Hengstenpubertijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:50

vera schreef:
Ik ben erg benieuwd naar jullie opninie over andere methoden dan meppen, lellen of een dreun. Dat kan altijd nog en die oplossing weet ik zelf ook wel. Maar juist alternatieven boeien mij enorm. Hoe hebben jullie het zonder slaan gedaan? Bloos


Hoi Vera, ik ben een niet-meppende hengstenbezitter Lachen. En ik heb géén sufferd van een hengst, van alle hengsten bij ons op stal is hij het drukst en het meest macho.

Het bijten is o zo simpel op te lossen, zeker omdat hij het niet uit agressiviteit doet (dan wordt het een ander verhaal). Maak constant in zijn buurt een soort wapperende beweging met je hand, zonder de hengst aan te kijken. Komt-ie daar met zijn neus tegenaan, dan vindt-ie dat niet leuk, maar hij kiest er zelf voor.... Hij heeft heel snel door dat hij dan maar beter uit je buurt kan blijven. "Wapper" niet in zijn richting, dan gaat het op slaan lijken (en daar maken ze nou juist vaak een spelletje van, kan ik jou bijten voordat jij mij slaat?), maar doe het gewoon consequent in het begin. Na een paar keer zijn neus stoten, is het meestal voorgoed over.

Het werkt zelfs, wanneer hij het eenmaal door heeft, om hem bij je vandaan te houden. Wanneer mijn hengst naar voren dringt in zijn box, is 1 simpel wappertje genoeg om hem keurig achteruit te laten gaan. Simpele methode, komt geen agressie erbij kijken, en heel effectief Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare



prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:19

gijsenkim schreef:
Jij loopt al zoveel langer mee, ook met hengsten. Jij weet ook dat het niet verstandig is om met een twee jarige hengst NH te gaan proberen. Bij die gastjes moet je gewoon cordaat optreden. Oefen je NH op andere paarden en uiteindelijk kan je het best bij de hengsten in praktijk brengen.

Ik geloof trouwens dat er in het begin al gezegd word dat je pas bij level weet ik veel met hengsten kan gaan werken


Wat ik doe is NH Kim, en dat al jaren, ook met de jonge gastjes (of juist?).

Meppen heeft vaak zo'n averechts effect bij die slimmerikken, ze gaan er echt een spelletje van maken. Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: "ik geef hem elke keer een mep". En dan denk ik 'hallo, elke keer?' Dan doe je toch iets niet goed, je moet het definitief afleren....

Ik denk dat jij gewoon een verkeerd beeld van NH hebt, meer het zweverige, softe gedoe. Parelli is dat juist absoluut niet (de overige NH'ertjes roepen altijd dat Parelli zo hard is Verward ), het is gezond verstand, consequent, maar zonder agressie - en heel effectief.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:20

Ilindra"]
[quote="promptertje schreef:
Hoi Vera, ik ben een niet-meppende hengstenbezitter Lachen.

Maak constant in zijn buurt een soort wapperende beweging met je hand, zonder de hengst aan te kijken. Komt-ie daar met zijn neus tegenaan, dan vindt-ie dat niet leuk, maar hij kiest er zelf voor.....


Dus jij bent een wapperende hengstenbezitter Verward Haha!
[/quote]

Yep - alhoewel na 3 keer wapperen het wel over is Haha! *LOL*

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:31

gijsenkim schreef:
maar jij bent niet begonnen met NH met een jonge hengst toch........


Met een 14-jarige merrie, en met een 3-jarige hengst... Het zal best niet verstandig geweest zijn, maar het werkte wel. Moet er inderdaad bij zeggen dat ik toen al 24 jaar paardeneigenaar was, maar Vera loopt ook al zo'n tijd mee, en daar was dit topic toch voor bedoeld?

Maar alle 14-jarigen die een hengst willen: niet doen, en vooral niet met NH beginnen met een hengst voordat je normaal met een paard om kan gaan, dat is wel waar....Lachen

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:21

Ik begrijp je volkomen Vera, ik wil het ook altijd eerst vriendelijk proberen op te lossen, voordat je tot hardere maatregelen overgaat.

Stel: je hebt een baan. Je baas controleert alles wat je doet, en geeft je ongenadig op je flikker als je niet hard genoeg werkt. Werk je dan hard? Oh ja! Vind je je baas aardig? Nou nee, en je probeert zsm ander werk te vinden.

Stel je hebt werk, en een baas die je veel vrijheid geeft, maar je alleen corrigeert als je er een potje van maakt, en je complimenten geeft wanneer je je best doet. Werk je dan hard? Oh ja. Vind je je baas aardig? Ja!

Zo'n laatste baas wil ik graag voor mijn paarden zijn, want zij kunnen geen ander werk zoeken.... Lachen Hetzelfde resultaat kun je vaak op meerdere manieren bereiken.

Extremely rare and Beyond Compare


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, ulaantje en 71 bezoekers