voedingssuplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 11:33

Als ik de de catalogus van de Paardendrogist lees, dan zie ik zoveel dingen die ik denk nodig te hebben! (loki dan...) Allemaal kruiden voor vitamines en mineralen die erg duur zijn.

Maar wat ik me nou af vraag, zit er in biks niet voldoende vitamines en mineralen? En als het antwoord nee is, waarom niet?

Ik zit te denken om zeewier te gaan geven, is er iemand die daar ervaring mee heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 11:47

ik heb mijn vorige paard een tijdje zeewier gegeven omdat hij vaak zand aan het oplikken was en vaak mest at.
Let wel: het gaat hier om een paard van 1.80 waar fanatiek mee werd gesport.

Bij een sobere te houden pony zoals die van jou zou ik zeker niet naar suplementen grijpen.
Pure geldklopperij!
Een goed basisbrok is meer als voldoende!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 11:53

Als je een goede brok voert en je paardje krijgt voldoende ruwvoer dan heeft hij verder niks nodig, zeker een 'sober' paard niet.

Maar als je een paard met problemen hebt, minder in zijn vel zit, te kort aan bepaalde stoffen heeft, topsport bedrijft, etc. Dan zijn de spullen van de Paardendrogist zeer goede producten.
Om het 'pure geldklopperij' te noemen vind ik een beetje kort door de bocht. Het zoeken van 'natuurlijke' oplossingen bij kleine problemen is juist een mooie manier om paarden weer op de been te helpen of biedt een goede ondersteuning bij bepaalde processen.
Verder geven ze een goed advies en zeker geen advies om maar veel spulletjes bij hun te kopen.

Maar een goede basisbrok heeft alles wat een gezond paard nodig heeft. Oja, en vergeet geen liksteen!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:01

In brok zit meer dan voldoende in tenzij: je je paard niet genoeg brok voert zoals ik doe.
Die van mij leeft op hooi en 2 kilo brok toch is het een paard waar fanatiek mee gereden word.
En heeft ie meer nodig waarom geen meer brok. Tja ga ik naar 3 kilo is ie binnen een week moddervet.
Groningers zijn ook zo sober maarja hij moet het toch ergens vandaag halen.
En dus krijgt die van mij op dit moment kruidenmengsel bij.(maar eet ie slecht dus hij krijgt geen nieuw potje)Hier zitten veel mineralen etc in die hij dus niet uit zijn brok kan halen.
Lodewijk krijgt foenegriek/knoflook en appelazijn door zijn voer.
die zuiveren het bloed, verhogen de weerstand etc.
Ook heb ik gemerkt dat sinds ik dit gebruik een stuk minder met antivlieg/horzel loop te slepen en dat hij is gestopt met het schuren van zijn staart (dat deed hij een klein beetje) vorig jaar had ik te laat bij besteld 3 dagen heeft ie het niet gehad en meteen begon ie weer met staart schuren 2 dagen nadat ik begon met voeren stopte hij er weer mee Verward
Ook krijgt hij een handje lijnzaadbrokjes door het voer voor de spijsvertering en vacht.
Dit omdat lijnzaad koken mij teveel werk is.
In de zomer stond hij dag en nacht buiten en had geen zoutblok/liksteen voor handen (die regenen namelijk binnen 2 dagen weg Boos! )
Daarom heb ik rocksalt. kun je een schepje gerasp zoutblok door het voerdoen. Weet je dat hij genoeg binnen krijgt.
Nu staat ie weer op stal en heeft ie een kruidenliksteen waar hij ongeveer een half jaar mee doet.
dat zout voer ik gewoon op omdat ik geen idee heb hoelang het houdbaar blijft.
Overgens staat in de nieuwe Bit een stuk over blaasstenen dat kun je voorkomen door je paard zout te voeren wat niet kristaliseerd en waardoor ze meer gaan drinken en meer plassen en dus minder kans krijgen om blaasstenen aan te maken.
Nog weer ergens goed voor.

Hinke krijgt van mij eens in de maand een vitaminespuit niet helemaal omdat ze een veulen is.
Dit omdat ze niets bij gevoerd krijgt aan onderhoudsbrok en wel vitamine's etc nodig heeft voor de groei.
Haar moeder staat ook alleen op Gras dus via de melk krijgt ze ook niets extra's binnen. Brok bijvoeren gaat ook in dit geval niet omdat de paarden nu op de wei al aardig tonnetje rond zijn. Tuurlijk zou je ze op stal kunnen houden maar mijn mening is dat het super is voor veulens om 24/7 buiten te lopen.
dan maar wat dikker en met regelmaat een vitaminespuitje.
Zolang ze niet vet worden...

Mijn redenen waarom ik wat bijvoer.
Ik denk ook dat wanneer je een paard in het sportbrok (of onderhoudsbrok ligt aan je paard ) hebt staan het geen kwaad kan om 'm extra knoflook bij te voeren in de zomer en lijnzaad is altijd super maar ik denk dat ik de rest wel achterwege zou laten omdat hij idd alles uit het brok haalt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:04

jamaica krijgt naast de brokken dagelijks een halve emmer lucerne met foenegriek

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:04

Met een bloedonderzoek kun je laten vaststellen of je paard momenteel tekorten/problemen heeft die je evt. met ander voer, supplementen of medicijnen (DA) kunt verhelpen.

M.b.t. je voer: op de voerzakken zit een etiket waarop de samenstelling staat. Krijg je het voer in de silo, vraag het dan aan de leverancier. Lastiger is om te bekijken wat er in je hooi/(kuil-)gras zit. Het gaat uiteindelijk om de mix van alles die bepaalt of je paard alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft, en wat je eventueel moet toevoegen.

Zelf zou ik dus om praktische redenen afgaan op een bloedonderzoek en de samenstelling van je huidige brok, en daar je voer en/of supplementen op aanpassen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Petra1 op 2001-10-29 11:07 ]</font>

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:49

Wij voeren Pavo 1 (sportbrok) en kuil: in principe zit daar alles wel in. Maar wanneer ik het nodig acht geef ik supplementen. Zomers knoflook (vliegen + bloedreiniging), 's winters foenegriek, af en toe maismeel/slobber en lijnzaad (laatste vooral bij verharing), appelazijn (algehele weerstand) etc. Maar ik sta dus niet elke dag met tien potjes klaar om die door het eten te gooien. Of het werkt? Ik denk het wel maar weet neits zeker. Maar baadt het niet, schaadt het niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:54

Eventjes in gaan op het 'baadt het niet, dan schaadt het niet'.

Wanneer je teveel vitaminen bijvoert zal het lichaam die exta vitamines moeten afbreken, het is niet zo dat ze die gewoon dan maar weer uitpoepen!
Het afbreken kost de lever enorm veel energie!
Wanneer de lever alleen nog maar bezig is met het teveel aan vitaminen afbreken uit dit zich in een doffe vacht en erger,

Ik heb er laatst nog een stukje in de Bit over gelezen!
Was van Erik Laarakkers, persoonlijk vind ik dit een rare kwiebus maar hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:04

Supplementen en kruiden kunnen tijdelijk een goede toevoeging zijn maar het is niet goed jaar in jaar uit
dagelijks dezelfde kruiden toe te voegen. Ik deed dit
eerst ook mijn paard kreeg dagelijks d-tox en foeneknof totdat ik te horen kreeg dat dit juist op de lange termijn problemen kan gaan geven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:08

Wat vinden jullie van de paarden van Coby?
Het schijnt zo te zijn dat de man van Coby de koeien EN de paarden voert,
Hij doet dit gewoon op het oog,
de potjes en busjes poedertjes en pilletjes die met de paarden meekomen schijnt hij gelijk weg te pleuren!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:10

Hoi Sjuimpje. Leuk Usericon bijdeweg!!! Ik doel op 'baadt het niet dan schaadt het niet' op de hoeveelheid en frequentie dat ik het dus geef. ik stouw hem er niet vol mee, maar geef een gematigde hoeveelheid van een supplement op een ogenblik/tijd dat ik het nodig acht. Dus ik denk niet dat er een risico is dat hij teveel krijgt. Ben het verder wel met je eens. Haha!

Illusion4

Berichten: 55
Geregistreerd: 28-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 13:17

Ten eerste: ik geef mijn paard zeewier omdat hij moet werken

Ten 2de wat doe je er zoal mee en hoelang rijd je

Ten 3de als je paard te veel stro eet of je vindt dat hij niet genoeg krijgt kun je net zo goed bieterpulp
geven dat moet je 1dag in het water laten staan want als je dat droog geeft dan heb je een dood paard maar dat zullen ze er wel bijzeggen

veel suc-6 Party!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 13:42

hij krijgt 250 gram mueslie zonder haver en 250 gram onderhoudsbrok per dag. Hij staat 24 uur per dag in het weiland.
Hij is 2,5 jaar en hij vericht nog geen arbeid.

edit: oja, een paar keer per week kook ik lijnzaad vor hem
_________________
Utgard-Loki, Nordic supernatural giant

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shaienne op 2001-10-29 12:45 ]</font>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:22

Ik ben gestopt met de vitamines hij doet het ok prima zo. BTW mijn instructuer vond hem altijd al TE FIT Verward . Ik heb de vitamines op advies vervangen door wat Haver (mokje) en dat gaat prima.

Oja ik spraak een afstuderend DA en die had een cursus gehad op de uithof over doping. Waar zij van schrok was dat in bijna alle vitamines doping zit (vooral de paardendrogist). Nou zei ze dat er niet veel controles zijn op national niveau. Maar ik heb van de zomer toch 2 controles meegemaakt bij de pony´s. Mocht je fout zitten ontvang je toch een flinke boete Verward.

Ik ben tegen onnodige voeren van vitames en supplementen. Vooral een paard die geen arbied verricht moet zo gewoon mogelijk voer hebben. Zodra je aan het werk gaat en je problemen ontdekt kan je altijd nog supplementen voeren.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 14:55

Ik heb ook een emmer staan waarin ik knoflook en foene griek in heb zitten(apart gekocht en zelf gemengd is goedkoper dan kant en klaar).
Ik geef het alleen als ik zie dat mijn paard een kuchie heeft, of ff iets nodig heeft als hij iets minder in zijn vel zit.
Felix krijgt Thrive van de paardedrogist. Als ik dit niet gebruik houd hij meer vocht vast en zit niet lekker in zijn vel.
verder krijgen ze gwoon een onderhouds voertje.