Voetjes Geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Voetjes Geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 16:39

Heej kheb ff een tip nodig. Het paard waar ik op rijd op de manege die geeft haar voetje niet vanzelf. Wat kan ik daar aan doen?? Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:40

Soms helpt het als je een beetje tegen haar aanduwt, dus je gewicht in de strijd gooit. Ook kan je proberen om 'kruislings' voetjes te vragen, dus als je aan haar rechterkant staat, haar linkervoet uit te krabben.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:06

Ellende schreef:
Soms helpt het als je een beetje tegen haar aanduwt, dus je gewicht in de strijd gooit. Ook kan je proberen om 'kruislings' voetjes te vragen, dus als je aan haar rechterkant staat, haar linkervoet uit te krabben.



wat zij dus zegt ben ik het ook mee eens zo helpt het vaak wel.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:07

Pak geen hoef op die niet wordt "aangeboden". Als je probeert de hoef met je eigen kracht op te tillen zal er steeds meer kracht nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Je paard zal zijn hoeven "lichtjes" optillen als je werkt met "fases": Vraag eerst met behulp van een klein signaal, gevolgd door een groter signaal. Als je dit consequent volhoudt zal je paard al snel zijn hoeven optillen op het eerste (lichte) signaal.
Het is het makkelijkste voor het paard om een hoef op te tillen wanneer de diagonale hoef het verste weg staat. Veel paarden tillen na een tijdje vanzelf al de juiste hoef op als je ze in de goede stand parkeert!

Als het paard heel "koppig" is en een bepaalde hoef niet op wil tillen betekent dit vaak dat de andere hoef te pijnlijk is om op te staan. Ga naar die gevoelige hoef en doe eraan wat je kan doen om de pijn onmiddellijk op te lossen. Vaak zijn het steunsels die de grond raken, of er zit een los stuk hoef (flare) dat aan de witte lijn trekt.
Als dit dit niet wil waarschuw hem dan en probeer verschillende dingen *LOL*

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:37

Wat bij de meeste paarden ervoor zorgt dat ze automatisch hun voet optillen is in de zwilwrat knijpen. Eerst zachtjes natuurlijk! En direct loslaten wanneer hij zijn voet optilt.

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 20:09

okeej thx allemaal, dan zal ik dat eens proberen Haha!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:37

je kunt ook bij een paard boven ze been met je vinger prikken dan doen ze het soms ook

myrthe

Berichten: 1353
Geregistreerd: 30-10-01
Woonplaats: ijsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 22:15

bij mijn oude manege kom een pony het ook...die tikte tegen de been aan en de hand lang het been afentoe laten glijden..dan goed belonen en later doet ie het vanzelf als je weer eens tegen het been aan tikt