacht, een speelbal, een wilgetak. Wanneer ze schopt, tegen de wand van haar stal, doet ze dat, omdat ze dan aandacht krijgt.
Ze wordt jaloers op andere paarden, omdat zij dan aandacht krijgen, en zij niet. Grof gezegd, is ze gewoon een verwende puber. Ik blijf bij mijn standpunt 'een verzorger, fulltime' maar wanneer er twee mensen zijn, kan het ook goed gaan, mits die twee consequent hetzelfde reageren op haar gedrag, en alle anderen, die haar niet verzorgen, helemaal niet op haar reageren, en haar dus ook niet af en toe een aai geven ofzo.

Verder denk ik voor een paard van drie, elke dag longeren te veel is, ook al heeft ze veel energie. Tijdens het longeren, leert ze vanalles nieuw (de commando's, de omgeving, de mensen, de rondjes, enz) en wanneer ze gelijk de volgende dag weer moet, heeft ze geen tijd meer om al die nieuwe informatie te verwerken.

Het zou heel goed kunnen dat ze daarom zo 'sjaggo' is. Voor zo'n jong paard is drie a vier keer trainen in de week, eigenlijk al veel. Dat jullie haar conditie willen verbeteren, is begrijpelijk, maar daar kun je beter wat later pas mee beginnen, wanneer ze eerst alles rustig heeft geleerd.

Verder, het allerbelangrijkste: haar schoppen, happen, gillen, alles, NEGEREN. Als ze schopt, is men snel geneigd haar te straffen, en afgezien van het feit dat ze nog in haar levensfase is waarbij je niet moet straffen, maar belonen als ze het goed doet, zal ze die straf ook zien als aandacht. Er is weer iemand naar haar toegekomen, die eerst met een ander paard bezig was. joepie, overwinning... vanuit haar oogpunt dan.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:40

Het is logisch dat het gedrag eerst erger wordt, als je het negeert. Ze heeft tenslotte altijd geleerd dat als ze schopt, ze aandacht krijgt. Wanneer ze dan ineens geen aandacht krijgt, terwijl ze schopt, ja dan maar harder en vaker schoppen. Dan moet je het gewoon blijven negeren, en het persoon dat haar 'hoort te doen', moet ook alleen naar haar toegaan als ze rustig is. Wanneer je dat consequent volhoudt, zal ze leren, dat ze aandacht krijgt, wanneer ze rustig is, ipv wanneer ze dr stal afbreekt.
Negeren of belonen, dat is het belangrijkste. Negeren is niet te moeilijk, maar vergeet haar dus niet te belonen als ze het goed doet!!
grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:56

Haha wij helpen je wel het actief te houden hoor Knipoog
hoe gaat het nu? Of wordt ze nog steeds hetzelfde behandeld als eerst? (Niet dat ze slecht behandeld werd, maar ik bedoel eigelijk of jullie haar nou negeren of iets dergelijks)

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:41

Ik wil, maar doe dat anders met pb'tjes, als ik de enige ben zeg maar... Oppassen met te veel beweging he, geef haar de tijd te verwerken wat ze net geleerd heeft Knipoog

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pretty en 37 bezoekers