bewegen 1.5 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

bewegen 1.5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 12:03

Even van te voren, begin er niet over dat ie het land op moet, want die mogelijkheid heb ik nu nog niet, strakjes als we verhuist zijn wel.

Sharif heeft van de zomer nogal wat problemen gehad met zijn darmen, aantal keer verstopt en gewoon algeheel niet lekker. Hij heeft de hele zomer op rust gestaan, mocht alleen hooi hebben geen krachtvoer en geen beweging.

Inmiddels is zijn plofbuik weg en voelt ie zich super. Toen ze op stal kwamen ben ik hem 2x daags voorzichtig een handje bix bij gaan voeren, en daar knapte hij eigenlijk van op als een trein (ondanks dat ie eigenlijk niks mocht, maar ik doe het ook niet op lucht).

Hij staat nu in een buitenstal met uitloop (kan ie overdag in) en overdag staat hij daar samen met Katinka. Hij barst van de energie en zodra ik aan kom lopen met halster wordt ie helemaal gek, want ooooh hij mag weer!!!
Nou sprak ik de DA van de week (was op stal voor Polly) ze vond hem er heel goed uitzien, maar het rondje wat ik normaal loop (+/- 30 min.) mag hij ongeveer 1x in de 14 dgn lopen!!!
Nou als ik dat doe loopt hij met mij i.p.v. andersom. Maar ja, moet iknou het advies opvolgen en hem op rust zetten (met het gevolg dat hij onwijs irri wordt), 1x per week lopen en de rest van de week 's avonds in de bak (dan rent ie zich ook rot). Ik weet het niet, het staat me zo tegen, hij voelt zich zo goed nu we af en toe lopen (hij wordt niet afgeragd, we lopen misschien 3x per week) of gewoon lekker mijn gevoel volgen en zo nu en dan lekker wandelen met hem?

Nogmaals, het liefste heb ik hem dag en nacht in het land, of iig overdag maar dat is helaas geen optie nu.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:18

Gewoon lekker lopen. Hij geeft zelf aan dat hij wil. Je kan wel zelf zorgen dat hij zich zelf niet over werkt. Volgens mij is een stuk rustig wandelen 'veiliger' dan als een idioot door de bak scheuren en kan hij toch z'n energie kwijt.

Helaas is mijn land nog niet klaar, anders mocht hij wel komen logeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:57

Ik neem aan dat je met "lopen" gewoon wandelen bedoelt? Dan zie ik daar met een gezonde anderhalfjarige totaal geen kwaad in. Wat voor reden had de veearts voor deze uitspraak gegeven?
Ik ben er nogal fanatiek tegenstander van om een jong dier geen beweging te gunnen, ik heb er nog nooit eentje beter van zien ontwikkelen...

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:51

ik heb zelf een tinker van anderhalf en ik loop en fietst regelmatig met dr...ze vind t heerlijk en geniet echt van de beweging! verder staat ze elke dag in het land!! ze is helemaal verkeersmak en is ontzettend braaf. ook gaat ze. hooguit 1x in de 2 weken, met mams mee naar buiten ..dan heb ik haar naast de fiets en dan zijn we zo'n ander half uur weg...we doen dan uiteraard rustig aan zodat ik niet teveel van haar vraag...ze heeft nu al een super conditie en in mijn ogen heeft ze er alleen profijt van.....ik vind dat je best een paardje van anderhalf jaar gewoon lekker kan laten bewegen ...als je maar in de gaten houdt wat je paardje wel en niet aan kan!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:37

Ik kan helemaal inbeelden hoe 'gek' hij kan worden. Lekker 'lopen' met hem. Stil staan roest en zijn darmen en buikspieren worden er niet beter op om alleen in de uitloop. Trouwens het is ook veel beter voor zijn 'ingesteldheid' (wat tussen zijn oren zit Knipoog . Zoals hierboven gezegt, hij geeft zelf wel aan als hij zich lekker voelt. Is hij een dag minder 'enthousiast' dan hou er rekening mee dan hij zich niet lekker voelt en doe wat minder.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:13

Sonja schreef:
Ik neem aan dat je met "lopen" gewoon wandelen bedoelt? Dan zie ik daar met een gezonde anderhalfjarige totaal geen kwaad in. Wat voor reden had de veearts voor deze uitspraak gegeven?
Ik ben er nogal fanatiek tegenstander van om een jong dier geen beweging te gunnen, ik heb er nog nooit eentje beter van zien ontwikkelen...


Idd gewoon wandelen, klein stukje draven *puf* en als ik echt zin heb een stukje galopperen *hijg* (hij wil wel hoor!!!).

Volgens de dierenarts moest ie op rust aangezien hij totaal van slag was, in die tijd wilde hij ook niet lopen hoor, de 500m naar de dierenarts waren al een crime. Ook had hij last van zijn hoeven, indertijd gaf ik haar groot gelijk, maar nu? Ik snap haar redenatie ook wel hoor, het zal wel een gedeeltelijke overbelasting zijn geweest toendertijd.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:25

Pff, ik heb een ponyveulentje van 3,5 maand die al helemaal gek wordt als ze even naar buiten mag om met me te wandelen, niet te houwen! Laat staan een van 1,5, denk ook dat als je hem goed in de gaten blijft houden het wel moet kunnen. Klinkt als een heel verschil met het begin, het moet toch ook langzaam aan beter gaan dan.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:09

Ik heb een 1,9 jarige jaarling en ik wandel ook redelijk veel met hem. 3 keer in de week, half uurtje ongeveer. Ze kunnen nu niet meer van 7 tot 7 op de wei. Is ingekrimpt tot van 12 tot 5 in de bak staan. Je moet toch wat anders?
En ja vandaag heeft hij hele dag binnen gestaan. Alles ligt hard van de vorst. Staat hij maar 1 dag op stal ipv benen breken bij wijze van spreke.
Wandelen kan geen kwaad hoor!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:28

gewoon lekker wandelen met hem in het bos ofzo. Als hij zijn eige goed voelt waarom zou het dan niet kunnen. En ja hij moet zijn energie ook kwijt

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:30

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang iedereen wandelt..... Lachen

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:04

nou de hafmerrie die ik verzorg wandel ik om de 2 dagen een goed halfuurtje mee *LOL* . En ze vind het HEERLIJK Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:17

Ik heb drie jonge dieren lopen (één die verkocht is), waarvan twee jaarlingen. De merrie loopt 100% buiten, en is de rust zelf nu en liep de laatste wandeling erg netjes mee (ja, dat doet ze als ze verkocht is, ervoor was het alleen maar klieren Boos!), de hengst staat thuis deels op stal deels buiten. Als we met regenweer de uren meer moeten beperken zie je hem zo "ontploffen" en gek doen, en juist meer risico nemen tot zichzelf verwonden (vorige week nog op z'n snufferd gegaan *LOL*). Al bij al ondervonden dat het beter is dagelijks gewoon bewegen dan dit te beperken, de kuren die je krijgt (rodeo's) met beperken wegen niet op tegen gecontroleerde gedoseerde beweging. Van mij is het kwestie van te voorkomen dat ik komende lente alles terug moet inzaaien, maar al bij al maakt ie meer stuk door gek doen dan als ie dagelijks gewoon z'n uren krijgt Wandelen aan de lijn gaat ook prima met hem al is hij wel gek op andere hengsten/ruinen Verward