Vraagje over biks.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Vraagje over biks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 21:10

Mijn paard krijgt momenteel ' s ochtends en ' s avonds beide keren driekwart kilo biks , dus ongeveer anderhalve kilo per dag. Dit is de basisbrok van Pavo , dus het laagste van het laagste qua energie (?).
Ze komt elke dag een uur of 5 buiten en kan dan echt rennen en gek doen, als ik dan 's avonds haar nog even los gooi in de bak of wil longeren barst ze van de energie. Ik ben niet heel intensief met haar aan het rijden , doe wat aan Natural Horsemanship op de grond en rij af en toe ong. een half uurtje ( merendeel stap ).
Maar omdat ze zo energierijk is zei iemand dat ik beter over kon gaan op de ponybrok van bijv. Subli ( ik ken ook geen andere ponybrok ), dat ze daar wat rustiger van zou worden.
Nu vraag ik me af of dit echt zo'n groot verschil is, basisbrok of ponybrok ? Als dat zo is wil ik natuurlijk best op ponybrok overstappen.
Oja, mijn paard is een 6 jarige dravermerrie van 1.56 hoog.
Ik hoop dat jullie advies kunnen geven...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:14

basisbrok zit geen of weinig haver in volgens mij,zodat ze er niet fel van worden. in ponybrok zit nog minder energie. maar je geeft juist brok om de extra energie, misschien kun je 1 kilo per dag geven?
het kan ook best zijn dat je draver gewoon fel van karakter is, dan kun je er dus niks aan doen.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:20

1 1/2 kilo voor een paard wat (bijna) geen arbeid verricht vind ik eigenlijk vrij veel.
Ik zou er 1 kilo brokken van maken.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:21

vind ik heel enorm veel te veel! 2 opties, of voer minderen en kuilgras opvoeren of een keer je zadel uit het stof trekken en gaan rijden!

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:07

Ja, ik denk ook dat het best zou kunnen dat het aan het karakter van je paard ligt. Mijn paard reageerd ook erg druk, door de biks, die krijgt hij dus niet zo veel. Hij loopt wel veel dus ik voer hem s'ochtends een halve kilo, s'avonds een halve kilo biks (pavo energie) en dan krijgt hij van mij (in wintertijd) 1,5 kilo meusli(schrijf je zo toch?!) of 1 kilo slobber na het werken. Daarnaast krijgt hij nog een paar wortels. Dan zit ik op zo'n drie kilo.Hij loopt er super op! En ik vind het wel lekker voor 'm, een beetje verschil in het voedsel. Groetjes

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 23:29

Bedankt voor jullie reacties !! OK dan! Ik voer dus ook veel teveel..... Ik voerde eerst een halve kilo per keer , maar dacht dat dat wat weinig was , niet voor haar energie maar gewoon wat haar bouw betreft, zeg maar, ze is absoluut niet te zwaar maar ik dacht dat ze niet minder zwaar moest worden dus haar biks wat opvoeren, maar biks gaat dus eigenlijk toch hoofdzakelijk om de energie . Verward Het klinkt allemaal misschien erg onwetend Bloos maar mijn ervaring met een eigen paard is nog niet zo heel uitgebreid en soms heb ik gewoon wat advies nodig. Ze krijgt ook een keer of drie hooi op een dag , dus de biks zou eigenlijk nog minder kunnen dan een halve kilo ? En dan misschien af en toe wat slobber , of dat maar helemaal niet ?
Ik denk idd dat het ook met het karakter te maken heeft , 2 vriendinnen hebben ook dravers en die zijn echt veel rustiger , lang niet zo "fris", (mijn paard heeft ook op de baan gelopen en die anderen niet, misschien is dat ook een verschil (?)
Irish_lady : misschien heb ik wel een reden dat ik (nog) niet zo veel rij op mijn paard ?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:38

misschein kan je Hippostar Horsekwik geven dat is eiwitarm!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:18

Als ik mijn draver van 18 jaar bix geef, springt hij over me heen. Hij krijgt alleeen kuil en oud brood en als ik geen brood heb maismeel. Nog is hij het snelste paardje uit het bos.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 11:29

Maar missen ze niks in hun voeding als ze helemaal geen biks krijgen ? Moet je dat dan niet aanvullen met het een of ander ?
Iig ben ik er nu wel achter dat ze dus veel te veel krijgt, maar om nu helemaal geen biks meer te geven..... Maar dat zal mijn gevoel wel zijn.
Ze krijgt 3 keer op een dag hooi en elke dag ik er ben en ze heeft niks ,krijgt ze van mij ook altijd nog hooi en een appel en winterpeen.
Echt bedankt hoor voor jullie reacties ! Dat maakt het toch alweer wat makkelijker om iig haar biks te verlagen, denk toch dat ik ponybrok ga geven en dan 2 keer op een dag een handje ofzo....

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:40

Het verschil zou ik eigenlijk niet weten.
Probeer idd een tijdje wat minder voer mischien dat het wat beter gaat.
Kan idd ook aan het karakter liggen.
Ze komt er in ieder geval genoeg uit.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:54

en mischien toch meer aan het werk zetten, vaker en intensiever gaan en anders gaan longeren

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:01

Ik zou sowieso niet in een keer stoppen met biks voeren, dat is vragen om problemen. Het is wel een goed idee om geleidelijk aan over te gaan op een rantsoen van meer ruwvoer en minder krachtvoer.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:10

ik zou ook verlagen in het voer, maar bij je gewone brok blijven, 2 handjes ponybrok is zo van het ene uiterste in het andere, dan liever 2 handen basisbrok, zit net wat meer in( een draver heeft ook een andere bouw dan een pony, en als ze buiten staat heeft ze die extra energie die in de basisbrok zit toch ook een beetje nodig om warm te blijve he)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:16

nee in principe kunnen ze zonder bix.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:24

Onze niet koersende dravers staan geloof ik ook op 1 kilo maximaal(de jaarlingen zeg maar)...die doen in feite ook niks...gewoon met verminderen met voer en je ziet zelf echt wel wanneer je paard minder nodig heeft(wordt ze dunner of dufffer?)...Mijn halfzusje Knipoog (ook van Nevele Impulse) heeft de gewoonte om juist te dik te worden :S

cherise
Berichten: 143
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:52

hoi ook ik heb een draver ze is 4 jaar 154 hoog
wij rijden dresuurmatig met de zij krijg 2 kilo pavo conditiner per dag
met lekker fruit en 4 plakken hooi daar doet ze het harstikke goed op

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 22:20

Ze is absoluut niet te dun maar ook zeker niet dik , Haha! dus ik denk dat ik geen ponybrok ga kopen maar gewoon de basisbrok wat ga verminderen naar iets minder dan een halve kilo per keer.
Ik doe Natural Horsemanship grondwerk met haar, dit gaat echt stapsgewijs ( bij ons dan , zie eventueel profiel ) en daarom rij ik nog niet veel op haar , en als ik haar longeer dan is dat ook meestal zo'n 20 minuten , ze werkt nog niet veel maar dat ben ik wel aan het opbouwen.
Hoe heet jouw paard ruitje ?