hoeveelheid voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 16:34

Ik voer mijn 4 jarige merrie 2 kilo biks , o,5 kilo muslie , hooi, kuilgras, beetje appels, wortels, knoflook en lijnzaad
Er staan zelfs paarden die nog niet een 1 kilo biks krijgen op een dag
echt raar
laats las ik dat iemand zijn henst 10 kilo gaf??????? hallo, waar laat ie het?

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft altijd een paard.
Een ruiter zonder paard, is niets meer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marloes-joy op 2001-10-31 16:36 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:38

mijn merrie waar ik op rij, voer ik 1 kilo. NIet veel, maar ze wordt ontzettend snel dik.Ze krijgt ook nog kuil, en een aantal plakjes hooi. Voor de rest moet ze hongerig toekijken naar de andere paarden Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:43

hoezo jullie? als 1 iemand dat doet hoeft de rest niet zo te zijn??
Die van mij krijgt 2 kilo onderhoudsbrok (1 's morgens en 1 's avonds) en een halve schep stimix.Het ligt er ookaan wat voor'n werk je paard moet verrichten die van Mij wordt aardig fanatiek gereden en gaat om de week ongeveer op wedstrijd.
Hij is echter nogal sober dus als ik meer voer is het net een walvis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:45

Nu moet je niet vergeten dat de paarden in dat topic die zo "verschrikkelijk" veel eten, ook allemaal intensief getraind worden, dat waren geen hobby-paarden. Het gaat er niet om waar hij het laat, maar waarmee hij het verbruikt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:47

Ik weet niet of je kunt zeggen dat mensen veel voeren als je de paarden en de situatie niet kent.
Sommige paarden hebben ECHT 10kg nodig. Natuurlijk niet een paardje dat 2 keer per week gereden wordt maar waar ik heb gewerkt kregen de dekhengsten ook ongeveer 10kg krachtvoer op een dag en die waren absoluut niks te dik. Mijn ruin van 4 is ongeveer 1.76m en die staat nu ondertussen op 6 kg krachtvoer op een dag. Die was niet dik te krijgen maar nu hij op die 6kg staat en 5 dagen in de week gewerkt wordt ziet hij er super uit.
Het ligt echt aan de specifieke situatie. Ik voer zelf op het oog en ik vind dat mijn dieren er super uitzien, kreeg zelfs een complimentje van de veearts afgelopen zaterdag dat ze er ''bijzonder goed'' uitzagen. En ze staan in principe best wel goed in het voer, maar daar moeten ze dan ook wel wat voor doen. Ook scheelt het natuurlijk als paarden alleen maar op stal staan en slechts enkele keren per week uit stal komen om te rijden.
MIjn paarden komen er iedere dag uit, als het even kan 2 keer. Dat scheelt ook, die extra beweging.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 16:52

Je heb idd gelijk
Ik heb laatst een topic gelezen over voeren en veel voerde erg veel, ook paarden die niet intensief gereden werden
Natuurlijk zullen de paarden het nodig hebben.
Ik rij mijn merrie 5 dgn in de week en nog loopt ze onder me vandaan.Ze is niet te dun, maar ze mag wel wat voller
ik durf haar niet meer te voeren
ik denk dat ik het maar met mais ga prberen (tip van magreet)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:19

ja je hebt ook voer waar weinig energie in zit en die toch goed voeden.

ja wat voeren jullie veel...net alsof dat bij iedereen zo is! beetje rare titel.
dat ligt er natuurlijk helemaal aan welk ras, leeftijd en arbeid.
niet iedereen heeft dezelfde soort paarden hier op bokt.

mijn fjord krijgt 250 grm mueslie zonder haver en 250 gr. onderhoudsbrok per dag en on de 2 dagen gekookt lijnzaad. hij is 2,5 en verricht geen arbeid

_________________
Utgard-Loki, Nordic supernatural giant

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shaienne op 2001-10-31 16:20 ]</font>

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:24

Ik heb een Shire jaarling, een hengst. Hij staat nu volop op t land dag en nacht, maar ik voer m iedere avond 3 kg voer bij. Groeien is namelijk ook een prestatie.
Strax als deze lobbes groot is zal hij zeker op de 10 kilo per dag zitten. Tsja het wordt nou eenmaal een kollos die veeeel eet. En dan heb ik t nog niet eens over t hooi gehad... Vork
Als hij volwassen is en ik m echt intensief ga rijden, nou berg je maar, want dat wordt qua voer dus écht duur. *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:09

Mijn pony krijgt 2x een halve kilo per dag, onderhoudsbrok. Ook krijgt hij 2x per dag hooi of
kuil. Van kuil wordt hij vrij snel dik. Ik kon veel meer hooi voeren zonder dat hij ik werd. Hij hoeft ook niet meer dan die kilo aan brok (hij krijgt na het rijden altijd wel wat extraas) Misschien in plaats van onderhoudsbrok sportbrok voor meer energie...
Hij loopt bijna elke dag een uur in de bak of buiten, en in het weekend 2-4 uurs buitenritten. Niet heel hoog tempo trouwens omdat hij niet helemaal in orde is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:26

dat een dekhengst 10 kg krijgt sta ik niet van te kijken. Dekken is enorm zwaar werk.
Als een paard daarnaast ook nog intensief gereden wordt is het wel begrijpelijk.
Mijn haflinger krijgt 1kg granemix van Subli en een hafje slobber op een dag met kuilvoer.(als ik veel rijd krijgt hij een halve kg extra)
Mijn fjord krijgt nu alleen kuilvoer, maar vanaf het weekend wat biks erbij hij valt namelijk wat terug.
Het wordt kouder en ze kunnen wel wat extra's gebruiken.
Mijn haflinger ziet er nu toppie uit.
De fjord overigens ook(die barstte zowat uit zijn voegen toen ik net op deze stal stond. Er werd flink gevoerd Haha! )

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 20:44

Bij mij op stal geef ik de paarden die weinig doen ongeveer 1 tot 2 kg bix en de paarden die veel doen waaronder mijn eigen paard van 1.76 meter ongeveer 3 tot 4,5 kg. De bix is de goedkoopste volledig voerbrok die ik kan krijgen, verder krijgen ze nog kuilgras 2 x per dag. Bijna alle paarden komen 2 x per dag uit de stal. Op mijn werk wordt 4 tot 6 kg bix per dag gevoerd, een van de duurste merken, en onbeperkt hooi. Ik vindt dat erg veel want de paarden doen evenveel als de paarden thuis en zien er niet beter uit dan die van thuis (thuis zien ze er perfect uit hoor). Meer is niet altijd beter en minder is niet altijd slechter. Ik heb bij een aantal "top"ruiters gewerkt en het is me opgevallen dat voeren echt een kwestie is van wat he ik vroeger geleerd. sommige geven echt veel voer en anderen weer vrij weinig. bij iedereen zien de paarden er goed uit dus waar dat nu aan ligt? en bij een "top"ruiter worden de paarden toch echt wel gewerkt hoor. Vork

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:00

Hallo,
Ik heb zelf een paard van 5 jaar en 1.80m hoog.
Hij word 5 a 6 dagen per week intensief gereden of soms gelongeerd.
Hij krijgt 6 kilo subli sportbrok per dag en 2 kilo musli van havens,2 kilo fiber lucerne mix.
Dat is misschien wel veel in jullie ogen,maar hij heeft het beslist nodig.
Hij doet het opdit moment supper,dus ik ga lekker zo door.
Groetjes:Corina

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 21:17

mijne krijgt 3 keer per dag 1 kilo biks(nou, volgens mij nie echt een hele kilo, denk iets minder...maar oke..)en dan nog iig 2 keer per dag hooi, maar meestal geen ik heb 's middags ook nog hooi...
o ja, ik rijdt ong. 3/4 keer per week, nie echt intensief, maar dat omdat hij geen conditie heeft...