Krijg het bit niet meer in. Iemand tips? (& update!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 01:06

Daisy mijn bijrijdpony doet sinds een week of 2 erg irritant met het bit. Je krijgt met geen mogelijkheid het bit meer in haar mond, ze houd gewoon haar kaken strak op elkaar!
We moeten gewoon met 3 man aan haar gaan hangen wil het lukken.
Eerst deed ze niet zo moeilijk, maar het lijkt of het steeds erger wordt.

Heeft iemand tips, zodat het toch lukt?

[Edit] berichtje aangepast door groom Lachen [/edit]
_________________
**Stille wateren........vangen geen wind**
(met dank aan Trivial Persuit)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-03 22:06 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 01:25

het enige wat ik kan verzinnen is een hele onaardige aanpak, ik weet niet of je dat wilt.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 10:03

Het is misschien toeval, maar het is de laatste paar weken natuurlijk een stuk kouder geworden.
Misschien vindt ze het gewoon niet prettig zo'n koud stuk metaal in haar mond te krijgen.

Probeer het bit eens in je handen op te warmen, om het wat aantrekkelijker te maken.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 10:06

misschien kan je het even in de appelazijn hangen? Deden wij altijd bij mijn verzorgpony die het bit niet wilde pakken, dan pakte hij hem wel altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 10:32

Als eerste zou ik je adviseren om er dus zeker niet met 3 man aan te gaan hangen. Dan wordt het bit indoen dus een nare ervaring voor de pony, en dan ben je echt 'n eind van huis.
Het is dus zaak om te zorgen dat het bit weer fijn wordt. Oftewel: maak het lekker.
(Ik ga er nu wel vanuit dat je al uitgesloten hebt dat het dier geen pijn heeft door bv haken of doppen in de mond, waardoor het bit met rijden pijn heeft gedaan)
Maak het bit eens nat en haal het door de suiker. NIET meteen met je duim in z'n mond, net zo lang wachten tot hij zelf hapt. Desnoods geef je 'm eerst wat klontjes om 'm 'happerig' te maken naar suiker. Al duurt het een uur, NIET wrikken in die mond, het lukt geheid.
Als hij het bit dan in heeft, ga je wat leuks doen, bijvoorbeeld even grazen (ook al is dat tegen je principes met bit in). Daarna zonder te gaan rijden oid het bit weer uit. Prijs 'm de hemel in.
Later op de dag of de volgende dag herhaal je dit, tot je merkt dat het paardje vrolijker wordt als hij het bit in heeft. Dan pak je het rijden met bit weer rustig op.

Niet meteen brullen dat er die dagen gewoon gewerkt moet worden; rij maar een paar keer met een rijhalster (freestylehalster), dat is leuk en goed voor je rijden.

Succes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 10:39

O, dit klinkt bekend! Ik heb dus twee paarden met allebei een niet zo'n fijn verleden. Die wilden allebei geen bit meer in. Vrij logisch als je bedenkt wat die dieren mee hebben gemaakt.

Bij allebei werkte het goed om ze een snoepje te geven bij het indoen van het bit. Eerst vlak voor het bit en zodra dat bit in de mond zit nog een snoepje geven. Na een paar keer het snoepje tegelijk met het bit in de mond doen en daarna afbouwen tot je het snoepje kan geven als hij het bit al in heeft.

Dit werkte zo goed dat mijn paarden al begonnen te kauwen als ze mij met dat hoofdstel aan zagen komen. Kaminka is nu nog steeds heel gretig en hapt zelfs naar het bit! Hebbuh hebbuh hebbuh!

Succes! Mieke

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 11:11

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk wel dat ik er iets aan heb.
Sonja, ik ga jouw aanpak straks meteen proberen. Misschien dat het helpt.

Enne Lovely, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die aanpak van jou..... Verward

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:56

neem een BOSAL!!!!! Haha! Haha! Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:58

Je hand in de mond doen bij het gedeelte waar het bit hoort en de tong eruit trekken dan kan ze haar kaken niet op elkaar zetten want dan zit haar tong ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:19

Eerlijkheidshalve zal ik bekennen dat m'n eigen pony gewoon een rotschop krijgt als ze d'r bit niet in wil, want dan heeft ze gewoon weer eens last van d'r k**smoesjes Frusty Komt een paar keer per jaar voor, dan is ze gewoon zo dwars dat je wel moet....

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:25

mischien heeft ze last van haar tanden/
of probeer er een keer honing op te smeren
groetjes

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:45

misschien heeft ze haken? expensive deed ook erg lastig met het bit in doen toen bleek dat hij haken had

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 19:58

Iduna heeft ook zo'n periode gehad. Dan kreeg ze even een optater en flink druk op 't plekje waar het bit komt te liggen en dan nam ze het redelijk aan.

Gek genoeg doet ze nu helemaal niet moeilijk meer Verward

kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 13:32

De reden waarom die pony z'n bid niet meer in wil weet ik niet, maar misschien komt het doordat hij geen zin heeft om te rijden ( misschien wat meer afwisseling zoals een buitenritje of zo) of probeer eens om het bit in te krijgen op een prettige manier door wat stroop of honing op het bit te smeren.
het kan ook zo zijn dat de pony last heeft van zijn gebit en het pijnlijk voor hem is.
Een koud bit kan ook de mogelijkheid zijn, warm hem anders eerst op in warm water.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 14:18

Oke Leys is gek die hapt vaak naar het bit. Gisteren wilde hij ook niet daardoor had ik gelijk in de gaten dat hij niet lekker in zijn vel zat. Misschien heeft ze nu gewoon moeite met de omslag en het verwerken ervan. Ik ben ook geen voorstander van het met 3 pers. eraan gaan hangen. Op d´r donder mag ze best hebben maar met beleid.

Wat hij wel heel geod weet is dat hij nadat hij zijn bit in heeft een pepermuntje krijgt. Dus zodra hij het bit in heeft gaan zijn oortjes naar voren *zucht zoooo lief*. Hij was in het begin namelijk ook niet makkelijk met het bit indoen maar dit "omkopen" werkt prima.

Sonja je hebt ook wel een heeeeeele eigenwijze Fjord Frusty Schijnheilig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 14:37

Citaat:
Op 2001-11-02 13:18, schreef Prisca:
Sonja je hebt ook wel een heeeeeele eigenwijze Fjord Frusty Schijnheilig .


Sorry hoor effe totaal off-topic:
Maar degenen die haar nu gezien hebben (vorige week op een training in Amersfoort, jaja, we treden uit de anonimiteit *LOL* ) die zeggen wel allemaal dat ze zo ontzettend mooi "bij mij" is met het rijden, haar aandacht is echt voor 100% bij mij als ik ook maar in de buurt ben... Da's dan toch wel weer heeeeeel erg leuk om te horen over die eigenwijze donderstraal van me Lovers ....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 15:15

Tja een Fjord is in het algemeen eigenwijs. Ik ken er een die dat ook heeeeeel goed door heeft HE MAARTEN met JELKA Haha! .

Sorry weer offtopic. Haha!

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 14:18

misschien heeft ie inderdaad haken of gewoon pijn in zijn mond van iets anders. Probeer het maar met snoepjes of met suikerklontjes, en natuurlijk goed belonen als ie het bit in heeft.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 20:49

Wat ik altijd deed was een broodje om het bit heen wikkelen, werkte ook prima,...tot voor kort en ze weer wist om het broodje als eerste te pakken Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:10

Ff een berichtje om te melden dat Daisy vandaag totaal geen problemen had met het bit aannemen! Ik was vandaag voor Lau aan het groomen en heb beide keren het bit in één keer in gekregen met behulp van... een simpel suikerklontje! Klontje in de palm van m'n hand, bit er net voor leggen, mondje open, bitje erin, hoofdstelletje om, suikerklontje er achteraan en klaar was Klara... eh, Daisy! Party!!

Thanks voor de tips in ieder geval!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:44

Huh? Sorry dat ik nu hééééél eventjes off topic ben, maar zeggen jullie de uitdrukking 'klaar is... Klara' ??????? Nee toch! In België zeg je toch altijd 'klaar is Kees'... hihi en Kees is nu eens een naam die echt niet in België voorkomt, wij noemen dat nu eens echt een typische 'Hollandse' naam, Kees Knipoog .

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:50

nee klaar is kees zeggen wij ook

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 00:11

Dan ga ik ook heel ff off topic mee: 'Klaar is Klara' komt uit een hele oude tv-reclame. Over pudding of vla ofzo? Ik weet het niet exact meer, maar die is er bij ons thuis in ieder geval wel in gebleven... *LOL*

[Edit] Ah, ik weet 'm al weer. Hij is van de Nesquick-reclame, met die gele haas: 'Even roeren, en klaar is Klara...' Lachen

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-03 23:12 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 03:47

nog erger offtopic, je was in de war met de Domoreclame, je weet wel van de 'hopjes, vanille en chocola. Ging over vla, met zingende koeien.

On topic, als een klontje werkt, houwen zo.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 14:31

om nog verder off-topic te gaan: Klaar is Klara was van de Nesquik, die gooide die malle haas achter in de koe (Klara), dan roerde die en dan zei 'ie: Klaar is Klara!!!!!

Terug on-topic: netjes Ka, das toch ook de manier die ik zelf het liefste gebruik!!!