Wie heeft er ervaring met dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Wie heeft er ervaring met dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 13:30

Ik kwam op internet de Thorowgood Griffin Selecta tegen. Het is een zadel waarvan je de wrongen kunt verwisselen, zodat je er een dressuur-, vzh- of springzadel van kunt maken. Ik vond het wel erg slim bedacht eigenlijk, maar ik vraag me af of het werkt.
Wat denken jullie?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 16-12-03 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

friesepaard

Berichten: 861
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:31

ík vind het een mooi zadel maar ik heb er nog nooit van gehoord,maar het is wel makelijk dat je de wrongen ervan kunt verwisselen

yvonco
Berichten: 199
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:49

hoi ik heb een verzorg paard gehad een tijdje terug en die had ook zo'n zadel.
Ik kan je zeggen dat het helemmal niet handig is ze gaan op een gegeven moment los zitten en het zadel zit voor geen meter.
dan kan je beter een wintec kopen dat zit dan nog iets beter.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 11:03

yvonco schreef:
hoi ik heb een verzorg paard gehad een tijdje terug en die had ook zo'n zadel.
Ik kan je zeggen dat het helemmal niet handig is ze gaan op een gegeven moment los zitten en het zadel zit voor geen meter.
dan kan je beter een wintec kopen dat zit dan nog iets beter.


Wat gaat er precies los zitten en welke Wintec vind je beter? Ik hoorde dat Wintec ook zo'n soort systeem heeft, maar ik ken dat type niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 13:55

In ieder geval de Wintec 2000 vzh zoals mijn zadel heeft de voorloper van dit. Dan heb je een soort losse wrongen als het ware. Vergelijkbaar met het "dressuurwrong" in het plaatje. En die kan je dan onder het zweetblad verplaatsen, dus geheel vanvoren, maar ook meer naar achteren, alsof het een dressuurzadel moet wezen. Dit zadel heeft een apart ingesneden zweetblad, ik vraag me af, hoe dat rijdt, als je geen losse wrongen meer hebt (kapot, kwijt, enz.) Bij de Wintec maakt het niet uit of je ze eronder steekt of niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 13:59

Volgens mij staat dat zadel niet op de site van Wintec Maya, weet jij misschien waar ik daar meer info over kan vinden?

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:20

Het schijnt dat het heel goed op haflingers en friezen past.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:09

de oudere type wintecs(tenminste mijn wat oudere wintec 500) hebben dat geloof ik hoor.. het stukje bij de kniewrong onder het zweetblad is gemaakt van zwart zacht spul. je kan bij de ruitershop losse opzetstukken kopen. zijn gewoon dingetjes met klitteband op de onderkant die je er op elk gewenste manier op kunt zetten.. of het zit weet ikniet Haha! ik weet iig dat mijn wintec de mogelijheid daartoe heeft.. maar het lijkt mij nogal onstabiel op den duur(vuil tussen het klittenband enzo0

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 15:10

gekke_koei schreef:
de oudere type wintecs(tenminste mijn wat oudere wintec 500) hebben dat geloof ik hoor.. het stukje bij de kniewrong onder het zweetblad is gemaakt van zwart zacht spul. je kan bij de ruitershop losse opzetstukken kopen. zijn gewoon dingetjes met klitteband op de onderkant die je er op elk gewenste manier op kunt zetten..


Dat is wat anders dan dit systeem dus. Volgens mij had Wintec nog wat anders, maar ik kan er niets over vinden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:13

Tessebes schreef:
Dat is wat anders dan dit systeem dus. Volgens mij had Wintec nog wat anders, maar ik kan er niets over vinden.

Wintec heeft idd losse kniewrongen die je om kan wisselen.. dus dikke wrongen, dunne, meer richting dressuur, meer richting springen enz..
In principe is het systeem hetzelfde als de Griffin.. verwacht niet al te veel van het verschil tussen de 2 wrongen bij de Griffin.. je maakt er niet echt een dressuur of springzadel van, je verandert alleen de wrongen.

Ik heb bij mijn wintec trouwens de wrongen er volledig afggesloopt.. zit veel fijner! Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:00

Ik heb dit zadel ook met de bijbehoordende losse wrongen, en ik heb ze er vanaf gehaad. Ik heb er 4 2 voor de voorkant en 2 voor de achterkant.

Zelf vind ik het prettiger rijden zonder die wrongen, maar iemadn anders die er een tijdje op gereden heeft vond het juist prettiger als ze erop zaten.

het is dus persoonlijke smaak. maar het zadel zit wel lekker zacht.

yvonco
Berichten: 199
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:04

Tessebes"]
[quote="yvonco schreef:
hoi ik heb een verzorg paard gehad een tijdje terug en die had ook zo'n zadel.
Ik kan je zeggen dat het helemmal niet handig is ze gaan op een gegeven moment los zitten en het zadel zit voor geen meter.
dan kan je beter een wintec kopen dat zit dan nog iets beter.


Wat gaat er precies los zitten en welke Wintec vind je beter? Ik hoorde dat Wintec ook zo'n soort systeem heeft, maar ik ken dat type niet.
[/quote]


De wrongen gaan los zitten
welke wintec weet ik niet maar als je een niet al te duur zadel wilt hebben dan kan je ook in de divoza kijken naar een rossner amerika,
dat zadel heb ik zelf gehad voor mijn pony en die zaten perfect.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 11:07

Ik hoef nog geen zadel hoor. Ik vond dit zadel gewoon een grappig idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:20

Ik heb een tijdje een paard gereden voor een kennis, zij had dit zadel ook.
Ik vind het erg goed werken! Als je het zadel goed onderhoud dan gaat het werkelijk jaren mee!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 11:22

Ik heb zelf al meerdere zadels van Thorowgood gehad en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Ik heb een Maxam vzh gehad en een Supra dressuur. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik ze heb doorverkocht, maar ja, je kan niet in de toekomst kijken he?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:26

Tessebes schreef:
Ik heb zelf al meerdere zadels van Thorowgood gehad en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Ik heb een Maxam vzh gehad en een Supra dressuur. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik ze heb doorverkocht, maar ja, je kan niet in de toekomst kijken he?!


Normaal gesproken was ik niet zo te spreken over de kwaliteit van Thorowgood, maar dit zadel heeft mijn mening doen veranderen!

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:39

Ik ben een tijd geleden naar dit zadel aan het kijken geweest. Mooi systeem, zat lekker (op een zadelbok, ik heb er niet mee gereden). De wrongen zijn bevestigd met twee drukknoopjes en klitteband. Omdat ik een driejarige heb, heb ik toch maar een wintec met verstelbare boom genomen, maar tegen de tijd dat Tiq helemaal uitgegroeid is zou het met niets verbazen als ik onmiddelijk naar de eerste de beste 'Selecta-verkoper' ren. Nu nog even hopen dat het zadel dan ook goed past.

De wintec heeft dit systeem overigens helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:46

Cupid schreef:
De wintec heeft dit systeem overigens helemaal niet.


Jawel hoor! Ik heb er laatst nog een zien liggen in de sportzaak onder de Amsterdam Arena

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:04

Ik kan me voorstellen dat bij dit zadel de haken voor de beugelriemen te ver naar voren zitten om een goede beenligging te krijgen voor de dressuur. Verder kan het zadel geen diepe zit hebben, want anders kan je er niet goed mee springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:18

Tessebes schreef:
Ik kan me voorstellen dat bij dit zadel de haken voor de beugelriemen te ver naar voren zitten om een goede beenligging te krijgen voor de dressuur. Verder kan het zadel geen diepe zit hebben, want anders kan je er niet goed mee springen.


Maar ik denk niet dat je zo'n zadel koopt omdat je zo graag aan dressuur doet. Anders had je wel een dressuurzadel gekocht toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:20

Sorane"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik kan me voorstellen dat bij dit zadel de haken voor de beugelriemen te ver naar voren zitten om een goede beenligging te krijgen voor de dressuur. Verder kan het zadel geen diepe zit hebben, want anders kan je er niet goed mee springen.


Maar ik denk niet dat je zo'n zadel koopt omdat je zo graag aan dressuur doet. Anders had je wel een dressuurzadel gekocht toch?
[/quote]

Ik denk dat je zo'n zadel koopt als je niet kan kiezen. Knipoog
Ik zit gewoon een beetje te denken wat de minpunten van dit zadel zouden kunnen zijn, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:23

Tessebes"]
[quote="Sorane"][quote="Tessebes schreef:
Ik kan me voorstellen dat bij dit zadel de haken voor de beugelriemen te ver naar voren zitten om een goede beenligging te krijgen voor de dressuur. Verder kan het zadel geen diepe zit hebben, want anders kan je er niet goed mee springen.


Maar ik denk niet dat je zo'n zadel koopt omdat je zo graag aan dressuur doet. Anders had je wel een dressuurzadel gekocht toch?
[/quote]

Ik denk dat je zo'n zadel koopt als je niet kan kiezen. Knipoog
Ik zit gewoon een beetje te denken wat de minpunten van dit zadel zouden kunnen zijn, meer niet.
[/quote]

Erg diep is hij niet nee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:06

Je kunt ze als het goed is kopen met een diepe of een vlakke zit, het is maar wat je zelf lekker vind, ik heb hem zelf met een vlakke zit om dat ik meer recreatief was en minder dressuur reed toen.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:10

het lijkt me wel een handig zadel maar ben niet zo thorogood achtig omdat ik de kwaliteit niet zo goed vind

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:12

Ik heb dit zadel op het Horse-Event in Deurne gezien.
Op zich is het idee heel leuk, maar qua zit merk je zeer weinig verschil als je erop zit. En ik vind het ook absoluut geen mooi zadel.