Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:25

Ik weet nog steeds niet hoe het nu zit.
Ik wil wel dat mijn pony's alle medicijnen kunnen gebruiken indien nodig maar ik wil ze ook kunnen laten slachten i.p.v. inslapen.
Of ik dan voor dat slachten geen geld krijg en zelfs moet betalen maakt mij dan niets uit.


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:40

Wat voor soort medicijnen worden straks verboden voor slachtpaarden?
Ik zat vorig jaar wel met een wachttijd van een maand toen ik er eentje moest laten slachten maar dat was in dat geval geen probleem.
Zijn al dat soort medicijnen straks "verboden" of komt er een duidelijke lijst?

Ook ben ik benieuwd hoe verzekeringen hier straks mee omgaan.


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:00

Citaat:
Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Als dit niet het geval is, is er een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar om het paard te behandelen als het ziek is.

Van de site PVE Paspoort

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:18

Er staat op de site van PVE toch duidelijk dat er voor paarden die niet voor menselijke consumtie worden aangemerkt, veel meer diergeneesmiddelen gebruikt mogen worden.

Voor mij dus een reden om ze niet voor menselijke consumtie te laten registreren.
Zou mooi zijn, voor die €350 wat je van de slacht misschien krijgt, zouden mijn pony's bepaalde behandelingen niet kunnen krijgen?
Ook kan ik nog nergens een lijst vinden van geneesmiddelen die niet meer gebruikt mogen worden Verward

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:25

MarijeR schreef:
Citaat:
Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Als dit niet het geval is, is er een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar om het paard te behandelen als het ziek is.

Van de site PVE Paspoort

Meteen bovenaan deze pagina.
[edit]bij de link "vragen over het paspoort", de directe link pakt hij niet Verward[/edit]

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:07

Ik heb vandaag eens het stamboek (NWPCS) gebeld. Ik heb dus bij al mijn welsh pony's paspoorten, een deel engels en een deel Nederlands.
Als ik ze nu laat chippen moet ik dus de paspoorten en papieren opsturen.
Wil ik best doen hoor, maar toen ik vroeg wat ik in de tussentijd met de pony's moest doen (paspoorten zullen met het werktempo van het NWPCS en de verwachtte chip-drukte niet binnen enkele dagen terug zijn) was het even stil.
Ik wil straks gewoon met mijn pony's kunnen reizen, in NL en ook naar het buitenland.
Ik zit er dus niet op te wachten alle papieren straks weer een tijd (lees maanden) kwijt te zijn. Door dat soort geintjes heb ik o.a. al dat basisentingen niet geregistreerd zijn, paspoort lag op het stamboekkantoor...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:20

Bij het welsh stamboek willen ze idd alle veulens volgend jaar chippen.
Ze weten alleen nog niet hoe...
Vanuit het stamboek is er nog niemand die dat mag doen en ze zijn er ook nog niet uit of ze de veulencontroleurs die cursus laten doen.
Tegen mij zei ze dat ik mijn eigen DA maar moest vragen...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:02

Ik denk eerder dat er straks via de zwarte handel een hoop paarden en pony's naar het buitenland vertrekken op niet echt legale manieren.
Omdat ze in NL niet meer geslacht mogen worden en er in het buitenland waarschijnlijk veel minder streng gecontroleerd zal worden dan in dit burocratische landje...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:18

Ik moet voor mijn 28 jarige ruin een paspoort aanvragen. Als ik dan kies voor "menselijke consumptie" mag dat.
Wil jij niet weten wat hij in die 28 jaar aan medicijnen heeft gehad...
En ik denk niet dat 28 jaar nog lekker vlees opleverd Knipoog

Alane, ik heb vanmorgen het stamboekkantoor gebeld en o.a. gevraagd hoe het zit met chippen.
Ik ga niet ieder jaar met alle veulens naar de keuring maar laat er ook aan huis schetsen. Die schetser mag NIET chippen en vanuit het stamboek zijn ze ook nog niet bezig om de veulencontroleurs daarvoor op te leiden. Misschien dat een veulencontroleur uit een andere regio wel een cursus (zelf of voor een ander stamboek) heeft gedaan.
Ik ben benieuwd of je vanaf volgend jaar idd op stamboekkeuringen kan laten chippen, ze roepen dat namelijk al vanaf '98 maar ik heb ze nog niet bezig gezien op keuringen van het welsh stamboek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poldermenner, posje, Zephyr en 36 bezoekers