zaagsel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
latino
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: vlissingen

zaagsel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 23:04

hoi Lachen ik wil mn paard(3,5) op zaagsel gaan zetten wie weet de voor en nadelen ervan? en waar het te halen is omg. zeeland Knipoog

groetjes kim & latino

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:23

Dit is eerder iets voor VMR, maar goed.

Ik ben niet zo'n fan van zaagsel, redenen:

1. stoft
2. neemt niet voldoende vocht op
3. is moeilijk om op te laten halen
4. als paard zaagsel eet: koliek
5. nat zaagsel STINKT

Dan kun je beter op vlas overgaan, daar heb je bovenstaande problemen niet bij.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:26

Mijn bijrijdpaard staat ook op vlas. Hij heeft last van chronische bronchitis dus een stoffige stal is slecht voor hem. Vlas stoft inderdaad niet, ik vind het ook niet stinken, we mogen het niet op de gewone mesthoop gooien maar we hebben er een apart mesthoopje voor wat gewoon opgehaald wordt. En je kan er makkelijk de drollen uithalen.
Doeii

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:29

Verplaatst van VvdD naar VMR.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:00

paarden hebben ook niet echt wat te knabbelen tenminste als ze niet de hele dag door hooi of kkuil hebben. en de tanden kunnen er zwart van worden

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:00

oeps sorry dubbelpost

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:29

ik heb mijn paard 3 weken op zaagsel gehad en het was heel vies, nat en het stonk. Nu staat ie al een maand op vlas, dat wordt ook wel donkerder van kleur, maar stinkt niet. Ik strooi een halve baal per week bij en het bevalt met prima! Hij eet er niet van (terwijl ie stro in een half uur op heeft) en blijft er redelijk schoon/droog op.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:56

Lang leve het vlas!!!!!!!!!!! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 09:58

Zaagsel heeft slechts 1 nadeel..............DE PRIJS

Voor de rest alleen voordelen.
en GEEN stof. (het stof dat echt gevaarlijk is voor paarden is zó fijn dat je het met het blote oog niet kan zien, en zit meer in STRO bijvoorbeeld..........).
Zichtbaar stof is bijna nooit een probleem bij een gezond paard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:00

CGJ12 schreef:
Zaagsel heeft slechts 1 nadeel..............DE PRIJS

Voor de rest alleen voordelen.
en GEEN stof. (het stof dat echt gevaarlijk is voor paarden is zó fijn dat je het met het blote oog niet kan zien, en zit meer in STRO bijvoorbeeld..........).
Zichtbaar stof is bijna nooit een probleem bij een gezond paard.


Dan ben je tegenwoordig echt 1 van de weinigen die er zo over denkt. Ik dacht dat je een schrijffout had gemaakt en daar VLAS neer had moeten zetten. Al vind ik het vlas niet eens zo duur hier in de buurt.

Maar goed, weerleg jij mijn argumenten eens, misschien kun je me wel overtuigen. *al betwijfel ik dat*

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:02

imker schreef:
Dit is eerder iets voor VMR, maar goed.

Ik ben niet zo'n fan van zaagsel, redenen:

1. stoft
2. neemt niet voldoende vocht op
3. is moeilijk om op te laten halen
4. als paard zaagsel eet: koliek
5. nat zaagsel STINKT

Dan kun je beter op vlas overgaan, daar heb je bovenstaande problemen niet bij.



1. niet juist.
2. dan gooi je er maar meer in
3. totaal geen probleem mee
4. ik heb tientallen paarden gehad en niet EEN at het op. Komt gewoon nooit voor (vlas wél als ik de bladen erop nalees)
5. elke dag goed opschonen en bijstrooien. Je moet je paard goed verzorgen. (en dat geldt ook voor vlas)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:05

Nope, helaas kun je me niet overtuigen. Dit zal wel strikt persoonlijk zijn, ieder heeft nu eenmaal zijn voorkeuren.

Over smaak is natuurlijk niet te twisten.

Zaagsel werd mij overigens door de DA afgeraden, om bovenstaande redenen (in eerder bericht), vandaar dat ik op dat advies in ben gegaan en ik moet zeggen dat Imker nu totaal geen last meer heeft van zijn luchtwegen, wat met stro en zaagsel wel zo was.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:10

Jij hebt dus gewoon een probleempaard.

Ik schreef ook: "geeft bijna nooit een probleem bij een gezond paard."

Gewoon een kneusje dus (maar daarom misschien niet minder lief hoor... Haha!)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:14

CGJ12 schreef:
Jij hebt dus gewoon een probleempaard.

Ik schreef ook: "geeft bijna nooit een probleem bij een gezond paard."

Gewoon een kneusje dus (maar daarom misschien niet minder lief hoor... Haha!)


Nounou, da's ook wel erg hard... Kom maar eens bij mijn zgn. kneusje kijken en dan zul je versteld staan.
In principe is er niets met hem aan de hand, als hij maar niet fulltime op stro of zaagsel hoeft te staan (heeft last van een sporen-allergie), dus zo rampzalig is het allemaal niet.

Daarbij komt dat ik tegenwoordig het uitmesten met vlas veel makkelijker en sneller vind gaan als stro, dus da's ook weer mooi meegenomen.

En trouwens, dat jij nu zegt dat ik een kneusje heb, vind ik niet echt sympathiek Boos! .

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:28

Je zegt zelf dat ie last heeft van "sporen-allergie"
Dat houdt ie zijn leven lang.
Het woord kneusje vind ik zelf wel ludiek en zeer toepasselijk. Haha!

Dat bedoel ik trouwens met onzichtbaar stof in stro. Het zichtbare stof bij houtkrullen is in principe niet gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:00

Ik heb de paarden inmiddels op stro, zaagsel en vlas gehad, en het beviel me eigenlijk allemaal goed Haha!

Stro is veel stoffiger en wisselender van kwaliteit (dus goed in de gaten houden) maar lekker omdat ze er de hele dag ook wat in de neuzelen hebben. Mesten is een makkie, maar er gaat vrij veel strooisel onnodig op de mesthoop omdat veel mensen niet netjes kunnen mesten.

Zaagsel is heel stofarm (lees wat CGJ erover zegt, is absoluut waar), makkelijk te mesten, maar inderdaad vaak wat moeilijker af te laten voeren. Bovendien een prijzig strooisel. Met voldoende ruwvoer heb ik het nog nooit meegemaakt dat de paarden er van eten.

Vlas (staan ze nu op) vind ik vergelijkbaar met zaagsel. Fijne vloerbedekking, uitstekende isolatie en vochtopname, maar hiervoor geldt wel hetzelfde als voor zaagsel: beginnen met een flinke basislaag. Niet te zuinig zijn met je eerste keer stal vullen. Ook hier weer: geen problemen met eten (als ze er wat van binnenkrijgen heb je overigens minder snel kans op koliek als bij zaagsel, schijnt) als je maar voldoende ruwvoer geeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:00

CGJ12 schreef:

Het woord kneusje vind ik zelf wel ludiek en zeer toepasselijk. Haha!

Dat bedoel ik trouwens met onzichtbaar stof in stro. Het zichtbare stof bij houtkrullen is in principe niet gevaarlijk.


Ik vind van niet

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:02

imker"]
[quote="CGJ12 schreef:

Het woord kneusje vind ik zelf wel ludiek en zeer toepasselijk. Haha!

Dat bedoel ik trouwens met onzichtbaar stof in stro. Het zichtbare stof bij houtkrullen is in principe niet gevaarlijk.


Ik vind van niet
[/quote]

nou ja, dan zal ik wel een eikel zijn........... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:06

CGJ12"]
[quote="imker"][quote="CGJ12 schreef:

Het woord kneusje vind ik zelf wel ludiek en zeer toepasselijk. Haha!

Dat bedoel ik trouwens met onzichtbaar stof in stro. Het zichtbare stof bij houtkrullen is in principe niet gevaarlijk.


Ik vind van niet
[/quote]

nou ja, dan zal ik wel een eikel zijn........... Haha!
[/quote]

Ik zeg alleen maar dat je per PC niet iemands paard kan beoordelen, en zeker de eigenaar niet... Daarom zeg ik ook niet dat je een eikel ben, want ik ken je persoonlijk niet. Maar ik mag best zeggen dat ik de opmerking niet geheel geslaagd vind. Er zijn zat paarden die om de een of andere (meestal goede) reden op zaagsel, vlas of aubiose staan.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:09

CGJ12"]
[quote="imker schreef:
Dit is eerder iets voor VMR, maar goed.

Ik ben niet zo'n fan van zaagsel, redenen:

1. stoft
2. neemt niet voldoende vocht op
3. is moeilijk om op te laten halen
4. als paard zaagsel eet: koliek
5. nat zaagsel STINKT

Dan kun je beter op vlas overgaan, daar heb je bovenstaande problemen niet bij.



1. niet juist.
2. dan gooi je er maar meer in
3. totaal geen probleem mee
4. ik heb tientallen paarden gehad en niet EEN at het op. Komt gewoon nooit voor (vlas wél als ik de bladen erop nalees)
5. elke dag goed opschonen en bijstrooien. Je moet je paard goed verzorgen. (en dat geldt ook voor vlas)
[/quote]

helemaal mee eens.
1. idd, (weet trouwens niet of jullie zaagsel of houtkrullen bedoelen, maar ik neem maar ff houtkrullen.) zaagsel stoft juist niet, als ik een stal met stro opstrooi, wordt ik asmatisch, bij houtkrullen niet.
2. het neemt juist meer vocht op, hoef je minder vaak intensief uit te mesten.
3. niet zo moeilijk hoor, wij scheiden het zelfs niet eens van het stro en spreiden het zelf over het land uit.
4. ik heb nog nooooit een paard zaagsel zien eten, alleen bij stro, en daar krijgen ze ook koliek van.
5. het stinkt alleen maar, als het al heel lang nat in de stal ligt, als je de stal elke dag uitmest, heb je daar geen last van.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:17

Die van mij staat ook op zaagsel, omdat ze niet tegen stro kan en er verder geen mogelijkheden zijn bij ons.
Ik gebruik er een hoop van (6 pakken in een lege stal, en elke week 2 pakken erbij) en ze staat schoon en droog.
Ik haal wel elke dag de mest eruit, en 1 keer in de week alles wat nat en vies is.
Ons zaagsel (plospan of edelspan) stoft absoluut niet (mijn paard heeft gevoelige bronchie-koppen) en het neemt ruim voldoende vocht op.
Je moet het alleen goed bijhouden.
(al neemt ze er af en toe wel degelijk een hapje van...)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:20

Ik haal 1 keer per dag alle mest eruit (ook natte plekken) en strooi bij.
's Avonds worden alle keutels nogmaals verwijderd zodat de paarden 's nachts niet alle mest door de krullens stampen / lopen en er in gaan liggen. Maar dat is per paard weer verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:26

Voordeel van zaagsel vind ik dat de paarden vaak (OK je hebt natuurlijk echte varkens Haha! ) netter achteraan mesten, omdat het koppie meer vooraan in de stal blijft omdat daar het ruwvoer is. En als het koppie vooraan is, dan is de achterkant...... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:30

Ik heb ze ook op zaagsel staan (Edelspan, ik betaal 6 euro per pak) en vind het een ideaal strooisel.
Heb eigenlijk niets toe te voegen aan het verhaal van CGJ12.
Ik haal elke dag de mest en natte plekken weg.
Het mest ontzettend makkelijk uit en het mestvolume is veel minder dan met stro.
Ik gebruik per stal ongeveer 4 balen en strooi per week 1 baal bij, de paarden staan bij ons alleen s´nacht binnen en lopen overdag de hele dag op het land.
Ik laat het 2x per jaar over onze eigen land uitrijden en heb dus geen probleem met de afvoer.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:41

Bijkomend voordeel van zaagsel-mest is dat het erg FIJN is.

Je kunt het ook prima over grasland laten uitrijden (ivm met de zeer beperkte mest-uitrijd-perioden is dat zeer handig) zonder dat er grote flarden stro op het gras blijven liggen. Op die manier krijg je ook geen "restkorrels" tarwe- of gerstzaad in je grasland, met bijkomend "opslag".

Particulieren uit de buurt zijn er trouwens ook gek op. Het half verteerde product lijkt enorm op compost.

(en met een zaagsel mesthoop krijg je ook niet zo snel een gemeentelijke milieu-ambtenaar op je dak over je mesthoop, omdat het gewoon minder opvalt...............je ziet het alleen als er sneeuw op valt)