lang lichaam = zwakker tot rugproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

lang lichaam = zwakker tot rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 16:38

Hallo,

ik heb eens gehoord dat een lange rug (lang paardenlichaam) zwakker is en kan leiden tot rugproblemen. Is dit veelal aan de orde of valt het wel mee? Is het waar wat ik gehoord heb?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:46

Een paard met een lange rug hoeft niet altijd rugproblemen te hebben maar het komt helaas wel vaak voor.

Dat heeft vooral te maken met de manier van rijden. Een paard met een lang lichaam is vaak minder verzameld en laag rond te berijden dan een mooi compact paardje.

Of een lange rug standaard zwakker is weet ik niet. Ik denk dat het puur ligt aan verkeerd gebruik van de rug.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:28

Wij hadden op de manege inderdaad een paard met een lang lichaam en die was vaak teugelkreupel. Ik denk ook niet dat zo'n paard een goed manegepaard kan zijn, gezien de ruiters die erop komen. Uiteindelijk hebben ze hem om andere redenen in moeten laten slapen... Huilen Huilen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:56

Lange rug is idd zwakker dan korte rug. Immers een lange zweep kan je ook verder doorbuigen als een kortere zweep. is logisch. Een paard met een lange rug heeft meer moeite met voltes en verzameling, je bent langer bezig ze sterker te maken in rug en lendenspieren.
Staat tegenover dat een paard met een kortere rug weer mee moeite heeft met buigen, vaker minder soepel rijd, en misschien weer eerder beenklachten krijgt.
Elk voordeel heb immers z'n nadeel, of niet dan?!

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:46

Ik heb een lang paard, en inderdaad veel problemen daaraan ondervonden. Verzameld rijden is veel lastiger dan op een compact paard, omdat de hele rug dan bol gemaakt moet worden. Ook heeft ze last van een "merriebult" (term heb ik hier geleerd..). Die heeft ze gekregen daar het bevallen. Door de weeen is de rug wat weggedrukt bij het bekken.

Nee als ik zou mogen kiezen dan zou mijn volgende een mooie compacte zijn.. Lachen

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:42

Ja we hadden inderdaad ook een paard op de manege met een te korte rug! Die heeft erge rugklachten gehad waar hij agressief van werd tegen de andere paarden. Er was helaas niks meer aan te doen, alhoewel ze het lang hebben geprobeerd... Die hebben ze dus ook in laten slapen, pasgeleden nog...