Niet willen eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Niet willen eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 15:50

Mijn tinkermerrie krijgt over haar voer (pavo condition en hippostar granenmix) 2 schepjes foeneknof met anijs voor haar luchtwegen en 2,5 schep moodymare voor haar gedrag tijdens de hengstigheid.
Als ik dit over haar voer gooi laat ze een deel van haar voer met een deel van haar foeneknof en moodymare staan.
Ze eet dat niet op en de volgende dag ligt het er nog steeds.
Toch wil ik graag dat ze het op eet omdat ik het niet voor niets geef en vooral de moodymare redelijk prijzig is.
Weet iemand hier misschien iets op?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:52

Misschien in een appel doen? Stuk van de kroos eruit, dat spul erin en dan de krooser weer in stoppen? Het is maar een gokje hoor Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 15:54

Als je het voer een beetje vochtig maakt dan blijven die poeders er wel aan plakken en eet ze het vanzelf op. Haha!
Heb het zelfde probleem gahad!! *LOL*

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 15:56

Appels eet ze helaas ook niet.
Haar pilletjes voor mok krijgt ze in een uitgeholde wortel maar als ik die kruiden ook in een wortel moet gaan stoppen heb ik er 6 nodig, is een behoorlijke hoeveelheid, die kruiden.
En of ze de 6e wortel ook nog op eet weet ik niet.
Luna is een moeilijk eter, het enige dat ze heel gulzig eet en wat ze ook achter elkaar op eet is haar kuilhooi, maar daar kan ik die kruiden niet doorheen doen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 16:02

Jolynn schreef:
Als je het voer een beetje vochtig maakt dan blijven die poeders er wel aan plakken en eet ze het vanzelf op. Haha!
Heb het zelfde probleem gahad!! *LOL*

Dat is het probleem, ze laat het voer gewoon liggen als er kruiden overheen zitten.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:09

dat had ik met knoflook snippers. ik deed ut in een sneetje brood.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:48

Aanlengen met wat water (niet tè zuinig) is toch de beste remedie. Geen kuil geven tot ze haar voer opheeft, ookal doet ze daar de hele nacht over. Wij voeren ook kruiden en als er een nieuw paard bij ons op stal kwam, wilden ze het soms ook niet eten. Meestal was het probleem na 2 keer een nachtje volhouden wel opgelost (op een enkele die hard na die het soms weleens 3 of 4 nachten volhield). Eenmaal gewend aan het voer doen ze er een moord voor, zo lekker vinden ze het uiteindelijk.
Dus niet denken wat zielig, gewoon even volhouden.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 19:30

Ophelia schreef:
Aanlengen met wat water (niet tè zuinig) is toch de beste remedie. Geen kuil geven tot ze haar voer opheeft, ookal doet ze daar de hele nacht over. Wij voeren ook kruiden en als er een nieuw paard bij ons op stal kwam, wilden ze het soms ook niet eten. Meestal was het probleem na 2 keer een nachtje volhouden wel opgelost (op een enkele die hard na die het soms weleens 3 of 4 nachten volhield). Eenmaal gewend aan het voer doen ze er een moord voor, zo lekker vinden ze het uiteindelijk.
Dus niet denken wat zielig, gewoon even volhouden.

Luna heeft een maand geleden een week lang niets anders gehad en nog at ze het niet.
Toen ben ik maar weer hooi gaan geven omdat ze toch voedingsstoffen daaruit nodig heeft.
T is ook niet dat ze helemaal niets eet maar ze laat behoorlijk wat liggen, ook als ik minder geef laat ze gewoon een bepaalde hoeveelheid liggen.
Ze roert gewoon net zo lang in het eten tot de kruiden grotendeels naar beneden zijn gezakt voor ze gaat eten.
Aanlengen met water, hoe doe je dat?
Het zijn gewoon knoflook/foenegriek/anijs snippers en de moodymare zijn gehakselde planten enzo, volgens mij blijven die gewoon drijven op het water.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:02

Als mijn paarden een toevoeging door hun voer krijg dan doe ik er altijd een schep zemelen door en die maak ik nat. Toevallig vinden mijn paarden zemelen lekker... dus dat werkt altijd.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:53

Mijn paard lust haar mineralen ook niet als ik die zo door het voer meng. Maar nu maak ik een zemelpapje, mineralen er door en de brokken er door mengen en ze eet alles netjes op.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:31

ik heb dit probleem ook,mijn paard heeft der been open gehaald op de wei.
krijg nu medicijnen wat best belangrijk was dat ze die binnen kreeg,en ze laat ook alles gewoon liggen.

kan het op wortels smeren,in appels doen,door zemelen doen,ze spugt het uit en laat het liggen.

ik kreeg vandaar van iemand de tip om zo'n spuit (zonder naald Knipoog ) en dan een bakje pakken,daar appelmoes en de medicijnen indoen,goed roeren en erna in de spuit doen,je paard pakken en in de mond spuiten,erna het hoofd wel even omhoog houden en mond dicht houden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:22

Idd heb je het al eens met een zemelen papje geprobeert?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:32

ligt het aan de knoflook of aan dat moody spul?

en anders ophouden met dat spul geven. het zijn geen medicijnen dus in die zin heeft ze het niet 'nodig'.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 23:33

Gewoon zemelen eet ze niet dus denk ook niet dat ze het met de kruiden erin wel eet, weet het eigenlijk wel zeker want die kruiden zijn er de oorzaak van dat ze haar brok/musli laat staan, zonder eet ze t wel op.
Ik dacht altijd dat tinkers van die veelvraten waren en alles aten waarvan ze maar dachten dat het eetbaar was, ben er nu achter gekomen dat dat dus niet altijd zo is.
Luna eet dus werkelijk niets, als ik eens een ander merk of soort brokken of musli heb laat ze t al gelijk staan.
Dingen als zemelen, slobber, pulp en andere dingen die je met water moet aanmaken wil ze ook niet eten, ook al krijgt ze een week lang niets anders, ze eet het niet.
Ik ga het maar eens tussen brood proberen, morgen ff zak broden halen bij de bakker.
Ik hoop dat ze t dan wel wil eten, brood eet ze wel, maar heb haar nog nooit meer dan 3 sneetjes gegeven.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:34

tinkerLuna"]
[quote="Jolynn schreef:
Als je het voer een beetje vochtig maakt dan blijven die poeders er wel aan plakken en eet ze het vanzelf op. Haha!
Heb het zelfde probleem gahad!! *LOL*

Dat is het probleem, ze laat het voer gewoon liggen als er kruiden overheen zitten.
[/quote]
O ik dacht dat de kruiden onderin de voerbak bleven liggen!! Tja wat je er dan nog aan kan doen, proberen het lekkerder te maken, maar hoe.....

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 23:40

Pellie schreef:
ligt het aan de knoflook of aan dat moody spul?

en anders ophouden met dat spul geven. het zijn geen medicijnen dus in die zin heeft ze het niet 'nodig'.

Aan allebei, met alleen foeneknof eet ze t ook niet en met alleen moodymare ook niet.
Stoppen doe ik zowiezo niet want de foeneknof krijgt ze om haar luchtwegen te verzachten omdat ik onmogelijk ALLE stof weg kan halen, Luna heeft een allergie voor stof.
De moodymare stop ik ook niet mee want die gaat nu eindelijk (na 3 maanden) helpen, anders stuiterde ze echt alle kanten op als ze hengstig was, was 2 keer zo lang hengstig als een ander paard en ging overal dwars doorheen inclusief mij.
Luna is echt vreselijk als ze hengstig is en dat is sinds ik die moodymare voer steeds beter geworden en nu is ze gewoon normaal hengstig en kan ik haar iig weer normaal naar de wei brengen en haar longeren zonder dat ze over me heen stampt en me overal heen sleept.
Dan eet ze maar de helft op en laat ze de andere helft liggen, ze heeft dan iig wat binnen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 23:42

Ik ga morgen eerst eens de tip van capopjekop proberen, haar kruiden in een stuk brood doen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 10:27

Ik zou het brood iig beetje nat maken ofzo. Die van mij kregen knoflookpillen in brood, maar alle knoflookpillen werden stuk voor stuk uitgespugd.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:47

Het enige dat bij mijn merrie werkt is slobber maken (als ze geen zemelen lust, misschien muesli aanmaken met water), dan een paar anijsblokjes oplossen in warm water en dat erdoor mengen. Geven als het nog warm is, want dan geeft de anijs de sterkste geur/smaak af.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:18

Ook het gewone voer kan je op water zetten, en de kruiden er dan doormengen . Gewoon proberen. Zou het geen verschil uitmaken doe hoeveelheden te verminderen en te geven over meerdere keren een beetje "als beloning"?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:22

Ik zou er een slobbertje van maken. Dat werkt bij mijn paarden altijd goed.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:45

Bij de mijne werkt een slobbertje ook altijd het beste om poedertjes naar binnen te krijgen. Als ik t over haar biks doe, dan snuift mevrouw een keer en dan ligt de helft al naast de bak..
*off-topic* Pilletje voor de mok? Wat is dat voor iets? Ik heb ook een mok-monster namelijk..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:56

Cure mok geloof ik Knipoog

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 17:03

Jep, cure mok, maar ik had al een pbtje gestuurd.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:06

Ik zou het ook proberen met een slobber. Dan ruikt het veel minder sterk voor het paard en werkt het toch Lachen