hoeveel kan men voor een cruzado vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

hoeveel kan men voor een cruzado vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:34

cruzado = andalusier X een ander paardenras of andalusier zonder papieren.

Ik weet dat de vraag die ik stel niet zo makkelijk te beantwoorden is Lachen
Maar ik ben er toch wel nieuwsgierig naar.
Hoeveel vraagt men meestal voor een ingeschreven cruzado paard?
Heeft dus cruzado papieren. Meestal 1 goede (stamboek) vader of moeder, en 1 zonder papieren, in sommige gevallen hebben beiden dieren papieren, alleen dan zijn het 2 verschillende rassen enig idee?

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:56

ligt ook aan de leeftijd van het paard natuurlijk en verder wat eht paard kan.
ik heb een paar x op marktplaats een cruzado gezien (volwassen) rond de 4000 euro.
als je wat meer info geeft kunnen mensen ook beter iets zeggen op je vraag (al blijft een schatting altijd moeilijk omdat het van verschillende factoren afhankelijk is)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:33

Ik heb een Cruzado veulen gekocht, maar dan van een Lusitano. Ik schat dat een veulen zo'n 1000-1500 euro doet. Volwassen Cruzado's heb ik ook voor rond de 4000 euro gezien.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:48

lunatje schreef:
cruzado = andalusier X een ander paardenras of andalusier zonder papieren.


zucht....

FOUT! Cruzado = rasloos. De exacte vertaling staat al op andalusiër-liefhebbers.
Een cruzado hoeft helemaal geen 'halve'hele te zijn en een cruzado-certificaat is gebakken lucht en van inschrijving is geen sprake.
Een cruzado zou hetzelde waard moeten zijn als om het even welk ander paard; wat jíj vindt dat het waard is. Het certificaat is namelijk waardeloos.
Een papierloos paard is in principe de slachtprijs vermeerdert met de waarde van wat ie kan en de waarde in de ogen van de koper.
Als je extra betaald voor het certificaat, ja, eigen keus.

Waarde? Als het veulen van Arabella en Capricho een hengstje is, gaat ie met ongeveer een jaar weg voor minder dan 1000 Euro. Let wel, da's dan een perfect sociaal opgevoed veulen dat alle basiscommandos al kent van twee fraaie paardjes waarvan ik ook nog eens de stamboom kan maken.

Ik kan niet geloven hoe hardnekkig deze misopvatting is en denk dat ik voor al onze veulens ook maar cruzado-certificaten laat aanmaken bij het landbouwkantoor in Antequera. Hang ik mijn eigen stamboom eraan en...
Tis dat ik brandmerken té vind, ander zou ik ons ijzer ook nog op de bil en het papier kunnen zetten. Ons ijzer is het plaatje in de avatar.