Eten paarden kerstbomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Eten paarden kerstbomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 17:37

hoi hoi,

Mijn moeder werkt op een basisschool en dus hebben we nu een trailer vol met 15 kerstbomen Haha!

Ik heb nu nog helemaal geen beschutting in m'n paardenwei en een mooie afscheiding met de voetbalvereniging zou ook niet verkeerd zijn.

Als ik deze zou kunnen gebruiken zou lekker goedkoop zijn, en bovendien blijven ze het hele jaar door vol en groen.

Maar eten de paarden eraan? Verward

Liefs Ilse

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:42

Weet ik eigenlijk niet.
Weet wel dat heel lang geleden een paard van de buren aan de schors van een denneboom heeft staan vreten. Daar zat van dat plakkerige spul op, hoe heet dat ook alweer, iig kreeg hij de volgende koliek en is hij overleden. Achteraf dachten ze dat dat de boosdoener was.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:06

Wees maar zeker dat paarden kerstbomen vreten, tevergeefs heb ik oa vorig jaar geprobeerd om onze boom aan de wei te planten, paar dagen nadien schoot er niet meer over dan een stokje in de grond ...
Op stal waar ik vroeger stond stonden ook "kerstbomen" , en daar vraten die stomme beesten van mij dus OOK van ...

Overigens nooit een zieke gehad na het eten van kerstbomen.

Als je ze besluit te planten zou ik ook meteen een goed stroomdraadje voorzien Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:13

Zeker weten dat ze er aan gaan knagen. Ik ken iemand die regelmatig dennetakken in de paddock en de box legde voor de paarden...konden ze er lekker aan knabbelen. Helaas ging een van de paarden korte tijd daarna dood. Wat bleek? Er zaten takken van Taxus tussen. En die had de eigenaar niet van een denneboom kunnen onderscheiden. Kun jij takken van een denneboom en van een taxus uit elkaar houden? Een Taxusstruik is makkelijk te herkennen. Maar een tak van een den en een tal van een Taxus? Weet jij het?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:16

als ik me niet vergis, heeft taxus bredere naalden (afgeplat) dan een SPAR
DEN herken je overal uit, dat zijn namelijk die met superlange naalden die per twee ingeplant staan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:25

Nope, er zijn ook Sparren met een brede naald die precies op Taxus lijken. Het enige verschil is dat een van beiden een witte waxstreep op de onderkant heeft (en volgens mij was dat de Taxus?)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 18:29

Afbeelding

Afbeelding

Zie jij het verschil?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:46

moeilijk Scheve mond

Nu ik er over denk, in onze wei staan een aantal dennen, en behalve de hars in manen en vacht hebben we er nooit iets van gemerkt bij de paarden. Ik geloof niet dat ze er echt van eten, maar er valt natuurlijk wel eens een tak naar beneden. Ze vinden het in elk geval zalige schuurpalen (ik iets minder, hars is iets verschrikkelijk om waar dan ook vanaf te krijgen)

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:00

gokje: de onderste is taxus

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:09

nee de bovenste is een taxus, die heeft aan de punten lichtere naalden (lichtere kleur groen dan de rest van de tak) daar zitten ook die verschrikkelijke besjes altijd aan, als ik het goed heb!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:09

nope de bovenste volgens mij.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:28

Lijkt meheel moeilijk, ik zou het er niet op wagen, straks is het heel erg giftig!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:43

Cassidy schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Zie jij het verschil?


ja, de bovenste is de taxus.
heb ik nu iets gewonnen? Knipoog

Quid

Berichten: 44
Geregistreerd: 28-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:54

Wees er maar zeker van dat paarden ervan eten.
1 van mijn paarden heeft een voorliefde voor coniferen etc.
Dus ik moet altijd goed opletten dat hij ervan af blijft.
Met kerst hadden we altijd op de bakrand in de manege kerstbomen staan
zelfs tijdens het rijden probeerde hij ze te pakken, met gevolg dat er soms een complete boom achter me aan kwam, wat natuurlijk weer leuke reacties veroorzaakte bij de andere paarden in de bak.

Helaas ken ik ook een verhaal van een Fjord die taxus had gegeten. De volgende dag lag hij dood in de wei. Zijn eigenaar had niet gezien dat er taxus in de buurt stond.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:33

Onze shets staan ook wel eens op een landje waaromheen kerstbomen staan. (niet als omheining, gewoon om te verkopen) En daar eten ze wel eens aan, we proberen dat zoveel mogelijk te voorkomen maar soms vergaan er een paar takjes van de boompjes. Er is er nog nooit eentje ziek van geweest, maar ik zou de gok niet wagen om het als omheining te gebruiken.. Scheve mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:08

Zover ik weet is het niet schadelijk, ik hoor wel eens vaker dat paarden een kerstboom in de wei krijgen om op te knabbelen omdat ze dat zo lekker vinden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:26

Kijk Summertje, en daar gaat het fout. Stel dat er wel Taxus tussen zit?

Voor de goede orde: de bovenste foto is Taxus, de onderste is Spar.
Voor degene die het goed hadden: jullie beloning is een levend paard.
En voor degene die het fout hadden....tja.....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:21

Cassidy schreef:
Zeker weten dat ze er aan gaan knagen. Ik ken iemand die regelmatig dennetakken in de paddock en de box legde voor de paarden...konden ze er lekker aan knabbelen. Helaas ging een van de paarden korte tijd daarna dood. Wat bleek? Er zaten takken van Taxus tussen. En die had de eigenaar niet van een denneboom kunnen onderscheiden. Kun jij takken van een denneboom en van een taxus uit elkaar houden? Een Taxusstruik is makkelijk te herkennen. Maar een tak van een den en een tal van een Taxus? Weet jij het?


De groei van een taxus verschilt enorm met die van een denneboom..
Daarbij is de naald van een taxus flexibeler dan die van een den/spar..
Daarnaast (tenminste viel mij op toen ik een taxus tak vergeleek met een dennetak) dat bij een den veelal van die bruine korreltje aan het begin zitten waar de tak zich weer vertakt...

En ja, paarden zijn gek op dennegroen... het naast gelegen tuincentrum (hebben altijd de bomen tegen onze afrastering aan staan) zet altijd een stuk van de weide af (in overleg) om te voorkomen dat onze pony's de halve boom kaalvreten... daarnaast hebben ze de voorkeur voor geknipte dennetakken/bomen..en niet die die nog groeien. Van die dennen die nog in de grond staan slopen ze liever de schors af, ze eten het niet maar pellen de boom gewon kaal Verward

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:40

Cassidy schreef:
En voor degene die het fout hadden....tja.....


......wordt het een eenzame kerst?

Maar ik zou zelf het risico niet nemen, stel dat je het toch even niet goed hebt ingeschat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:43

Alane schreef:
De groei van een taxus verschilt enorm met die van een denneboom.
Daarbij is de naald van een taxus flexibeler dan die van een den/spar..


De groei van een taxus verschilt idd. Maar zie jij dat als je een tak afknipt?

En de flexibiliteit van de naald is afhankelijk van het soort van de spar. Dat is geen kenmerk om een taxus en een den uit elkaar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:58

De naalden zien er anders uit, daar herken ik het verschil in Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:09

Cassidy"]
[quote="Alane schreef:
De groei van een taxus verschilt enorm met die van een denneboom.
Daarbij is de naald van een taxus flexibeler dan die van een den/spar..


De groei van een taxus verschilt idd. Maar zie jij dat als je een tak afknipt?

En de flexibiliteit van de naald is afhankelijk van het soort van de spar. Dat is geen kenmerk om een taxus en een den uit elkaar te houden.
[/quote]

Als ik de tak afknipt sowieso, ik weet waar de taxus staat en de dennen staan Haha!

Toch is de flexibiliteit anders..als je optisch identieke naalden vergelijkt..
De naald van een heide naaldboom (weet de naam even niet) is net zo flexi als die van de taxus, echter heb je dan optisch weer een verschil, de naaldaanzet en groepering..
Daarnaast is de eindscheut van de taxus anders van keur dan die van een den (den altijd bruin, terwijl die van de taxus groen is) mits ze in de groei zijn... hebben ze mij wijsgemaakt, heb er zelf nooit op gelet...

Als wij gaan snoeien, ongeacht wat, gaan de giftige planten in de groenbak of worden afgevoerd en de nit giftige planten op de composthoop...als er een pony uitbreekt kunnen ze bij de composthoop komen en niet in de groenbak (of ze moeten al het deksel op kunnen tillen nadat ze nog eens 2 poorten geopend hebben Haha! )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:10

Nog eentje: giftig of niet giftig?

Afbeelding

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:14

niet, is een den..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:16

Fout, is geen den.
Is een spar Haha!