scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 12:34

hoi,
aangezien mijn fjordje echt een beer is en bij het minste werk begint te zweten denk ik eraan om ze volgend jaar te scheren.ik heb voor mijn verjaardag een heel degelijke tondues gekregen waar ik nu vooral haar baard enzo mee bijwerk. nu zou ik willen weten wat voor patronen er zoal zijn. ik ken er al wel een paar. en of ik dit eventueel zelf kan. en als laatste misschien een heel stomme vraag Verward maar wordt heel het hoofd meegeschoren? alvast bedankt.
groetjes

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:13

er is een jachtpatroon
Afbeelding

een dekenpatroon, werkt hetzelfde als uitrijdeken
Afbeelding

en een strengen patroon, hierbij scheer je alleen de delen waar het paard zweet, zodat hij dat snel kwijt kan
daar heb ik even geen plaatje van, maar dat is gewoon een streep van de nek naar de kont.

Je kunt hem ook helemaal scheren als je een patroon te moeilijk vind. (zoals ik) en ik vind het lelijk, een patroon. Als je een patroon gaat scheren, kun je het best eerst de strepen zetten met een krijtje, anders gaat het misschien helemaal scheef.
ook moet je opletten dat je het scheerapparaat vaak genoeg olied, en het luchtfilter heel vaak schoonmaken, anders brand hij door

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 14:16

ik vindt helemaal scheren ook mooier , maar iemand had tegen mij gezegd dat je de plek onder het zadel nooit mag scheren? ik vond het raar klinken, maar ik heb er maar niets op gezegd ,ik ken niets van scheren dus hou ik mijn mond maar .
groetjes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:27

Je MAG best onder het zadel scheren, je hebt alleen hele grote kans dat je hem dan doorrijd. Omdat de haren daar zo kort zijn, is er geen bescherming meer. Je moet daar een soort gel-pad patroon niet scheren.

Ook moet je een drie-hoekje boven de staart niet scheren, omdat het er anders gewoon niet uitziet. Dan krijg je plots zo'n staart.

Het hoofd kun je helemaal scheren. Ligt er maar net aan wat voor paard je hebt (of hij het toelaat) en of je het zelf wilt.
Als je het wilt scheren, moet je er ook zeker van zijn dat je het ook af kunt maken, anders is het geen gezicht. Maar je moet wel zeker opletten als je het hoofd scheert, omdat je bij een schrikbeweging van het paard zo iets raakt (ogen!).
Als je het hoofd niet wilt gaan scheren, kun je het beste stoppen bij het punt waar ongeveer de bakstukken liggen.

Hier trouwens nog een link: [VMR] Scheer tips?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:44

Overigens kun je met een tondeuse geen heel paard scheren normaal gesproken.
Ik heb mijn pony helemaal geschoren. Hoofd was een ramp. Hij vond het erg eng. Onder het zadel heb ik wel geschoren. Alleen bij de staart zit nog een driehoekje, en zijn sokker zitten er nog.

En mijn Haflinger heb ik half geschoren. Hier foto's:
[ITP] [Welsh Cob en Haflinger] Actie Taran en Max

Vorig jaar had ik het hoofd niet meegeschoren en de benen ook niet.
Beetje rare kleur had hij toen. Maar je ziet wel goed het verschil
Afbeelding
Afbeelding

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:34

Streepmodel: Dit is een ideaal model voor een jong dier tijdens de rust en eerste trainingen.
Dekenmodel: Dit patroon wordt het dekenpatroon genoemd omdat het hetzelfde effect heeft als een uitrijdeken, welke ook alleen de achterhand bedenkt van het paard. Tijdens het werk kan de zweet ongestoord verdampen terwijl de achterhand niet te snel afkoelt. Vooral bij renpaarden wordt dit vaak gebruikt.
Jachtmodel: Bij dit patroon worden alleen de gebieden onder het zadel en de benen niet geschoren. De rest van het lichaam wordt wel geschoren zodat het paard veel zweet kwijtkan en dus een betere conditie heeft.
Strengenpatroon: Alleen de gebieden waar zweet zich ophoopt zijn geschoren bij het strengenpatroon. Dat zijn dus de onderkant van de hals, de borst, de onderkant van de buik en een deel van de bil. Indien je nog minder wilt scheren kun je alleen de buik en de keelgang scheren.